چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
روزهای پرچالش برای معدنی‌ها
18 اردیبهشت 1401 - 16:23
شناسه : 27467
به منظور تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های معدنی، ورود ماشین‌آلات و تجهیزات اکتشافی، استخراجی و صنعتی مورد نیاز خط تولید عملیات و صنایع معدنی که با مجوز وزارت صمت انجام می‌شود، از پرداخت هرگونه حقوق ورودی معاف هستند، اما در بند «ص» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، این معافیت برداشته شده و تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی مشمول پرداخت حق ورودی شده‌اند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صداوسیما
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در بند «ص» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، این معافیت برداشته شده و تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی مشمول پرداخت حق ورودی شده‌اند.

سجاد غرقی نایب رییس کمیسیون معادن اتاق تهران، اظهار داشت: لغو معافیت مالیاتی ماشین‌آلات سنگین معدنی که به عنوان ابزار تولید صنایع معدنی هستند، به طور مستقیم بر افزایش قیمت ابزار تولید در حوزه صنعت و معدن تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: ماشین‌آلات سنگین معدنی به عنوان ابزار تولید و پیشران زنجیره صنعت و معدن‌کاری محسوب می‌شوند و باید تلاش کنیم که هرچه می‌توانیم، هزینه تولید را از طریق کاهش هزینه تامین ماشین‌آلات و ابزار تولید به پایین‌ترین سطح ممکن برسانیم.

از سوی دیگر، احد علیخانی کارشناس معدن، درباره لغو مصوبه حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، گفت: وضع قوانین یک‌طرفه، راهکار حمایت از تولیدکنندگان ماشین‌آلات و حتی تولیدکنندگان صنعتی و معدنی نیست.

در همین راستا، رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: سهم حذف یا بودن این معافیت‌ها در هزینه‌ها کم‌تر است و اگر قصد خنثی کردن این اثرات را داشته باشیم، باید با تسهیل واردات، مسئله را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: پیش از اینکه این مصوبه طرح شود، با کاهش میزان تعرفه‌های ماشین‌آلات، شرایط برای واردات تغییر جدی کرد. البته این مصوبه هزینه‌ای را ایجاد می‌کند، اما معتقد هستیم در ترکیب با بعضی برنامه‌های دیگر که آن‌ها را دنبال می‌کنیم، اگر نهایت منجر به کم‌تر شدن محدودیت‌های واردات این نوع ماشین‌آلات شود، قطعات تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

گفتنی است، ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، از جمله کالاهای سرمایه‌ای هستند که با تولید ثروت ملی و ایجاد اشتغال در کشور ارتباط مستقیم دارند که با حذف موانع و قوانین محدودیت‌زا، امکان بهره‌گیری از ذخایر معدنی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.