سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
روسیه نظم بازار کالاهای اساسی را برهم زد
09 اسفند 1400 - 12:10
شناسه : 25193
براساس گزارش‌های منتشر شده، بحران کنونی در مناسبات دو کشور روسیه و اوکراین، شوک بزرگی را به اقتصاد جهان وارد و بازارهای کالایی را متحول کرد، به‌طوری‌که قیمت نفت، گاز، طلا و فلزات اساسی با رشد قابل‌توجهی همراه شد، اما سوال اصلی این است که چرا این جنگ روی بازارهای کالایی اثر داشت؟ در این راستا می‌توان سهم زیاد منابع معدنی و انرژی‌های فسیلی در روسیه را تنها دلیل دانست.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مرکز مطالعاتی «کاپیتال انرژی» در گزارش خود اعلام کرد که روسیه ۱۰ درصد از صادرات نفت دنیا را به خود اختصاص داده است و حدود ۵۰ درصد از کل واردات زغال‌سنگ اتحادیه اروپا توسط معادن فعال در روسیه انجام می‌شود.

از طرف دیگر ۳۰ درصد از کل واردات گاز طبیعی اروپا هم توسط کشور روسیه تامین می‌شود. همین آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد اگر بحران فعلی روسیه و اوکراین ادامه یابد و تحریم‌های اقتصادی علیه کرملین وضع شود، بیشترین آسیب اقتصادی به اروپا وارد می‌شود. منطقه‌ای که در سال‌های اخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده و حال باید با کمبود کالاهای اساسی و اختلال در عرضه منابع انرژی‌های فسیلی نیز دست‌وپنجه نرم کند.

تامین فلزات اساسی بزرگ‌ترین نگرانی اروپا

جی پی مورگان بر این باور است که اختلال در عرضه فلزات اساسی بزرگ‌ترین نگرانی این روزهای اقتصاد دنیاست.

در گزارش جی پی مورگان آمده است: «در سال‌های اخیر به دلیل تعطیلی‌های پی‌درپی واحدهای صنعتی و تولیدی، حجم ذخایر فلزات اساسی و مواد معدنی مورد استفاده برای تولید آن‌ها پایین است. به همین دلیل اگر اختلالی در عرضه مواد معدنی و فلزات اساسی در دنیا ایجاد شود، مشکلات زیادی برای اقتصاد دنیا ایجاد می‌شود».

گفتنی است، درگیری روسیه و اوکراین می‌تواند بر دامنه بحران بیفزاید، زیرا از یک ‌طرف دارای حجم زیادی از مواد معدنی و زغال‌سنگ است که با ممانعت از عرضه آن‌ها می‌تواند بازار جهانی را با کمبود مواجه کند. از طرف دیگر روسیه یکی از بزرگ‌ترین مالکان گاز طبیعی و نفت در دنیاست و اگر در پاسخ به سیاست‌های وضع‌شده توسط کشورهای غربی در قبال شروع این درگیری اقدام به عدم عرضه نفت به بازار کند یا گاز طبیعی را با وقفه به بازار صادر کند، می‌تواند در فرایند تولید کالاهای اساسی در دنیا اختلال ایجاد کندو بر دامنه بحران‌ها بیفزاید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.