سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
رویکردی حمایت‌محور
10 بهمن 1400 - 15:12
شناسه : 23812
معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد؛ ایجاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی در نقاط مختلف کشور، به‌خصوص در نواحی کمتر توسعه‌یافته، در کنار تاثیرات مثبت اقتصادی فراوان در اقتصاد کشور، نقش مثبت و بزرگی نیز در رشد اقتصادی مناطق مختلف کشور و توسعه کسب‌وکارهای محلی خواهد داشت. این امر در مورد واحدهای معدنی و صنایع معدنی و فلزی، به‌خصوص در حوزه فولاد، بسیار پررنگ‌تر است؛ زیرا به سبب گستردگی و تعدد فعالیت‌ها، سطح بالایی از اشتغال‌زایی و درآمدزایی را برای مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته به ارمغان خواهد آورد. در همین راستا شرکت فولاد هرمزگان، که در منطقه‌ استراتژیک و حساس استان هرمزگان قرار گرفته، همواره حمایت از کسبوکارهای کوچک را یکی از اولویت‌های اساسی خود قرار داده است و می‌کوشد تا با تمام توان و قدرت در زمینه ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک همکاری کند.
ارسال توسط : نویسنده : محسن همت منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

ایجاد و رشد صنعت تلاش برای توسعه همه‌جانبه در یک کشور محسوب می‌شود، به طوری که با فعال شدن موتور صنعت، چراغ اقتصاد و اشتغال روشن می‌شود و در نهایت، توسعه در همه ابعاد امکان‌پذیر می‌شود.

به صورت مشخص، توسعه صنایع معدنی و فلزی در استان هرمزگان، با توجه به امکانات و استعدادهای منطقه، قطعا باعث شکوفایی جنوب کشور خواهد شد، کمااینکه بعد از فعال شدن شرکت‌های فولادی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، بیش از ۱۰ هزار شغل مستقیم ایجاد شده است. بررسی شاخص‌های رفاه و سطح زندگی در استان تایید می‌کند که در پانزده سال اخیر، رشد قابل‌ملاحظه‌ای در استان هرمزگان و به‌خصوص شهر بندرعباس ایجاد شده است.

بدون شک استان هرمزگان استعدادهای بی‌نظیر کشف‌نشده‌ای دارد که با برنامه‌ریزی و شکل‌گیری صنعت، عرصه‌های اشتغال، درآمدزایی و توسعه شکوفا و منجر به توسعه استان و کشور خواهد شد.

رشد صنعتی، زمینه‌ساز توسعه‌ای پایدار

اساسا توسعه صنعت به طرق مختلف منجر به توسعه و افزایش چشمگیر درآمد و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود. برخی از مهم‌ترین موارد و فرصت‌های ناشی از ایجاد و توسعه صنعت از این قرار است:

  • صنعت به صورت عام و صنایع معدنی و فلزی به صورت خاص یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های اقتصادی‌اند که با شکوفایی این بخش مهم، اقتصاد شکوفا می‌شود و درآمد آحاد جامعه افزایش می‌یابد؛
  • رشد صنعت باعث فراهم آوردن ابزارها و تکنولوژی‌های جدید می‌شود که این امر نیز رشد سایر بخش‌های اقتصاد را در پی خواهد داشت؛
  • توسعه صنعتی اتفاق نمی‌افتد مگر با رشد مهارت‌ها و توانمندی‌های علمی و فنی نیروی انسانی که این امر نیز منجر به ایجاد شغل‌های جدید خواهد شد؛
  • توسعه صنعت در گرو توسعه شرکت‌های خدماتی و شرکت‌هایی است که خدمات فنی و پشتیبانی ارائه می‌کنند. ایجاد و توسعه این بخش از اقتصاد و رونق بنگاه‌های کوچک باعث ایجاد آرامش، اشتغال پایدار و امنیت منطقه خواهد شد.

لزوم اتخاذ رویکردی توسعه‌محور

حاشیه شمالی خلیج فارس یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مناطق ایران و چه بسا جهان است. این منطقه به لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی، دسترسی به آب‌های آزاد و نیز منابع معدنی و نفتی همیشه مورد توجه بوده است. خوشبختانه در طرح جامع فولاد کشور به این موضوع مهم و ظرفیت‌های استان توجه ویژه شد و در این راستا، در آینده، تولید فولاد به بیش از۱۰ میلیون تن خواهد رسید. در حال حاضر نیز صنایع فولادی استان هرمزگان بر توسعه این استان تاثیرگذارند، اما همچنان و حتما نیاز است تا با برنامه‌ریزی دقیق، سهم استان از درآمدهای شرکت تولیدی در راستای ایجاد بسترها و زیرساخت‌هایی همچون جاده، راه‌آهن، احداث آب‌شیرین‌کن، احداث نیروگاه برق و … مبتنی بر یک رابطه و معامله برد ـ برد باشد. متاسفانه ضعف در برنامه‌ریزی بلندمدت و ناهماهنگی بین دستگاه‌های استانی و بعضا عدم توجه کافی مسئولان در دولت‌ها باعث شده است که توسعه زیرساخت‌های استانی در مقایسه با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های فولادی سرعت بسیار پایین‌تری داشته باشد.

نگاه حمایتی شرکت فولاد هرمزگان

در خصوص رویکرد شرکت فولاد هرمزگان برای حمایت از کسب‌وکارهای منطقه‌ای و استانی همیشه یک نگاه حمایتی وجود داشته است. در حالی که جهان با رکود و مشکلات روزافزون اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، کلیه اقتصاددانان بزرگ دنیا در خصوص یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن حمایت از کسب‌وکارهای کوچک است. متاسفانه شاهد هستیم که روز به روز شرایط سخت‌تر می شود و نیاز است که یک همدلی و وفاق به همراه یک برنامه جامع و مدون شکل گیرد تا با همراهی دولت، نخبگان و صاحبان صنایع معدنی و فلزی، شرایطی فراهم شود که در راستای رفع نیازهای خدمات فنی و پشتیبانی شرکت‌های تولیدی، کسب‌وکارهای کوچک در استان رونق بگیرند.

متاسفانه به لحاظ صنعتی در استان هرمزگان و شهر بندرعباس کمبودهای فراوانی مشاهده می‌شود و به علت بالا بودن هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار، سرعت ایجاد این شرکت‌های کوچک بسیار پایین است. شرکت فولاد هرمزگان ــ همان‌گونه که قبلا نیز اعلام شد ــ با تمام توان و قدرت حاضر است در این زمینه همکاری کند، کمااینکه مثلا برای ثبت‌نام شرکت‌هایی که در استان هرمزگان دفتر و تشکیلاتی دارند، شرایط ورود در لیست تامین‌کنندگان و شرکت در مناقصات را بسیار آسان کرده است. از همین تریبون نیز مجددا از همه فعالان صنعت و علاقه‌مندان و نخبگان دعوت می‌شود که در استان هرمزگان و شهر بندرعباس سرمایه گذاری کنند؛ زیرا فولاد هرمزگان قطعا از این موضوع حمایت خواهد کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.