پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
رویکرد ایمیدرو در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»
05 اردیبهشت 1400 - 13:58
شناسه : 11133
بخش معدن و صنایع معدنی به رغم پیچیده‌گی‌های ناشی از تحریم، توانسته است در سایه راهبری ایمیدرو و استراتژی‌های به روز شده، به عنوان بخشی پیشرو در تولید، اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها، صادرات و نیز کاهش فاصله طبقاتی عمل کند. مهم‌تر آنکه در کوران تحریم‌ها، اقتصاد غیرنفتی را در عمل به آزمون گذاشته و بخش قابل توجهی از شعارهای سال مد نظر مقام معظم رهبری را محقق سازد. سبقت گرفتن صادرات این بخش از صنایع پتروشیمی طی سال‌های اخیر، یکی از برجسته‌ترین اثرات توجه به زنجیره معدن بوده است. هرچند این مهم از دهه گذشته شروع شده و در واپسین سال‌های قرن گذشته به نتیجه رسیده است اما توانست چشم‌اندازی وسیع در رشد ظرفیت‌های تولیدات، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه اشتغال ایجاد کند.
ارسال توسط : نویسنده : وجیه‌الله جعفری منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در سال جهش تولید شاهد افزایش قابل توجه تولیدات صنایع معدنی از جمله آلومینیوم، طلا، کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن، آهن‌اسفنجی، شمش فولاد و کاتد مس شرکت‌های بزرگ بودیم؛ به طوری که این محصولات بین ۵ تا ۶۰ درصد رشد را به ثبت رساندند.

طی هفت سال منتهی به پایان سال ۱۳۹۸ برای بیش از ۱۵ هزار نفر اشتغال مستقیم، برای ۵۸ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم و طی سال ۱۳۹۹ نیز برای بیش از یک هزار و ۲۸۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار و ۲۵۰ نفر به طور غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است. از نکات بارز عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، به عنوان بازوی توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه به حوزه‌هایی بوده که به رغم پتانسیل‌های تولیدی و اشتغالی، پیش‌تر چندان مورد توجه نبودند. فعال‌سازی طرح احیای معادن کوچک و متوسط با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی و مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، یکی از همین موارد بوده است؛ به طوری که این طرح تا پایان پاییز سال گذشته، هدف کل سال قبل را محقق کرد و در ماه‌های پس از آن، از هدف فعال‌سازی ۲۰۰ معدن برای سال ۱۳۹۹، پیشی گرفت. این طرح، علاوه بر منافعی که برای مناطق مربوطه دارد، روشی نوین برای تامین خوراک شرکت‌های بزرگ شده است.

همکاری همه جانبه با تشکل‌ها و مراکز دانشگاهی به منظور تدوین طرح جامع توسعه گوهرسنگ‌ها (سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی)، که مورد توجه مقامات ارشد نظام قرار دارد، یکی دیگر از راهبری‌هایی است که با مدیریت ایمیدرو به سرانجام رسید. این بخش با سرمایه‌های اندک، قابلیت بسزایی در ایجاد شغل و درآمدزایی دارد.

توجه به زیرساخت‌ها و تسهیل زمینه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، از دیگر اقداماتی است که شعار سال را عملی می‌سازد. تامین آب از خلیج فارس در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ به عینیت رسید و در پایان سال گذشته سه استان هرمزگان، کرمان و یزد تحت راهبری ایمیدرو و کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی و با مشارکت شرکت‌های بزرگ، از منبعی جدید برای تامین آب بهره گرفتند. به تازگی فازهای دوم تا چهارم نیز برای انتقال آب از دریاهای جنوبی به استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و همچنین سیستان و بلوچستان آغاز شده است که با تامین آب صنایع و معادن، در مسیر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» حرکت خواهد کرد.

توجه به توسعه مناطق ویژه اقتصادی در استان هرمزگان (منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی خلیج فارس) با هدف توسعه صنایع معدنی به ویژه فولاد، درآمدزایی و افزایش صادرات، از سوی ایمیدرو طرح‌ریزی و با مشارکت شرکت‌های بزرگ اجرایی شده است. این مهم در مناطق ویژه لامِرد و پارسیان نیز به مرحله اجرا رسید. منطقه لامرد در ابتدای سال گذشته شاهد افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم ایران شد و پارسیان نیز در زمستان گذشته، نخستین اسکله اختصاصی را افتتاح کرد و طرح‌های متعددی را با مشارکت بخش خصوصی کلید زد. از سوی دیگر، به زودی سواحل مکران در چابهار نیز در اقدامی مشابه، میزبان صنایع معدنی و تولیدات این بخش خواهد شد.

ایمیدرو به عنوان سازمان راهبر، در نقشه استراتژی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۰ رشد متوازن ظرفیت‌های تولید زنجیره معدن و صنایع معدنی، افزایش خوداتکایی در دانش، ساخت تجهیزات و بومی‌سازی را به عنوان یک «ارزش» پیش رو قرار داده است.

از سوی دیگر این سازمان راهبری و نظارت خود را در فعالیت‌هایی همچون افزایش اکتشاف و ذخایر مواد معدنی، تامین مالی، مشارکت در تامین زیرساخت، ارتقای توان پیمانکاران و نیز کاهش ریسک و توسعه تعاملات را در قالب «فرایندهای ارزش‌افزا» اجرایی خواهد کرد. علاوه بر این، مدیریت سرمایه‌های انسانی و اطلاعاتی را با هدف «توانمندسازی» انجام خواهد داد؛ به طوری که بخش معدن و صنایع معدنی فضای مساعدتری برای تحقق اهداف پیش رو داشته باشد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» به ثمر می‌نشیند تفاهم‌نامه‌ای است که بین ایمیدرو، بانک صنعت، معدن و تجارت و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت به امضا رسید. بنا به این تفاهم‌نامه، قرار است تا سقف ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش صنعت و معدن قرار گیرد که نیمی از این رقم به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی تعلق خواهد گرفت.

از سوی دیگر تنوع‌‌بخشی در تامین مالی یکی از محورهای اقدامات ایمیدرو است که در سال جاری نیز پیگیری خواهد شد. استفاده از ظرفیت بازار بورس به منظور تامین نقدینگی و تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه، از دیگر برنامه‌هایی است که در سال پیش رو «تولید و توسعه» را مورد حمایت قرار می‌دهد.

به موازات این امر، ایمیدرو در سال گذشته با افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، پشتیبانی از توسعه بخش معدن را برای بخش خصوصی سرعت بخشید. این صندوق علاوه بر صدور انواع بیمه‌نامه در سال گذشته که از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عبور کرده بود، پرداخت سود یارانه‌ای به طرح‌های دانش بنیان و حمایت از خرید ماشین‌آلات معدنی را نیز عهده‌دار است. این نهاد حامی بخش تولید، در سال جاری نیز برنامه افزایش سرمایه به یک هزار میلیارد تومان را به منظور تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» پیش رو دارد.

جملگی اقدامات و برنامه‌های فوق، در مسیر رونق و جهش تولید صورت گرفته و گامی برای پشتیبانی از تولید و اشتغال در بخش معدن و صنایع معدنی به شمار می‌آید. ایمیدرو با تدوین استراتژی و برنامه‌های اجرایی در سال پیش رو، با کمک تشکل‌ها و شرکت‌های خصوصی، به حمایت از تولید می‌پردازد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.