چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
رکورد بی‌سابقه قیمت زغال‌سنگ
05 تیر 1400 - 11:26
شناسه : 14289
براساس گزارش‌های منتشر شده، عرضه محدود گاز طبیعی و افزایش مصرف برق، قیمت زغال‌سنگ حرارتی را به بالاترین حد طی یک دهه اخیر رسانده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وال استریت ژورنال با اشاره به آمار گردآوری شده توسط پایگاه خبری آرگوس، در گزارشی، اظهار داشت: قیمت زغال‌سنگ حرارتی از نیوکاسل استرالیا که عمده صادراتش به مقصد آسیا است، طی سال گذشته ۵۶ درصد رشد پیدا کرد. در این راستا قیمت‌های اروپایی نیز افزایش و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۴ درصد رشد داشته است.

تولید زغال‌سنگ نیز به دلیل سرمایه‌گذاری اندک در تولید جدید که تا حدودی نتیجه حرکت به سمت استفاده کم‌تر از این سوخت فسیلی به شدت آلاینده و تقویت ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر است، رشد محدودی را تجربه می‌کند. با این حال جدیدترین روند قیمت نشان می‌دهد که این ظرفیت همچنان قادر به تامین تقاضا برای برق در اکثر بازارهای بزرگ نیست.

گفتنی است، طبق گزارش وال استریت ژورنال، قیمت زغال‌سنگ احتمالا در چند ماه آینده به دلیل وضعیت عوامل عرضه و تقاضا افزایش خواهد داشت.

تام پرایس مدیر استراتژی کالا در بانک لیبروم به وال استریت ژورنال، گفت: عرضه کماکان روندی کاهشی را طی می‌کند که در این راستا احتمال افت سریع آن نسبت به تقاضا وجود دارد. لذا تمامی شرکت‌ها به دارایی‌های استخراج زغال‌سنگ حرارتی پشت کرده‌اند. و مابقی کسانی هستند که طی چند ماه گذشته درآمد خوبی به دست آورده‌اند.

شایان ذکر است که در چین با توجه به وضعیت حساس موجود، کمبود زغال‌سنگ طی ماه گذشته باعث شد در بعضی از نقاط این کشور برق سهمیه‌بندی و تا زمان محدود ماندن عرضه، این روند ادامه پیدا کند. به خصوص که در بحبوحه اختلاف سیاسی میان چین و استرالیا، واردات از استرالیا ممنوع شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صادرکنندگان دیگر از این ممنوعیت غیررسمی بهره برده و آزادانه قیمت فروش زغال‌سنگ به چین را افزایش داده‌اند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.