چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
زرخمین تنها معدن طلای استان مرکزی
23 شهریور 1400 - 11:22
شناسه : 17744
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: زرمعدن خمین در حال حاضر تنها معدن طلای استان مرکزی است که از سال 1393 فعال بوده و واحد فراوری آن از سال 1397 آغاز به کار کرده است.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صدا و سیما
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، کمال فدایی فروتن معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اظهار داشت: معدن طلای خمین توانست کارکرد و اثربخشی مثبتی در اشتغال بومی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد. لذا زرمعدن خمین در حال حاضر تنها معدن طلای استان مرکزی است که از سال ۱۳۹۳ فعال بوده و واحد فراوری آن نیز از سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرده است.

وی افزود: بیش از ۴۲۰ نفر به طور مستقیم در این معدن فعالیت می‌کنند که ۹۰ درصد از این افراد بومی‌های خود شهرستان خمین و روستاهای که در واحدهای مختلف از جمله استخراج، حمل و فراوری مشغول به کار هستند. این معدن با سه پروانه بهره‌برداری سولفید مود در آن به روش هیپ لیچینگ کانسنگ طلا استخراج می‌شود. علاوه بر این تمامی فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی از جمله خرید، حمل و نقل و غیره معدن طلا در شهرستان خمین و توسط بومی‌های این شهر صورت می‌گیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، گفت: همان طور که در پروانه بهره‌برداری معدن درج شده ظرفیت طلای خمین حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است که به ازای هر تن مواد معدنی استخراج شده ppm 1.5 طلا استخراج می‌شود. اما نمی‌توان این میزان را قطعی دانست؛ چراکه با توجه به شکل و محل قرارگیری سنگ معدنی ممکن است میزان طلای استخراج شده کاهش یابد.

فروتن بیان کرد: طبق گزارش‌هایی ارائه شده، این معدن تاکنون هیچ‌گونه حقوق یا مالیات معوقه‌ای نداشته و در وضعیت‌های اجتماعی و بحرانی چون شیوع کرونا و ارائه کمک‌های اجتماعی به افراد درگیر اعتیاد نقش پررنگی را ایفا کرده است. همچنین در زمینه اقتصادی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و فعالیت‌های اجتماعی نقش مثبتی در منطقه ایفا کرده است.

وی ادامه داد: روشی که برای استخراج طلا در این معدن استفاده می‌شود، کاملا علمی و فنی بوده و از آن جا که شهرستان خمین منطقه کم آبی است در استخراج طلا از این معدن به جای روش تانک لیچ از هیپ لیچ استفاده می‌شود که کمترین میزان آب در آن مصرف شده و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: تیم تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های این معدن به روز بوده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. با توجه به تحریم‌های موجود تنها مشکل این معدن بالابودن قیمت ماشین‌آلات معدنی و هزینه قطعات و لوازم یدکی است. علاوه بر این از آنجایی که تاکنون از اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی هیچ‌گونه گزارش منفی در خصوص فعالیت‌های زیست محیطی این معدن به وزارتخانه گزارش نشده می‌توان گفت این معدن تاکنون در رعایت استانداردهای زیست محیطی عملکرد مناسبی داشته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.