سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
سبد محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب‌آهن اصفهان
23 تیر 1401 - 16:55
شناسه : 30336
مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: مهندسان و کارشناسان مجرب مهندسی نورد ذوب‌آهن، تیرآهن جدید H24 را نرمال و به سبد محصولات با ارزش افزوده بالای این شرکت اضافه کردند.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمدامین یوسف‌زاده مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: در تاریخ مهندسی نورد بعد از ریل زبانه سوزن، این دومین پروفیلی است که در همان مرحله اول طراحی و بدون نیاز به اصلاحیه دوم که جزو ذات طراحی است، نرمال شده است.

وی افزود: تیم آباکوس مهندسی نورد با جذب جوان‌های مستعد و با هدایت عالی مسئول تیم طراحی، عملکرد بسیار خوبی را رقم زده است؛ به طوری که دقت ۶۰ درصدی پیشین، به بالای ۹۵ درصد در طراحی و شبیه‌سازی رسیده است.

مدیر مهندسی نورد شرکت بیان کرد: در این مرحله، فعالیت بسیار حرفه‌ای در استفاده از غلتک‌های ۴۰ تنی قفسه ۹۰۰  مشترک برای تولید H22، H24 و H26 صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت که این کار برای اولین بار انجام گرفت و نتیجه درخشانی را در پی داشت.

یوسف‌زاده، گفت: با الگوبرداری از فرایندی که برای تیرآهن ۳۰ انجام شد، در این روش تبدیلی کاهش مصرف غلتک و صرفه‌جویی آن به میزان سه میلیارد تومان نیز حاصل می‌شود.

علیرضا مهرابی قائم‌مقام مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب‌آهن اصفهان، با اشاره به اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پروفیل H24 به عنوان جدیدترین محصول با ارزش افزوده بالای این شرکت که در بلند مرتبه‌سازی‌ها رقیبی برای خود باقی نگذاشته است، به همت تلاشگران نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن اصفهان تولید شد.  

وی افزود: به طور کلی تولید محصولاتH سایز ۲۰ به بالا نسبت به محصولات IPE، ارزش افزوده بسیار زیادی در حدود ۲٫۵ برابر و به طور کلی ۳٫۵ برابر را برای شرکت ذوب‌آهن اصفهان رقم می‌زند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ با بومی‌سازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است.

مهرابی، عنوان کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی دو ماه اخیر، ۲۵ هزار تن تولید انواع پروفیل H داشته که دو تا سه برابر سال گذشته بوده است. این روند تولید نشان می‌دهد که بخش طراحی کالیبر و تکنولوژی تولید نورد ۶۵۰ و تراش غلتک کارگاه میانی نورد به میزانی از پایداری رسیده است که با کمترین خطای طراحی و تکنولوژی تراش، محصول جهانی مطابق با استاندارد جهانی تولید می‌کند.

وی اذعان کرد: بازسازی کارگاه منحصر به‌ فرد نورد ۶۵۰ شرکت ذوب‌آهن اصفهان و اضافه شدن دو قفسه جدید به آن، شرایط را برای گسترده‌تر شدن سبد محصولات شرکت به نحوی فراهم کرده است که به طور میانگین هر دو ماه، یک محصول جدید در این کارگاه تولید می‌شود.   

مزیت‌های استفاده از تیرآهن‌های H    

قائم‌مقام مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده تیرآهن‌های H و تنها تولیدکننده این محصول با سایز بالای ۲۰ و ۳۰ در منطقه است. استفاده از این محصولات، مزیت‌های مختلفی نسبت به تیرآهن‌های I ازجمله ایمنی ساختمان را در شرایط بحرانی مانند زلزله برای هموطنان دارد تا دانش و اندیشه ایرانی در خدمت رفاه و سلامتی جامعه ایرانی قرار بگیرد و مسیر صادرات را طی کند.

مهران مقراضچی سرپرست نورد ۶۵۰ شرکت نیز در ادامه مطرح کرد: نورد و تولید پروفیل‌های H از حدود ۱۲ سال پیش شروع شده است و با وجود وقفه‌هایی که رقم خورد، H24 ششمین پروفیل تیرآهن بال‌پهن تولیدی شرکت ذوب‌آهن اصفهان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این محصول جدید طی سه ماه طراحی شد و تفاوت آن با سایر محصولات این است که این پروفیل به دارای عرض بال و ارتفاع پروفیل یکسان است و از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و همچنین در مقابل نیروهای برشی و خمشی پایداری کامل دارد.  

تیرآهن بال‌پهن نورد گرم شده، ایمن‌ترین گزینه برای ساختمان‌سازی 

سرپرست نورد ۶۵۰ شرکت ذوب‌آهن اصفهان، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید چنین تیرآهن‌های کیفی، همچنان شاهد استفاده از تیر ورق که حوادثی را موجب شده است هستیم، اذعان کرد: در اسکلت فلزی برخی ساختمان‌ها که ریزش کرده‌اند، متاسفانه ورق‌های فولادی به صورت دستی جوشکاری شده‌اند و سپس به شکل تیرآهن بال‌پهن در آمده‌اند؛ آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال‌پهن به روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی انجام می‌شود. ضرورت دارد که سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان متولی ساختمان‌سازی در کشور با نظارت بیشتر، به روش‌های منسوخ و ناایمن استفاده از جوشکاری ورق در ساختمان‌سازی برای همیشه پایان دهد و تیرآهن‌های بال‌پهن را جایگزین تیر ورق کند.  

فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب‌آهن اصفهان، در همین راستا عنوان کرد: تیم طراحی کالیبر ذوب‌آهن از طریق بهره‌گیری از نرم‌افزار شبیه‌ساز آباکوس طی طراحی بیش از ۱۵ محصول متنوع در شرکت ذوب‌آهن اصفهان، تیرآهن H24 را در ۱۱۰ شیت نقشه طراحی و روانه ریل تولید کرد. هم‌اکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا، به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد.

 مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: برنامه مشترک کردن کالیبرها بین دو یا سه سایز تیرآهن نیز انجام شد که ازجمله مزیت‌های آن، کم شدن مصرف غلتک و هزینه انبارش آن‌ها است.

اکبریان عنوان کرد: در صنعت ساختمان‌سازی، پروفیل‌های بال نیم‌پهن در سقف و پروفیل‌های H در ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند اما متاسفانه بعضی برش‌های لانه زنبوری و دوبل کردن (تیرآهن بال نیم‌پهن) را برای به دست آوردن سایزهای مورد نیاز، جایگزین تیرآهن‌های بال‌پهن نورد گرم شده کرده‌اند زیرا اگر آن‌ها بخواهند تست‌های لازم را برای استفاده طی کنند، باید چهار برابر تولید تیرآهن H ذوب‌آهن هزینه کنند و همچنین زمان زیادی به این مهم اختصاص بدهند.

وی اذعان کرد: هزینه اجرای سیستم‌های اسکلت فلزی با شرایط استاندارد، ۱۵ درصد بیشتر از هزینه اجرای ساختمان‌های بتنی است اما به لحاظ زمان اجرا و حفظ سرمایه، ساختمان‌های بتنی به عنوان مثال برای یک ساختمان هفت طبقه با دو هزار متر زیربنا حداقل بین ۱۸ ماه تا دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند. در صورتی که این روند در ساختمان‌های اسکلت فلزی به زیر یک سال کاهش پیدا می‌کند و این مقیاس نشان می‌دهد که ساختمان اسکلت فلزی، ارزان‌تر و ایمن‌تر ساخته می‌شود.

اکبریان تاکید کرد: در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تامین انواع تیرآهن و میل‌گرد استاندارد می‌تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد. پس تعامل نزدیک تیم طراح ساخت این واحدها و ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده تیرآهن بال‌پهن در کشور، سبب می‌شود طراحی‌های اولیه بر اساس این پروفیل استاندارد و با حداقل هزینه انجام شود.

محسن شهسواری، سرپرست کنترل کیفیت نورد شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز تصریح کرد: امروزه با گسترش شهرها و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه، موضوع استحکام ساختمان اهمیت بسیاری پیدا کرده است. یکی از عوامل موثر در این زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آن‌ها تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد. از سوی دیگر، با درخواست‌های مشتری برای تنوع در سبد کالایی شرکت ذوب‌آهن اصفهان به ویژه محصولات تیرآهن بال‌پهن، به دلیل دارا بودن کیفیت بالا و یکنواختی در آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی، با تصمیم مدیریت عالی کارخانه تولید محصول بال‌پهن سایز ۲۴ مطابق استاندارد ملی ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از تولید این محصول توسط مدیریت مهندسی نورد، کلیه پارامترهای ابعادی و کیفیت شکل ظاهری و همچنین خواص مکانیکی به وسیله اخذ نمونه مطابق استانداردهای تعریف شده کنترل شد و پس از مطابقت با دستورالعمل‌های مربوطه، کیفیت این محصول مورد تایید قرار گرفت.

سرپرست کنترل کیفیت نورد در پایان خاطرنشان کرد: محصولات تیرآهن بال‌پهن تولید شده به روش نورد در ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق، این مزیت را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست به ویژه بحث جوشکاری تولید شده و از مقاومت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در نهایت کاهش چشمگیر هزینه تمام شده ساخت سازه و افزایش ایمنی در مقابل زلزله و حوادث غیر مترقبه را همراه دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.