سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ستاره‌ای در آسمان کویر
18 بهمن 1400 - 16:34
شناسه : 24324
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در عرصه زنجیره فولاد، در تولید کنسانتره، گندله و فولاد فعالیت می‌کند. قرارگیری در فلات مرکزی ایران و برخورداری از ذخایر معدنی فراوان ظرفیت‌های گسترده‌ای را برای توسعه این شرکت ایجاد کرده است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موفق شده است که با تکمیل و نوسازی ناوگان معدنی و به کار گرفتن تجهیزات مدرن در مسیر افزایش ظرفیت تولید خود حرکت کند. رشد آمار استخراج این شرکت از 19 میلیون تن در سال 1383 تا بیش از 90 میلیون تن در سال 1399 به خوبی گویای روند رو به رشد توسعه این شرکت است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروز صنعت فولاد ایران با گره‌ و چالش بزرگی به نام تامین مواد اولیه روبه‌روست؛ مشکلی که به اعتقاد بسیاری، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای حل آن مانع از تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده صنعت فولاد کشور خواهد شد. به همین دلیل، توجه و سرمایه‌گذاری در عرصه اکتشافات و توسعه ظرفیت‌های بخش بالادست دو مقوله ضروری و بسیار مهم هستند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه بالادست صنعت فولاد محسوب می‌شود. این شرکت امروز، در کنار تامین بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد، خود نیز گام در مسیر ایجاد ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره‌های تولید فولاد گذاشته است. در واقع این شرکت، که ابتدا فعالیت خود را با استخراج معدن و تولید کنسانتره سنگ‌آهن آغاز کرد، امروز یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور نیز محسوب می‌شود. می‌توان گفت که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، از طریق یک برنامه‌ریزی و استراتژی توسعه‌محور با تکمیل زنجیره و تنوع‌بخشی به محصولات، در مسیر توسعه ظرفیت‌ها حرکت می‌کند.

تداوم رشد تولیدات

شرکت صنعتی و معدنی چادرملو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی کشور به شمار می‌رود که همواره برنامه‌های ویژه‌ای را برای افزایش ظرفیت‌های تولید و تحقق توسعه پایدار در دستور کار داشته است. به نظر بسیاری از کارشناسان، محصولات تولیدشده شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همین امر موجب شده است تا تقاضای بسیار بالایی برای محصولات این شرکت در کشور ایجاد شود. بررسی آمارهای منتشرشده در بخش تولید محصول کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تولیدات این شرکت در سال‌های اخیر همواره روندی روبه‌رشد داشته است، به طوری که آمار تولید کنسانتره و گندله این شرکت در سال ۱۳۸۸ که به‌ترتیب برابر با ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن بود در سال ۱۳۹۸ به ۹ میلیون و ۶۶۲ هزار تن و ۳ میلیون و ۶۲۱ هزار تن افزایش یافت. با این حال، نگاهی به آمارهای منتشره در سال ۱۳۹۹ نشان می‌هد که این شرکت توانسته است در سال گذشته جهش قابل‌توجهی را در امر تولید محصولات بالادستی صنعت فولاد ایجاد کند، به طوری که تولید کنسانتره این شرکت، با جهشی بیش از ۱۸ درصدی، به رقمی بیش از ۱۱ میلیون و ۴۶۷ هزار تن افزایش یافت. تولید گندله این شرکت نیز به بیش از ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تن رسید. در نمودار ۱ آمار تولید کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قابل‌مشاهده است.

گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای گام برداشتن در مسیر تکمیل زنجیره تولید، با توجه به ارزش افزوده بالاتر و سود بیشتر حلقه‌های آخر زنجیره تولید فولاد، به منظور افزایش سطح درآمد و سودآوری و استفاده بهتر از منابع طبیعی منطقه، اقدام به تاسیس کارخانه احیای مستقیم و فولاد کرده است. پروژه احیای مستقیم این شرکت با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، همگام با پروژه فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد و قابل‌ارتقا تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، از سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

نمودار ۲ میزان تولید فولاد شرکت چادرملو را نشان می‌دهد. چنان‌که دیده می‌شود، تولید فولاد این شرکت از زمان بهره‌برداری از طرح‌های یادشده روندی صعودی را تجربه کرده است. بر اساس آمار منتشرشده، طی دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۹ بالغ بر یک میلیون و ۲۵ هزار تن فولاد در این شرکت تولید شده است تا یکی از موفق‌ترین سال‌های فعالیت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حوزه معدن و فولاد رقم بخورد.

قدم‌های استوار چادرملو در راه توسعه پایدار

با توجه محدودیت ذخیره معدن چادرملو برای سال‌های آینده و چالش صنعت فولاد کشور در زمینه تامین مواد اولیه، مهم‌ترین طرح و برنامه توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دستیابی به منابع جدید سنگ‌آهن از طریق شناسایی و توسعه اکتشافات است. تامین بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مواد اولیه مورد نیاز برای تحقق چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد کشور یکی از دغدغه‌های اساسی این شرکت محسوب می‌شود و به همین منظور، بخش عمده‌ای از توان خود را بر این موضوع متمرکز ساخته است. تداوم عملیات اجرای اکتشافات تفصیلی پهنه معدنی آنومالی D19 از اولویت‌های این مجموعه است.

با توجه به اهمیت اکتشافات در معادن، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در صدد تاسیس یک شرکت جدید اکتشاف با عنوان توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان، با تجهیزات مدرن و پیشرفته است تا به صورت حرفه‌ای در اکتشافات عمیق و نیمه‌عمیق فعالیت کند و بهره‌برداری از ذخایر قطعی و احتمالی با سرعت و دقت عمل بیشتر و هزینه تمام‌شده کمتر صورت گیرد. این شرکت جدید می‌تواند با توسعه پهنه‌های جغرافیاییِ در اختیار و بهره‌برداری از ذخایر عمیق‌تر، به ایجاد ظرفیت‌های جدید کمک قابل‌توجهی کند.

تلاش این شرکت در توسعه، تداوم بخشیدن به تولیدات و اجرای طرح‌های زیربنایی فقط در این بخش خلاصه نمی‌شود. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عملیات اجرایی طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال را نیز در دستور کار دارد که در حال حاضر ۲۵ درصد پیشرفت کرده است. راه‌اندازی سیستم «Hot Charge» از دیگر برنامه‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است که با اجرای آن، علاوه بر اینکه ظرفیت تولید فولادسازی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، کاهش ۲۵ درصدی مصرف برق کوره اتفاق می‌افتد و ۲۵ درصد نیز در مصرف الکترود گرافیتی و نسوز ــ که بالاترین ارزبری را در تولید فولاد دارد ــ صرفه‌جویی می‌شود. از دیگر پروژه‌های این شرکت می‌توان به احداث واحد تولید کنسانتره آهن با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال، واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال و واحد تولید آجر نسوز با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال اشاره کرد. گفته می‌شود که بهره‌برداری از طرح‌های یادشده حدود یک هزار و ۸۰۰ شغل جدید در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

به‌علاوه، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در یک برنامه استراتژیک و با مطالعه شرایط و نیازهای بازارهای داخلی و جهانی، طرح‌های تولیدی نوین را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت، با طرح ساخت کارخانه‌های تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز) و کارخانه‌های تولید ورق‌های فولادی، در آینده‌ای نزدیک به سمت تولید فولادهای آلیاژی و قطعات صنعتی خاص حرکت خواهد کرد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در مسیر توسعه صنایع فولادی، چند طرح‌ مشارکتی را نیز در نظر دارد. مشارکت در ایجاد شرکت صنایع معدنی عصر نوین بهاباد برای کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن و مشارکت در شرکت فولاد سترک پارس شرق در منطقه آزاد چابهار برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد از جمله طرح‌های این شرکت برای اعتلای صنعت فولاد ایران به شمار می‌آیند. برآوردها نشان می‌دهند که این شرکت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود به ۱٫۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.