جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
سرمایه‌گذاری، کلید توسعه معادن سیستان و بلوچستان
26 بهمن 1399 - 17:51
شناسه : 7044
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاح نمایشگاه معدن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان، گفت: سرمایه‌گذاری معدنی، کلید توسعه سیستان و بلوچستان است، به طوری‌ که سرمایه‌گذاری می‌تواند این منطقه را به ثروتمندترین استان کشور تبدیل نماید.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه معدن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: این استان مملو از فلزات سنگین قیمتی است که اگر از این‌ها بهره‌برداری و استفاده شود، می‌تواند در توسعه استان و ریشه‌کن کردن فقر منطقه، نقش موثری داشته باشد.

وی افزود: معادن ایران حدود ۱٫۳ درصد اشتغال مستقیم، ۳ تا ۲۵ درصد درآمد و ۳۰ تا ۶۰ درصد در صادرات کشور موثر هستند. از این رو بایستی توجه بیشتری به این بخش مهم صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه معدن یک گنج خدادادی است، گفت: کشورهایی می‌توانند از این گنج استفاده کنند که به این نتیجه برسند که تنها راه بهره‌گیر از آن، توسعه سرمایه‌گذاری است. از این منظر، ایران چهل و هشتمین کشور دنیا از نظر جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن به حساب می‌آید.

جعفری تصریح کرد: شاخص دیگری به نام حکمرانی معدن وجود دارد که نقش دولت را در جذب سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد. در واقع این شاخص به ساختارهای نهادی، قانونی و میزان شفافیت و پایداری سیاست‌های دولت بستگی دارد. به این معنا که دستگاه‌های دولتی اگر بخواهند در بخش جذب سرمایه‌گذاری معدن فعال عمل کنند، لازم است که شاخص استانی جذب سرمایه‌گذاری در این بخش بالا را ارتقا بخشند.

وی ادامه داد: معدن می‌تواند به صورت جدی زمینه توسعه استان سیستان و بلوچستان  را فراهم آورد. یکی از امکان‌های مهم، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه است تا به واسطه آن‌ها بتوان وضعیت این استان را به یک منطقه پیشرو در زمینه صنعت و معدن تغییر داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان، سرمایه‌های انسانی آن است، گفت: این استان، هم‌اینک به عنوان جوان‌ترین استان کشور شناخته می‌شود که ۶۷ درصد جمعیت آن زیر ۳۰ سال سن دارند. در واقع سرمایه‌گذاری از نظر نیروی انسانی با پنجره جمعیتی عالی، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب شود.

بخش معدن به مثابه بخش آینده‌محور

در ادامه محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه اقتصاد معدنی می‌تواند نقش اساسی در توسعه داشته باشد اظهارداشت: به طور قطع ما نتیجه اقدامات در بخش معدن را در آینده خواهیم دید.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها در بخش معدن آینده‌محور است و این بخش می‌تواند در آینده تامین‌کننده خوراک بخش بزرگی از صنایع در داخل کشور باشد.

رییس خانه معدن ایران اضافه کرد: سرزمینی مثل سیستان و بلوچستان می‌تواند در آینده نزدیک، بخش مهمی از اقتصاد معدنی دنیا را تامین نماید.

بهرامن تصریح کرد: تامین زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری، از اساسی‌ترین مسائلی است که می‌تواند پتانسیل معدنی کشور را به داخل و خارج کشور معرفی کند.

پتانسیل منحصربه‌فرد معادن سیستان

همچنین داوود شهرکی رییس سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در ادامه اظهار داشت: ۲۳ طرح در بخش صنعت و معدن این استان با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی طی سال جاری به بهره‌برداری رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌، پروژه‌های دیگری نیز به افتتاح برسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توسعه سیستان و بلوچستان را به مرحله‌ای برسانیم تا بخشی از کمبودها را با بخش معدن برطرف کنیم که رمز موفقیت این استان نیز همین نکته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.