چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
سرمایه‌گذاری هدفمند، راز مانـدگاری
14 مهر 1400 - 14:16
شناسه : 18790
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد؛ سرمايه‌گذاری تاثيرگذار، علاوه بر بازدهی مالی، زمينه توسعه پايدار سازمان را نيز فراهم می‌سازد. اين نوع از سرمايه‌گذاری‌ها، در کنار رفع چالش‌ها و مشکلات، توسعه زيرساخت‌ها و تامين نيازهای فعلی و آينده بازار، موجب سودآوری و ماندگاری سازمان‌ها در چرخه رقابت کسب‌وکارها نيز می‌شوند. شرکت فولاد خوزستان هدف اصلی سياست‌های سرمايه‌گذاری خود را تکميل زنجيره ارزش فولاد قرار داده است و می‌کوشد تا با ورود به بخش بالادستی و حل مشکلات زيرساختی، زمينه مناسبی را برای توليد پايدار خود فراهم آورد. مهمترين اولويت‌های اين مجموعه در زمينه طرح‌های توسعه، رفع مشکلات و گلوگاه‌های زيرساختی در فرايندهای توليد اين مجموعه است.
ارسال توسط : نویسنده : میثم شهنیانی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در یک شرکت یا سازمان به هر گونه سرمایه‌‌گذاری هوشمندانه اشاره دارد که علاوه بر بازدهی مالی، منفعت‌ اجتماعی و زیست‌محیطی نیز به همراه داشته باشد و زمینه توسعه پایدار در یک سازمان را فراهم کند. سرمایه‌گذاری تاثیرگذار یک سرمایه‌گذاری برد ـ برد است و سرمایه‌گذاری برای آینده و حمایت از اهداف توسعه پایدار و دلایل ارزشمندی است که در نهایت منافع بزرگ‌تری را برای تمام ذی‌نفعان خود ایجاد خواهد کرد.

لزوم سياست‌گذاری مناسب برای سرمايه‌گذاری‌ها

در ایران، زمینه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در بخش طرح‌های توسعه پایدار در صنایع مختلف از جمله در صنعت فولاد تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته و در سند طرح جامع توسعه فولاد کشور تا افق ۱۴۰۴ لحاظ شده است. سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز از روش‌های مختلف تامین منابع مالی توسعه یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان بهره‌گیری از بازار سرمایه داخلی، افزایش سرمایه سهام‌داران، تخصیص بخشی از سود انباشته، توجه ویژه به صادرات محصول و استفاده از اعتبار و تضامین قراردادهای فروش صادراتی را عنوان کرد. به رغم تحریم‌های ظالمانه، منابع مالی خوبی به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه از طریق منابع مالی خارجی جذب شده است.

راز مانـدگاری در چرخـه رقـابت در تمام کسب‌وکارهای تجاری و صنعتی، تعریف و اجرای طرح‌های توسعه پایدار متناسب بـا نتایـج مطالعات بازار و با هدف تامین نیازهای فعلی و جدید بازارهای موجود و بازارهای جدید است. با سرمایه‌گذاری لازم در اجرای طـرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای، به‌خصوص تامین مالی آن‌ها از طریق سرمایه‌گذار خارجی، علاوه بر جذب منابع مالی مورد نیاز و جذب و انتقال تکنولوژی‌هـا و ظرفیت‌های جدید، قیمت تمام‌شده نهایی محصول کاهش خواهد یافت و با این مزیت رقابتی، ماندگاری در چرخه رقابت و حفظ و توسعه سهم بازار سازمان تضمین خواهد شد.

در مسير توسعه پايدار

با توجه به اهمیت توسعه پایدار که همواره در ایجاد ظرفیت‌های جدید و جهش تولیدات یک سازمان پیشگام است، در شرکت فولاد خوزستان نیز همواره گام‌هایی بلند در مسیر توسعه‌ برداشته شده، به طوری که از سال ۱۳۷۵ تا پایان سال ۱۳۹۵ سه فاز توسعه به اتمام رسید و ظرفیت اولیه ۱٫۵ میلیون تن در سال به ظرفیت ۳٫۷ میلیون تن در پایان سال ۱۳۹۵ افزایش یافت. همین افزایش ظرفیت منجر به رشد تولیدات محصولات ریخته‌گری اسلب، بلوم و بیلت پس از طی منحنی‌های یادگیری به منظور رسیدن به ظرفیت‌های جدید شده است. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۶ فاز چهارم توسعه ظرفیت تا افق ۱۴۰۴ گروه فولاد خوزستان برای دستیابی به ظرفیت ۶ میلیون تن پایدار در کل زنجیره ارزش فولاد از سنگ تا محصول نهایی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست. در حال حاضر، ظرفیت فعال ایجادشده بالغ بر ۳٫۸ میلیون تن است.

برنامه عملیاتی سبد طرح‌ها و پروژه‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ پنجمین برنامه عملیاتی مبتنی بر طرح جامع فاز چهارم توسعه ظرفیت و زیست‌محیطی است که مشتمل بر ۱۳۲ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی می‌شود. در این برنامه، پروژه‌های بزرگی تعریف شده و در حال پیگیری و اجرا هستند، مثل پروژه احداث مگامدول زمزم ۳ با مشخصات منحصربه‌فرد در سطح کشور و نیز پروژه احداث پکیج ماشین ریخته‌گری اسلب عریض که نقش مهمی در توسعه بازار هدف فولاد خوزستان خواهند داشت. همچنین سایر پروژه‌های زیرساختی همچون احداث کارخانه اکسیژن چهار خط و پست چهارصد کیلوولت در دستور کار قرار گرفته‌اند و بر اساس برنامه‌های زمان ‌بندی شده، در حال پیگیری و اجرا هستند.

سرمایه‌گذاری در بخش معدن و تکمیل پروژه‌های آن از قبیل سنگ‌شکن، کنسانتره‌سازی و نیز افتتاح پروژه گندله‌سازی به میزان ۲٫۵ میلیون تن در ابتدای سال ۱۳۹۹ در شرکت تابعه صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد از تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که با هدف توسعه پایدار شرکت فولاد خوزستان و در راستای تامین بخشی از کمبود گندله مورد نیاز برای ظرفیت ۶ میلیون تن فولاد پایدار مورد نظر در فاز چهارم توسعه شرکت صورت گرفته‌اند.

مهم‌ترین اولویت در اجرای طرح‌های توسعه فولاد خوزستان رفع مشکلات و گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی در زنجیره فرایندهای داخلی تولید و تکمیل زنجیره ارزش فولاد از طریق ورود به بالادست و پایین‌دست این زنجیره و همچنین جایگزینی تکنولوژی‌های قدیمی به منظور افزایش پایداری تولید است. از جمله این طرح‌ها و پروژه‌ها می‌توان به خرید سهام مدیریتی شرکت فولاد شادگان، خرید سهام مدیریتی شرکت توسعه صنعتی و معدنی سناباد، احداث مگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان، احداث خط و پست چهارصد کیلوولت و سایر پروژه‌های عمده زیرساخت و طرح پایداری اشاره کرد.

شرکت فولاد خوزستان، به عنوان دومین قطب تولید فولاد کشور، با اجرای طرح جامع فاز چهارم توسعه پایدار ظرفیت خود در افق ۱۴۰۴، به ظرفیت پایدار ۶ میلیون تن در سال دست خواهد یافت و جایگاه خود را تثبیت خواهد کرد.

سرمايه‌گذاری در بخش معدن و تکميل پروژه‌های آن از قبيل سنگ‌شکن، کنسانتره‌سازی و نيز افتتاح پروژه گندله‌سازی به ميزان ۲٫۵ ميليون تن در ابتدای سال ۱۳۹۹ در شرکت تابعه صنعتی و معدنی توسعه فراگير سناباد از تاثيرگذارترين سرمايه‌گذاری‌هايی هستند که با هدف توسعه پايدار شرکت فولاد خوزستان و در راستای تامين بخشی از کمبود گندله مورد نياز برای ظرفيت ۶ ميليون تن فولاد پايدار مورد نظر در فاز چهارم توسعه شرکت صورت گرفته‌اند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.