جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
سرمایه‌گذاری ۷.۱ میلیارد دلاری فولاد در چابهار
19 بهمن 1399 - 10:37
شناسه : 6567
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در سواحل مکران با سرمایه‌گذاری ۷.۱ میلیارد دلاری خبر داد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عبدالرحیم کردی درخصوص جزئیات تفاهم‌نامه اخیر منطقه آزاد چابهار با فولادسازان، ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را تشریح و در این باره اظهار داشت: این پروژه به همراه پروژه‌هایی مانند پتروشیمی، بندر و سایر زیرساخت‌ها در راستای صنعتی شدن چابهار کلید زده شده است. صنعت فولاد یکی از صنایع پیشرو و بالادستی حائز اهمیت به حساب می‌آید که در این زمینه دانش فنی مناسب و ذخایر قابل توجهی در ایران وجود دارد. با این حال، در سند جامع فولاد کشور در افق ۱۴۰۴، تولید ۵۰ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیون تن آن برای سواحل مکران جانمایی شده است.

وی افزود: بر این اساس، با توجه به اسناد بالادستی، بررسی‌ها و مذاکراتی با سرمایه‌گذاران در حوزه فولاد از جمله لیدرهای فولادی شامل چادرملو، فولادمبارکه و گل‌گهر صورت گرفته است. همچنین باید اذعان داشت که این سرمایه‌گذاران ضمن دراختیار داشتن حدود ۷۰ درصد از بازار فولاد کشور، از نظر توان مالی، دانش فنی و تجربه، وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کنند. در کنار موارد فوق، سازمان ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت و منطقه آزاد چابهار نیز در کنار پروژه فوق قرار دارند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه این ۳ مجموعه فولادی برای طرح‌های توسعه آتی و مجتمع‌های جدید خود در سال ۱۳۹۷ توافق کرده‌اند که مجتمع با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را بر اساس اسناد بالادستی در منطقه چابهار ایجاد کنند، گفت: از آن زمان با حضور مشاوران خارجی و داخلی، مطالعات فنی و بازار (که مشخص‌کننده محصولات و محدوده آن است)، آغاز شد و تاکنون جانمایی پروژه به صورت قطعی در محدوده منطقه آزاد چابهار صورت گرفت. همجنین اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای برای تحویل زمین جهت مطالعات فنی و اجرایی آن به امضا رسیده است.

تعهدات زیست‌محیطی پروژه فولاد

کردی با بیان اینکه در اجرای پروژه یک سری الزامات وجود دارد، عنوان کرد: موضوع محیط‌زیست به عنوان یک ضرورت مهم در این زمینه مطرح است که البته تائیدیه‌های لازم در این رابطه دریافت و هماهنگی‌های کافی با محیط‌زیست صورت گرفته است.

به گفته وی، طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات زیست‌محیطی پروژه، منطبق بر مطالعات در حال تکمیل طرح جامع مدیریت محیط‌زیست منطقه آزاد چابهار و قوانین و مقررات مربوطه، در ۲ مرحله پیرامون مطالعات اجمالی و تکمیلی اقدام خواهد کرد.

ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم با اولویت منطقه

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه ۲ موضوع دیگر به پیوست‌های اجتماعی و نیروی انسانی بر می‌گردد که در هر ۲ مورد با طرف مقابل به توافق رسیده‌ایم، اذعان داشت: در مورد مسائل اجتماعی، ضمن انتخاب مشاوران، آن‌ها هم‌اکنون در حال بررسی و مطالعه در این زمینه هستند. از سویی، همکاری جهت اجرای برنامه‌های تایید‌شده مرتبط با پیوست اجتماعی پروژه فولاد، ازجمله هماهنگی و مدیریت در اجرای برنامه مدیریت آب‌رسانی و بهبود وضعیت جاده دسترسی و مشارکت در بهبود معیشت مردم روستاهای اطراف، پروژه در دستور کار قرار دارد.

کردی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی نیز بر اساس مطالعات فنی صورت خواهد گرفت که در همین رابطه از سوی منطقه آزاد چابهار، مرکز علمی کاربردی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته تا نیروهای انسانی مورد نیاز در دوران ساخت و نیروی تخصصی در زمان بهره‌وری در این مجموعه را پیدا کنند. وی در پایان با بیان اینکه اولویت تربیت نیرو و ایجاد اشتغال با نیروهای بومی منطقه است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در این پروژه ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.