چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
سهم اندک فولادمبارکه در برداشت آب از زاینده ‌رود
18 خرداد 1400 - 12:06
شناسه : 13426
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولادمبارکه با بیان اینکه سهم برداشت کل صنعت از رودخانه زاینده رود بسیار ناچیز است گفت: برداشت این شرکت از رودخانه زاینده رود همواره در کم‌ترین مقدار ممکن قرار داشته است. همچنین شرکت فولادمبارکه با تصفیه و انتقال پساب شهری ۹ شهر به این مجموعه از آلودگی زیست‌محیطی منطقه جلوگیری کرد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولادمبارکه در خصوص مصرف آب شرکت فولادمبارکه، اظهار داشت: شرکت فولادمبارکه در راستای کاهش مصرف آب چندین استراتژی مختلف را دنبال کرده است.کاهش مصرف آب در فرایند تولید، تصفیه و بازچرخانی حداکثری آب در سایت فولادمبارکه و کاهش وابستگی به رودخانه زاینده رود ۳ استراتژی مهم این شرکت در این راستا محسوب می‌شود.

وی افزود: شرکت فولادمبارکه از اولین سال‌های خشک‌سالی در استان طی اواخر دهه ۷۰ تلاش کرد تا وابستگی خود به رودخانه زاینده رود را به حداقل برساند؛ اگرچه این شرکت از ابتدای شکل‌گیری وابستگی شدیدی به این رودخانه داشت و کماکان نیز وجود دارد اما فرایند کاهش وابستگی به این منبع از اوایل دهه۸۰ با ایجاد تصفیه‌خانه‌های پساب داخل شرکت آغاز شد. این مسئله مصرف فولادمبارکه را به شدت کاهش و باعث شد مصرف مطلق (برداشت از رودخانه زاینده رود) این شرکت علی‌رغم تولید دو برابری، کم‌تر شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولادمبارکه، گفت: اگر مقایسه‌ای بین مصرف آب در دهه ۸۰ و سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ داشته باشیم، خواهیم دید باوجود رشد ۱۰۰ درصدی تولید، مصرف مطلق آب این شرکت از ۲۸ میلیون متر مکعب به ۲۰ میلیون متر مکعب در سال کاهش یافته است.

نیلی بیان کرد: باید توجه داشت که این مسئله به سادگی رخ نداده و در سالیان دراز طی یک فرایند طولانی شکل گرفته است. احداث تصفیه‌خانه‌های سنگین در فولادمبارکه، خرید پساب شهری و اخیرا پروژه انتقال آب از دریاهای آزاد به سمت فولادمبارکه از جمله اقدامات این شرکت به منظور کاهش وابستگی به رودخانه زاینده رود بوده است. با اجرا و بهره‌برداری پروژه انتقال آب از دریاهای آزاد به فولادمبارکه، وابستگی این شرکت به زاینده رود به صورت کامل قطع خواهد شد.

جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی با انتقال پساب شهری به فولادمبارکه

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولادمبارکه، اذعان داشت: پروژه خرید پساب‌های شهری از سال ۱۳۹۱ آغاز و سرمایه‌گذاری عظیمی به میزان ۶۵۰ میلیارد تومان و بر اساس مبالغ امروزی بیش از سه هزار میلیارد تومان در این پروژه انجام شد. پروژه تصفیه‌خانه‌هایی در شهرهایی مانند ورنامخواست ایجاد و تصفیه‌خانه‌های دو شهر مبارکه و زرین شهر تکمیل و پساب‌های ۹ شهر به وسیله ایجاد شبکه‌های داخلی خریداری شد.

نیلی تصریح کرد: در نتیجه این اقدام پساب‌هایی که از این شهرها به صورت تصفیه شده و یا بدون تصفیه به رودخانه زاینده رود وارد و باعث آلودگی محیط‌زیست و کاهش سطح بهداشت در منطقه می‌شود، جمع‌آوری و مشکلات مذکور مرتفع خواهد شد. خروجی این تصفیه‌خانه‌ها نیز به صورت مستقیم و کامل به فولادمبارکه منتقل و در فرایند تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برداشت آبی صنایع از زاینده رود بسیار ناچیز است

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولادمبارکه در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه سهم برداشت کل صنعت از رودخانه زاینده رود بر اساس آمار وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان اصفهان کم‌تر از یک درصد بوده است و برداشت فولادمبارکه از این منبع همواره در در کم‌ترین مقدار ممکن قرار دارد اما برای پایداری صنعت نیز این پروژه ارزشمند انجام خواهد. در نتیجه این اقدام، ضمن پایداری خط تولید شرکت، مصرف آب از زاینده رود به حداقل می‌رسد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.