سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
سهم بزرگ ذوب‌آهن اصفهان در بومی‌سازی ساخت تجهیزات صنعتی
23 فروردین 1400 - 12:15
شناسه : 10276
معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و بررسی دوازده شرکت مختلف مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از ۵۴۰ میلیون یورو صرفه‌جویی در بخش بومی‌سازی، ۲۷ درصد به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافته است که این دستاورد ارزشمند، ثمره زحمات نسل‌های مختلف ذوب‌آهن از بدو تاسیس این کارخانه مادر صنعتی تاکنون محسوب می‌شود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهدی نصر معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: این شرکت با تجهیز کارگاه‌های ساخت، دفاتر فنی و توسعه آن در ادوار مختلف مانند جنگ تحمیلی و هم‌اکنون نیز تحریم‌های ظالمانه دشمن، خدمات ارزشمند قابل توجهی را به جامعه صنعتی کشور تقدیم کرده است.

وی در خصوص سیاست‌های بومی‌سازی این شرکت، افزود: بومی‌سازی و تولید محصولات جدید به دلیل تحریم‌ها، کشور را در زمینه زیرساخت‌ها با چالش‌هایی مواجه کرد. در این راستا، ذوب‌آهن اصفهان با تولید انواع ریل‌های مترو، راه آهن، زبانه سوزن و همچنین تیرآهن H، آرک معدن، انواع پروفیل‌ها و کلاف صنعتی برای تولید ابزارها و الکترود، نقش موثری در تامین نیازهای کشور ایفا کرد. در این راستا طی سال ۱۳۹۹، لوح زرین نوآوری محصول را برای تولید ریل زبانه سوزن به عنوان برترین محصول فولادی ساخت داخل از دانشگاه صنعتی شریف دریافت نمود.

عمده تجهیزات پروژه‌های ذوب‌آهن، ساخت داخل است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان از بومی‌سازی در حوزه پروژه‌ها به عنوان دومین محور از سیاست‌های شرکت در این زمینه نام برد و گفت: این دیدگاه که پروژه از آغاز تا پایان به کشور وارد شود، دیگر جایگاهی در ذوب‌آهن ندارد و هم‌اکنون حداکثر ساخت تجهیزات پروژه‌ها در داخل کارخانه صورت می‌گیرد. نمونه موفق و بارز، ریخته‌گری بیلت و شمش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی است که با آخرین تکنولوژی روز دنیا تاسیس شد و از یک هزار و ۷۰۰ تن تجهیزات ریخته‌گری، یک هزار و ۳۰۰ تن آن در ذوب‌آهن و چهار شرکت در شهر اصفهان ساخته شده است و فقط ۴۰۰ تن تجهیزات را در این زمینه وارد کردیم، یعنی بیش از ۷۵ درصد از تجهیزات پروژه در داخل ساخته شد.

مهدی نصر تصریح کرد: این شرکت حجم بالایی از قطعات مورد نیاز خود به همراه صنعت فولاد را بومی‌سازی کرده است. یکی از جدیدترین قطعات برای ذوب‌آهن و صنعت کشور، بومی‌سازی دریچه کشویی پاتیل فولاد بود که سالانه در ذوب‌آهن ۵۰۰ هزار یورو هزینه برای تعمیر این دریچه‌ها اختصاص می‌‌یافت اما هم‌اکنون ساخت این دریچه‌ها،  ۲۵ هزار یورو صرفه‌جویی را رقم زده است و تاکنون بیش از یک هزار و ۳۵۰ ذوب نیز تست شدند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، ذوب‌آهن اصفهان با تاسیس شرکت‌های مهندسی و ساخت مانند شرکت مهندسی و پویش ساخت، گام بزرگی در مسیر بومی‌سازی برداشت و هم‌اکنون این شرکت‌ها منشا خدمات بسیار ارزنده‌ای نه تنها به ذوب‌آهن بلکه برای کل صنعت کشور هستند. این شرکت ضمن ارائه خدمات به کل کشور، حلقه‌های وابستگی به خارج را یکی پس از دیگری کاهش می‌دهد. در گذشته کشور به سختی می‌توانست ۲۰۰ کیلومتر توسعه راه‌آهن در سال داشته باشد اما هم‌اکنون راه‌آهن جمهوری اسلامی، برنامه‌ریزی یک هزار کیلومتر در سال را در دست اقدام دارد و ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید بیش از سه هزار کیلومتر ریل در سال شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اذعان داشت: ذوب‌آهن با قبول ریسک معقول، در اختیار قرار دادن دانش فنی موجود و همکاری با شرکت‌های داخلی، بسیاری از این مجموعه‌های داخلی را در زمینه‌های بومی‌سازی و ساخت تجهیزاتی که از خارج وارد می‌شد، یاری رساند. در این زمینه می‌توان به پروژه ساخت کوره‌های پاتیلی بخش فولادسازی اشاره کرد که ترانس‌های آن در یک شرکت داخلی در حال ساخت است.

نصر در خصوص محور پنجم تصریح کرد: هدف شرکت، توسعه دانش فنی ایجاد شده است تا در صورتی که امکان واردات قطعات و تجهیزات فراهم شد، توان رقابتی برای شرکت‌های داخلی وجود داشته باشد به این لحاظ شرکت‌های مهندسی و ساخت، بخش‌ها و دفاتر مهندسی در ذوب‌آهن به نحوی کار می‌کنند که این دستاوردها را به دانش فنی و مدون تبدیل کنند. 

انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن گفت: این شرکت علاوه بر ارتباط با دانشگاه‌های برتر کشور و انعقاد تفاهم‌نامه با آن‌ها، قراردادهای باز را بر اساس نیازهای شرکت تعریف کرده است تا از این طریق دانشگاه‌ها بتوانند سریع‌تر وارد فرایند همکاری با صنایع شوند. در این راستا می‌توان به دانشگاه‌های اصفهان، امیرکبیر، مالک اشتر و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره داشت که ثمرات خوبی داشته است.

نصر در ادامه به دیگر دستاوردهای بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان پرداخت و عنوان کرد: ساخت چرخ  و محور لکوموتیوهای آلمانی موجود در کارخانه و ساخت قالب‌های مسی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

ساخت درهای فلکسیبل در مسیر صنعت سبز

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن، ساخت درهای باتری شماره سه کک‌سازی را به عنوان دیگر دستاورد مهم بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد و گفت: در گذشته، این درها از کشور اکراین به ایران وارد می‌شد که تحریم‌ها این امکان را متوقف کرد. در این راستا با تلاش همکاران در معاونت بهره‌برداری و مدیریت‌ تولیدات کک و مواد شیمیایی و دفاتر مهندسی نت، تعداد ۱۶۸ درب ساخته و ۷٫۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شد.

افزایش ۱۰ برابری اعتبارات تحقیق و توسعه ذوب‌آهن اصفهان نسبت به سال گذشته

مرتضی شیرین‌پرور مدیر تحقیق و توسعه ذوب‌آهن اصفهان در خصوص تعامل با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: این شرکت با دانشگاه‌های زیادی در سطح مدیریت عالی، تفاهم‌نامه مبادله کرده است تا این مجموعه‌ها از طریق قراردادهای باز بتوانند با صنایع همکاری داشته باشند. در کنار دانشگاه‌ها، ارتباط با موسسات علمی مانند جهادهای دانشگاهی، پژوهشکده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در دست اقدام است لذا علاقمندان از طریق سایت ذوب‌آهن اصفهان و فراخوان‌های اعلام شده، می‌توانند اقدام نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با پشتیبانی مدیریت عالی شرکت و جذب ۲۰۰ درصدی اعتبارات طی سال گذشته در مدیریت تحقیق و توسعه، خوشبختانه اعتبارات شرکت در سال جاری، ۱۰ برابر سال گذشته شده است و تا سقف یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قابلیت جذب در ذوب‌آهن اصفهان وجود دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.