چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
سهم ۲۷ درصدی معدن در بین دیگر واحدهای فعال
24 اسفند 1399 - 10:31
شناسه : 8988
آمار مربوط به واحدهای فعال استانی در بخش معدن و صنایع معدنی، گویای سهم ۲۷.۴ درصدی در بین بیش از 70 هزار و 921 واحد این بخش، طی دوره ۱۰ ماهه امسال است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بر پایه جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ۱۰ ماهه امسال، ۷۰ هزار و ۹۲۱ واحد فعال صنعتی، معدنی و تجاری در قالب ۳۳ گروه فعالیت، مجوز اشتغال دو میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۱۱ نفر را کسب کردند.

سهم کانی غیرفلزی ۱۵.۱ هزار فقره

آمار مورد بررسی گویای آن است که در بخش معدن و صنایع معدنی، بیشترین واحد‌های فعال استانی مربوط به کانی‌های غیرفلزی با رقم ۱۵ هزار و ۱۹۸ فقره است که ۳۷۴ هزار و ۲۶۸ نفر مجوز اشتغال دارند.

واحدهای فعال سیمانی در این بخش، بیشترین نقش را دارند و شمار نیروی انسانی هم به نسبت دیگر عرصه‌های مرتبط بیشتر است.

فلزات اساسی ۲.۷ هزار واحد فعال  

همچنین فلزات اساسی نیز در دوره این گزارش، به تعداد دو هزار و ۷۸۷ فقره به ثبت رسید که مجوز اشتغال ۱۷۸ هزار و ۶۹۴ نفر را به دنبال داشته است.

بررسی این آمار گویای آن است که فولادسازان در این بخش، سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند؛ به طوری که  صنعت فولاد کشور، در رتبه دهم جهان قرار دارد.

استخراج سایر معادن 

جداول مربوطه توضیح روشنی از استخراج سایر معادن که مشمول چه نوع معادنی باید باشد را ندارد، اما تعداد یک هزار و ۳۵۳ فقره واحد فعال، با مجور اشتغال ۱۸ هزار و ۴۱۴ نفر در این بخش، سطح‌بندی شده‌اند.

آمارهای وزارت صنعت گویای آن است که بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در سطح کشور وجود دارد؛ از این رقم، افزون بر پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال محسوب می‌شوند.

کانی‌های فلزی ۱۱۳ فقره

بررسی جداول یاد شده، حاکی از آن است که تعداد ۱۱۳ فقره کانه‌های فلزی در سطح استان‌ها فعال است که تعداد ۲۳ هزار و ۵۱۵ نفر مجوز اشتغال دارند.

طبق آمارهای مربوط به این بخش، معادن سنگ‌آهن با توجه به واحدهای فولادسازی کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و انتظار می‌رود با توسعه برنامه اکتشاف در این زمینه، آمارها دستخوش تغییر شوند.

استخراج زغال‌سنگ و لینیت

شمار واحدهای فعال استخراج زغال‌سنگ و لینیت برابر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ۱۰ ماهه امسال، ۲۲ فقره بود که مجوز اشتغال ۸۸۲ نفر را به دنبال داشت.

ایران در حال حاضر، تنها واحد ذوب‌آهن اصفهان را در اختیار دارد که تولید این شرکت به روش کوره بلند و با استفاده از زغال‌سنگ انجام می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود به واحدهای کوره بلند در برنامه آتی فولاد افزوده شود که این امر میزان نیاز زغال‌سنگ را افزایش خواهد داد.

شایان ذکر است که ایران اکنون به عنوان دهمین فولادساز در میان کشورهای جهان محسوب می‌شود که انتظار می‌رود در افق ۱۴۰۴ با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، به جایگاه هفتم جهان ارتقا یابد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.