چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
شبح کرونا در آسمان نفت و گاز
03 تیر 1400 - 12:25
شناسه : 14256
براساس گزارش‌های منتشر شده، بررسی معاملات بخش بالادستی نفت و گاز جهان در سال‌های اخیر، حاکی از کاهش حجم و ارزش معاملات انجام‌شده در این بخش تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، پتروویو در مطلبی با عنوان تراکنش‌های M&A در بخش بالادستی نفت و گاز به بررسی اثرپذیری معاملات بخش بالادستی نفت و گاز جهان از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ پرداخته و اعلام کرده است این بحران که کاهش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی را به‌دنبال داشت، بخش خدمات میدان‌های نفتی را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، بخش خدمات میدان‌های نفتی که در تراکنش‌ها سهم ۵ درصدی دارد بیش از دیگر بخش‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا قرار دارد. لذا بررسی معاملات انجام‌شده در بخش نفت و گاز از سال ۲۰۱۶ به بعد در این گزارش نشان می‌دهد ارزش این معاملات در سال ۲۰۲۰ به کم‌ترین میزان خود رسیده و حتی نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

در همین راستا با تصریح اینکه تراکنش‌های بزرگ انجام‌شده در بخش میان‌دستی، مانع سقوط حجم معاملات بخش نفت و گاز شده، تملیک بخش‌های میان‌دستی سینوپک و پتروچاینا توسط پایپ‌چیانا به ارزش ۵۵.۵ میلیارد دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین معامله در این بخش ثبت شده است.

پتروویو در ادامه به دو معامله بیش از ۱۰ میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت و گاز طی سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است که در معامله نخست، شورون نسبت به خرید انرژی نوبل با قیمتی بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار اقدام و کونوکو ریسورسز در یک تراکنش ۱۳.۳ میلیارد دلاری به شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس واگذار شد.

مطابق این گزارش، بررسی ارزش معاملات انجام‌شده در بخش بالادستی نفت و گاز از سال ۲۰۰۵ به بعد نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود رسید و برخلاف روند غالب سال‌های گذشته، در سال ۲۰۲۰ بیشتر حجم معاملات انجام‌شده در بخش بالادستی به Corporate deal اختصاص یافته است.

ارزش معاملات انجام شده در بخش بالادستی به تفکیک منطقه نیز در گزارش پتروویو بررسی شد که بر مبنای آن، از پنج تراکنش بزرگ بالادستی در سال ۲۰۲۰ چهار معامله به ایالات متحده آمریکا و دیگری مربوط به کانادا مربوط بوده است. به این ترتیب بیش از ۷۰ درصد معاملات بالادستی به آمریکای شمالی اختصاص یافت.

شایان ذکر است که با افزایش تقاضای جهانی گاز، تملیک دارایی‌های گازی از روندهای راهبردی پیش رو خواهد بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.