سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
شرکای قدیمی، مطمئن‌تر هستند
03 خرداد 1401 - 11:57
شناسه : 28187
نماینده سابق ایران در هیات‌عامل اوپک با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با عمان در ادوار گذشته همواره خوب و مستحکم بوده و این موضوع سبب می‌شود تا همکاری دو کشور در حوزه انرژی نیز تداوم داشته باشد، گفت: رابطه کشور با عمان در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، نمونه است.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در هیات‌عامل اوپک، با اشاره به اینکه عمان از سال‌های گذشته به‌ دنبال همکاری‌های مشترک با ایران در حوزه صادرات گاز، ذخیره‌سازی نفت خام و توسعه میدان‌های نفتی آن هم در سطح بالا بوده است، اظهار داشت: متاسفانه این موضوع بنا به دلایل نامعلومی تاکنون محقق نشده است؛ همکاری با عمان در حوزه انرژی با توجه به روابط صمیمانه دو کشور، می‌تواند در آینده به‌ عنوان همکاری‌های مشترک مطمئن در خارج از کشور مطرح شود.

وی درباره برخی اخبار متضاد راجع به تصاحب مشتریان نفت خام ایران از سوی روسیه با اعمال تخفیف‌های غیر معمول در سطح بین‌المللی، افزود: هم‌اکنون با وجود اینکه در فصل پرمصرف انرژی نیستیم، بسیاری از مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا در حال استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود هستند که نشان می‌دهد بازارهای بین‌المللی با کمبود عرضه روبه‌رو شده است. از این رو احتمال دارد در این باره جابه‌جایی بازار انجام شود. مسئولان فروش نفت ایران نیز باید تلاش بیشتری برای فروش نفت خام کشور در سطح بین‌الملل انجام دهند؛ لذا با رقابت سالم می‌توانیم سهم بیشتری از بازارهای نفت خام را به خود اختصاص دهیم.

کمبود عرضه در بازارهای جهانی

خطیبی، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به تحولات بین‌المللی همواره بازار نفت شاهد رقابت‌های منفی و تحریم کشورها از سوی آمریکا بوده است. با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، هم‌اکنون این کشور تمایل زیادی برای جذب بازار نفت کشورهای شرقی پیدا کرده و از این رو به نظر می‌رسد در صورت وجود آمادگی شرکت ملی نفت ایران، باید ضمن حفظ بازارهای سنتی، به فکر بازارهای جدید نیز باشد.

نماینده سابق ایران در هیات‌عامل اوپک به صادرات قابل‌ توجه نفت خام ایران به کشورهای اروپایی پیش از اعمال تحریم‌ها اشاره و بیان کرد: با توجه کاهش اثرگذاری مستقیم تحریم‌ها، به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای احیای بازارهای سنتی اروپا فراهم شده است. یکی از بهترین مشتریان نفت خام ایران در گذشته آفریقای جنوبی بوده و ایران نباید از بازارهای سنتی خود در سایر نقاط جهان به‌ راحتی بگذرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه با توجه به این امر که بازارهای بین‌المللی نفت، با کمبود روبه‌رو هستند و تحریم‌ها نیز تا حدود بسیار یادی تاثیرگذاری خود را از دست دادند، باید شرکت ملی نفت ایران اقدام به احیای بازارهای از دست رفته کند، خاطرنشان کرد: ایران با توجه با ظرفیت مازاد صادراتی خود، می‌تواند با مقدار فعالیت بیشتری در زمینه دیپلماسی انرژی، بازارهای سنتی خود را به ‌دست آورد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.