پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
شریک تجاری جدید ایران
10 خرداد 1401 - 16:27
شناسه : 28559
سازمان توسعه تجارت از ورود یک هییت جدید تجاری از نیجریه به ایران خبر داد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سازمان توسعه تجارت ایران در روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱، هییت تجاری-سیاسی از نیجریه به ریاست وزیر امورخارجه این کشور، جهت انجام مبادلات و عقد تفاهم‌نامه‌های تجاری به تهران سفر خواهد کرد.

 هییت تجاری نیجریه در این سفر  طی ملاقات‌های رودررو و به میزبانی سازمان توسعه تجارت، پیرامون تبادلات تجاری با تاجران ایرانی بحث و تبادل نظر خواهند کرد. در پایان این سفر، چندین سند و تفاهم‌نامه همکاری میان دو کشور به امضای رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر امور خارجه نیجریه خواهد رسید.

در ادامه این سفر، وزیر امور خارجه نیجریه با معاون اول رییس‌جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی دیدار خواهد کرد. این سفر در راستای برنامه ایران برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود با عقد این تفاهم‌نامه‌ها، مبادلات میان دو کشور طی مدت کوتاهی افزایش چندین برابری داشته باشد.

نیجریه یکی از چهار شریک تجاری اصلی ایران در آفریقا محسوب می‌شود و پیش‌تر، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر ضرورت افزایش تلاش‌ها و برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات به نیجریه در شرایط پساکرونا، اعلام کرده بود که صادرات ایران به این کشور در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، در هم‌سنجی با سال ۱۳۹۹، ۸ درصد رشد داشته است. بر اساس اظهارات وی، صادرات ایران به نیجریه در ۶ ماهه نخست سال جاری، نزدیک به ۴۴ میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده رشد هشت برابری است.

در کنار نیجریه، به زودی یک هییت تجاری از قزاقستان نیز به ایران سفر خواهند کرد. رحمت‌الله خرمالی سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، از انجام هماهنگی‌های لازم با مرکز توسعه صادرات قزاقستان جهت حضور یک هییت تجاری در تهران خبر داد.

وی با اعلام این خبر مطرح کرد: عظمت عسگراف رییس شرکت کازترید قزاقستان (مرکز توسعه صادرات قزاقستان)، هفته گذشته با حضور در تهران با مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران دیدار کرد.

خرمالی ادامه داد: در این ملاقات راجع به موضوعاتی از قبیل افزایش حجم مبادلات تجاری، تبادل لیست کالاهای مورد نیاز دو طرف، هماهنگی جهت بازدید از شرکت‌های دارویی، دانش‌بنیان و لوازم خانگی طی سفر آتی این شرکت به تهران تبادل نظر شد. همچنین مقرر شد با توجه به در پیش بودن سفر رییس‌جمهور قزاقستان به تهران اواخر خردادماه سال جاری، یک هییت تجاری نیز در این زمان به تهران سفر کند.

لازم به ذکر است که بر اساس گفته‌های سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با هماهنگی‌های انجام شده، عظمت عسگراف رییس شرکت کازترید قزاقستان (مرکز توسعه صادرات قزاقستان)، بازدیدی از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث (تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی)، داشت.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.