چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
شیوه‌نامه دردسرساز و مغرضانه واردات ماشین‌آلات معدنی
02 خرداد 1401 - 12:48
شناسه : 28121
به دنبال ابلاغ شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با نحوه واردات ماشین‌آلات معدنی، رییس خانه معدن ایران طی ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، این ابلاغیه را مغایر با مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دانسته و نسبت به تشدید مشکلات موانع به‌ جای تسهیل و رفع موانع این حوزه، ابراز نگرانی کرده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، طی صدور بخشنامه شیوه‌نامه واردات ماشین‌آلات معدنی که به اعتقاد فعالان صرفا جهت حمایت از یک شرکت در این حوزه است، تاکید شده تا تنها ماشین‌آلاتی امکان واردات دارند که تولید داخل نداشته باشند. ابوذر جمشیدوند سرپرست دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت این ابلاغیه را صادر کرد که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید:

پیرو جلسه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با حضور مقام عالی وزارت و معاونت معادن و فراوری مواد، مقرر شد نحوه بررسی ساخت داخل و ثبت سفارش ماشین‌آلات صنایع معدنی به شرح زیر انجام شود:

۱- ماشین‌آلاتی که داخل کشور ساخته نمی‌شوند شامل ماشین‌آلات مندرج در جدول شماره یک: ثبت سفارش این ماشین‌آلات از جنبه ساخت داخل بلامانع است و امکان واردات آن‌ها از مسیرهای زیر مجاز است:

– بخش بازرگانی: منوط به عقد قرارداد با بهره‌برداران و پیمانکاران شامل ماشین‌آلات نو و مستعمل با سال ساخت حداکثر پنج سال.

– مطابق با آیین‌نامه اجرایی قانون امور معادن.

۲- سایر ماشین‌آلات که ساخت داخل دارند شامل ماشین‌آلات مندرج در جدول شماره دو:

در راستای تسریع و تامین تعداد بالای ماشین‌آلات مورد نیاز معادن، مقرر شده است به میزان خرید یک دستگاه از سازندگان داخلی، واردات یک دستگاه انجام شود. ثبت سفارش این نوع ماشین‌آلات تحت شرح جدول شماره دو، منوط به عقد قرارداد عملیاتی (امضای قرارداد و انجام پیش پرداخت)، با شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات واجد شرایط است. پس از احراز قرارداد عملیاتی، به همان تعداد و مشخصات فنی دستگاه مورد قرارداد، مجوز واردات داده می‌شود.

در مواردی که این موضوع مصداق نداشته مانند مواردی که نیاز به واردات یک دستگاه وجود دارد، باید معادل مبلغ هزینه واردات، با تولیدکننده ماشین‌آلات واجد شرایط، قرارداد عملیاتی منعقد شده و پیش‌پرداخت نیز پرداخت شود تا امکان صدور مجوز واردات برای ماشین‌آلات مندرج در جدول شماره ۲ وجود داشته باشد. قرارداد با تولیدکننده داخلی باید به عنوان یکی از مدارک الزامی، بارگزاری آن داخل سامانه جامع تجارت صورت پذیرد.

بدیهی است دستگاه‌های مشمول قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، از این بند مستثنا بوده و موظف به رعایت مفاد قانون، به خصوص مواد ۵ و ۱۷ آن هستند. هرگونه ابهام در خصوص اجرای این پند، توسط این دفتر پاسخ داده می‌شود.

شیوه‌نامه جدید، تشدید مشکلات خودساخته پیشین معدن

در پی ابلاغ شیوه‌نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی، خانه معدن ایران طی ارسال نامه‌ای به رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت معدن و تجارت، به مشکلات واحدهای تولیدی در رابطه با واردات ماشین‌الات معدنی و نو مستعمل پرداخته و اظهار داشت: موارد ذکر شده در شیوه‌نامه مذکور، با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به صورت گسترده اختلاف فراوان دارد. عملا این شیوه‌نامه، نه‌تنها گره‌ای از مشکلات خود ساخته پیشین حوزه معدن کشور، باز نخواهد کرد، بلکه موجب سخت‌تر شدن اوضاع و تشدید موانع به جای تسهیل و رفع موانع می‌شود.

محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران، ضمن اشاره به اینکه ناوگان ماشین‌آلات معدنی کشور به دلیل عدم نوسازی طی سنوات گذشته که متاثر از شرایط خاص تحمیلی و سیاست‌های انقباضی ارزی همراه با اولویت‌بندی اشتباه و صدور بخشنامه‌های متناقض بوده است، بسیار مستهلک و فرسوده شده‌، گفت: سیاست مزمن شدن عدم نوسازی و واردات ماشین‌آلات معدنی، موجب کاهشی شدن خطرآفرین آمار تولید بخش معدن طی سال‌های اخیر شده است. به دلیل اهمیت این امر و لزوم ورود ماشین‌آلات معدنی برای بهبود شرایط تولید و حسب تدبیر بخش‌های مختلف مرتبط امر، موضوع کارشناسی شده توسط بخش‌های تخصصی مختلف، در دستور کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار گرفت و در نهایت پس از بررسی‌ها طی برگزاری جلسات ستاد تسهیل و همچنین همه‌جانبه با حضور تولیدکنندگان، بهره‌برداران و نمایندگان بخش‌های مختلف معدنی کشور و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نهایت تصمیم‌های گرفته شده در جلسه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱،  با تصویب اکثریت حاضران، نهایی و جهت دستور اقدامات لازم به معاونان و مدیران مرتبط آن وزارتخانه، ابلاغ شد.

علی‌رغم موارد طرح شده طی جلسات متعدد، تنها با گذشت حدود یک ماه شاهد ابلاغ شیوه‌نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی به شماره ۵۶۶۱۵/۶۰  در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط سرپرست دفتر ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به فعالان معدنی کشور بوده‌ایم که موارد ذکر شده داخل شیوه‌نامه مذکور کاملا با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختلاف فراوان دارد.

بهرامن در پایان ضمن تاکید بر اینکه موارد ذکر شده داخل این شیوه‌نامه، می‌تواند اثرات منفی عدیده‌ای را در فعالیت‌های معدنی داشته باشد، خاطرنشان کرد: درخواست داریم تا نسبت به بررسی اصلاح مواردی، اقدامات اسای و لازم صورت بپذیرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.