جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
صادرات؛ راهکار خروج بازار فولاد از رکود
08 شهریور 1401 - 16:56
شناسه : 31357
مدیرعامل شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ گفت: اگر محصولات فولادی تولید شده در داخل کشور بدون هیچ مشکلی صادر شود، باعث تغییر و تحول در بازارهای جهانی و بهبود بازار داخلی خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش فلزات آنلاین و به نقل از «فلزات آنلاین»، مهدی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت، اظهار کرد: شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت ۲۰ هزار تن تاسیس شد و در سال ۱۳۸۸ به تولید رسید که در حال حاضر نیز ۴۰ تا ۴۵ درصد از ظرفیت اسمی مجموعه فعال است.

وی در ادامه بیان کرد: بیشترین تمرکز شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ، معطوف بر تولید شمش و قطعات فولادی است که می‌توان از آن‌ها در استفاده انواع ماشین‌آلات بهره برد. تولید قطعات فولادی را با روش ریخته‌گری ماسه‌ای به صورت دستی انجام می‌دهیم که ازجمله قطعات تولیدی ما، رینگ‌های فولادی برای ساختمان کوره‌های سیمانی، قطعات فرز و… است. همچنین بیلت فولادی را در ابعاد ۱۲۵*۱۲۵ و ۱۵۰*۱۵۰ در گرید ۵SP و ۳SP تولید می‌کنیم. این شرکت با توجه به سفارش مشتریان، توانایی تولید قطعات چدن آلیاژی خاص را نیز داراست. در حال حاضر، با دو کوره القایی با ظرفیت ۱۵ تن و دو کوره با ظرفیت هشت تن به صورت شبانه‌روزی با ۹۵ نفر نیروی انسانی، روزانه ۱۵۰ تن تولید داریم که به صورت تفکیک شده، ۱۳۵ تا۱۴۰ تن شمش فولادی و ۱۰ تا ۱۵ تن قطعه تولید می‌شود.

قیمت مواد اولیه در بازار گران است

مدیرعامل شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ در خصوص نحوه تامین مواد اولیه شرکت، عنوان کرد: آهن اسفنجی و قراضه آهن، ازجمله مواد اولیه مورد نیاز شرکت است که ۵ تا ۱۰ درصد، از قراضه آهنی در فرایند تولید خود استفاده می‌کنیم. در حال حاضر، مواد اولیه به آسانی در بازار تامین می‌شود اما تمامی تولیدکنندگان شمش فولادی نسبت به نبود همخوانی قیمت مواد اولیه با شمش فولادی گلایه‌مند هستند، به طوری که آهن اسفنجی در بازار به مراتب بالاتر از قیمت شمش فولادی بوده که این موضوع باعث نازضایتی تمامی تولیدکنندگان فولاد شده است. شرکت ما مواد اولیه مورد نیاز خود را مستقیما از کارخانه‌ها تامین می‌کند. همچنین مطابق قانون، بخشی از محصولات نهایی را در بورس کالای ایران عرضه می‌کنیم. گفتنی است با وجود راکد بودن صنعت فولاد، تا حدودی مشتریان خود را حفظ کرده‌ایم و در این زمینه تاکنون هیچ نگرانی برای مجموعه ایجاد نشده است.

مرتضوی درباره تولید قطعات حاصل از ریخته‌گری و افزودنی‌ها، گفت: شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ مواد افزودنی مورد نیاز خود را هم از بازار داخلی و هم از خارجی تامین می‌کند. فروآلیاژها بیشتر روی محصولات ما تنوع می‌دهد؛ به طوری که با توجه به شرایط بازار، از فروسیلیس، فرومنگنز، فروکروم و فرومنیزیم در فرایند تولید استفاده می‌کنیم که با توجه به نوع این مواد، سبد محصولاتی شرکت متنوع می‌شود و می‌توانیم قطعات مورد نیاز مشتریان خود را تولید کنیم. اگرچه برخی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار داخلی تامین می‌کنیم اما متاسفانه این مواد با قیمت‌های هنگفتی در بازار داخلی عرضه می‌شود که حتی اگر از بازارهای خارجی نیز تهیه کنیم، با توجه به افت و خیز نرخ ارز، ناچار هستیم با قیمت‌های بیشتری آن‌ها را خریداری کنیم.

رکود بازار؛ عامل بی‌رونق صنعت

مدیرعامل شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ در خصوص عمده‌ترین مشکلات شرکت، اذعان کرد: رکود بازار، عامل بی‌رونق و بزرگ‌ترین چالش صنعت است. در حقیقت زمانی که ۳۰ درصد مازاد فولاد خام در کشور وجود باشد و این محصولات صادر نشود، حتی اگر برق واحد تولیدی نیز با قطعی و محدودیت مواجه نشود، با راکد بودن بازار فولاد مواجه خواهیم شد و با این شرایط چه انتظاری از این وضعیت خواهیم داشت؟ بنابراین بازار فولاد به سمت رکود و دامپینگ‌های داخلی که برخی از شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند، حرکت می‌کند. یکی از مسائلی که سبب شده است به ظرفیت اسمی خود در این فصل نرسیم، خاموشی برق بود. بدون شک تعطیلی صنعت فولاد به‌ هیچ ‌عنوان کار درستی نیست؛ به طوری که قطع برق در واحدهای تولیدی فولاد با پیامدهای غیر قابل جبرانی برای تولیدکنندگان همراه است. از یک‌ سو، کاهش تولید سبب کاهش مازاد محصولات فولادی در بازار کشور شد و از سوی دیگر، سبب شد تولیدکنندگان به اهداف تعیین‌ شده خود طی سال‌ جاری نرسند؛ به طوری که در حال حاضر با یک روز خاموشی به فعالیت خود می‌پردازیم.

مرتضوی درباره برنامه‌های و اولولیت‌های شرکت، مطرح کرد: در حال حاضر، یک برنامه توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌‌ایم که بنا بر شرایط موجود در بازار فولاد، نمی‌توانیم آن را ادامه دهیم؛ به طوری که دو کوره القایی به مجموعه خود اضافه کرده بودیم اما فعلا متوقف شده است. همچنین با این شرایط نمی‌توانیم چشم‌انداز مثبتی را برای بازار متصور شویم و باید منتظر باشیم تا ببینیم بازار فولاد چه مسیری را طی خواهد کرد.

پارامترهای جهانی و تاثیر آن بر بازار فولاد داخلی

مدیرعامل شرکت مهندسی آذر پولاد آذرنگ در پایان یادآور شد: متاسفانه صنعت فولاد در رکود مطلقی به سر می‌برد، به طوری که این مهم به شدت متاثر از بازارهای جهانی است. اگر تغییر و تحولی در این بازار را ندهد، وضعیت صنعت داخلی ایران نیز نامساعد خواهد شد و تا زمانی که در بازارهای جهانی حرکت مثبتی ایجاد نشود، وضعیت ما نیز به همین صورت ادامه خواهد یافت. در حقیقت برای تولید، باید حداقل‌های تولید تدوین و تعریف شود که حداقل‌های تولید فولاد انرژی است. اگر در طول یک سال، تولیدکنندگان با محدودیت و قطعی برق مواجه شوند، سرمایه‌های هنگفتی به دلیل اینکه دولت نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند، راکد می‌ماند. زمانی که دولت، انشعاب برق واحد تولیدی را تامین می‌کنید، یعنی موظف است بابت این مهم، برق واحد تولیدی را تامین کند. زمان که قرار باشد در طول سال با ۶۰ روز قطعی برق مواجه باشیم، سرمایه ما عملا راکد خواهد ماند و باعث ضرر و زیان در مجموعه می‌شود.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.