جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
صادرکنندگان چه نرخ ارزی می‌خواهند؟
29 خرداد 1401 - 19:30
شناسه : 29219
رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اصلی‌ترین خواسته فعالان اقتصادی بخش خصوصی در سال‌های گذشته ایجاد ثبات در نرخ ارز بوده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران، اظهار داشت: در سال‌های گذشته این تلقی به وجود آمده که هر بار نرخ ارز صعودی می‌شود و به کانال‌های بالاتری راه پیدا می‌کند، موضوع به نفع صادرکنندگان شده و آن‌ها از این اتفاق استقبال می‌کنند. حقیقت ماجرا این است که شاید این اتفاقات در کوتاه‌مدت تفاوت‌هایی را ایجاد کند، اما برای تولیدکنندگانی که نگاه بلندمدت دارند قطعا شرایط متفاوت است.

وی با اشاره به تغییراتی که در قیمت تمام شده تولیدات پس از تغییر قیمت ارز به وجود می‌آید، افزود: اگر بنا باشد یک صادرکننده تنها یک بار قصد فروش بین‌المللی محصولات خود را داشته باشد، آنگاه می‌توان این طور گفت که بالا رفتن نرخ ارز به نفع او تمام شده است، اما باید در نظر داشت که از اساس، فعالیت صادراتی بلندمدت بوده و موضوعات مختلفی بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: وقتی قیمت ارز بالا برود، قطعا تاثیر خود را بر قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جاری تولید نیز نشان خواهد داد و در چنین شرایطی، برای صادرات مجدد کالاها صادرکنندگان نیز با افزایش هزینه‌ها مواجه می‌شوند. به این ترتیب، همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده‌ایم، ثبات در نرخ ارز و امکان‌پذیر شدن برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های آینده، اصلی‌ترین موضوعی است که صادرکنندگان به آن احتیاج دارند.

لاهوتی با اشاره به تغییرات مثبتی که برای صادرات در دولت سیزدهم به وجود آمده، گفت: خوشبختانه به نگاه مثبتی که تیم اقتصادی دولت جدید به صادرات داشته، ما شاهد آن بوده‌ایم که برخی از موانع داخلی که برای توسعه صادرات ایران به وجود آمده بود برطرف شده و روند مثبت صادراتی اخیر نیز ریشه در همین اقدامات مثبت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه که دولت پس از تلاش برای حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، به سمت نزدیک کردن نرخ سامانه نیما و بازار آزاد حرکت کند و فاصله قیمتی در میان این دو بازار را کم کرده یا از بین ببرد، می‌توان انتظار داشت که وضعیت صادراتی ایران، بهبودی تازه را نیز تجربه کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.