جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
صدور ۲۱۰ پروانه‌ بهره‌برداری معادن در استان اردبیل
13 تیر 1401 - 12:14
شناسه : 29859
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از صدور ۲۱۰ پروانه فعالیت برای واحدهای معدنی در مناطق مختلف این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰۹ واحد فعال هستند و تعدادی از واحدها نیز در مرحله مزایده برای بهره‌برداری قرار دارند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، فریبرز شجاع معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در معادن‌ استان اردبیل سرمایه‌گذاری شده است که با میزان استخراج سالیانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برای یک‌ هزار و ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال‌ ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: آهن، مرمریت، تراورتن، سیلیس، عقیق، پوکه معدنی، پوزولان و کائولن، از جمله مهم‌ترین موادی است که از معادن استان اردبیل استخراج شده و اغلب به فراورده‌های دارای ارزش افزوده بالاتر مانند سیمان و مصالح ساختمانی سبک وزن تبدیل و روانه بازار می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، بیان کرد: علاوه‌براین، چهار پهنه‌ اکتشافی در استان وجود دارد که به منظور فعالیت در آن‌ها، در مجموع ۱۲ پروانه اکتشاف برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی صادر شده است.

شجاع، گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در پهنه قزل اوزن شهرستان خلخال، چهار محدوده اکتشافی دارد که پروانه گرفته و از ۲۰ روز قبل عملیات حفاری در یکی از محدوده‌ها آغاز شده است. با ادامه روند اکتشاف و در صورتی که آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌ها منجر به نتیجه شود و از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد، در آینده نزدیک این محدوده‌ها تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، اذعان کرد: ۳۶ پروانه اکتشاف دیگر نیز برای بخش خصوصی صادر شده است که اگر به نتیجه برسد، در مجموع بخش معدن استان اردبیل جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

شجاع تصریح کرد: دو زون از زون‌های معدنی کشور در منطقه خلخال واقع شده است که تاکنون ۲۷ پروانه بهره‌برداری و همچنین ۱۰ پروانه اکتشاف معدن در این شهرستان صادر شده که سالیانه یک میلیون تن مصالح معدنی از ذخایر ۶۰ میلیون تنی این شهرستان استخراج می‌شود.

وی یادآور شد: در پهنه باغرو نیز شرکت سرمایه‌گذاری کوثر با پیگیری‌هایی که انجام شد، سه دستگاه حفاری مستقر کرده و در حال اجرای عملیات اکتشاف تفصیلی است. بیشتر این پهنه‌ها مرتبط با مواد فلزی مانند کانسنگ مس و عناصر همراه آن همچون طلا و مولیبدن یا نقره است.

شجاع در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون در مجموع یک‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش اکتشاف پهنه‌های معدنی این استان سرمایه‌گذاری شده است که میزان اشتغال آن‌ها به ۱۵۰ نفر می‌رسد. در صورت رسیدن به مرحله بهره‌برداری و احداث کارخانه فراوری، میزان اشتغال‌زایی به ۵۰۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری به ۱۴ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده، کارخانه کنسانتره مس پورفیری در معدن صاحب دیوان که جزو پهنه قره‌سو سبلان است، به مرحله تولید برسد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.