سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
صعود دسته جمعی نمادهای معدنی و فلزی
10 آذر 1399 - 10:28
شناسه : 2244
روند مثبت حاکم بر بورس تهران در حالی طی دومین روز هفته ادامه یافت که رشد یک درصدی شاخص فلزی، 1.5 درصدی شاخص معدنی و صعود 2.6درصدی شاخص کل بورس را به دنبال داشت. به این ترتیب سهامداران صعود دسته جمعی در نمادهای فلزی و معدنی فعال در بورس تهران را شاهد بودند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از معدن۲۴، بررسی معاملات امروز بورس تهران نشان از کمرنگ شدن هر چه بیشتر جو هیجانی در بازار دارد. به طوریکه تقریبا فروش های هیجانی که در هفته های گذشته شاهد بودیم، در حال عبور از بازار سهام است و این امر نوید از بازگشت تحلیل به بورس می دهد. به عبارت دقیق تر دور شدن بازار سهام از شرایط هیجانی نه تنها نقدشوندگی بازار را افزایش می دهد و رشد ارزش مبادلات را به دنبال دارد، بلکه بعد از چندین ماه، سطوح تحلیل پذیری بازار را ارتقا می بخشد. به طوریکه در معاملات دو روز اخیر شاهد رشد قابل توجه ارزش معاملات بودیم. در نهایت دادوستد امروز بورس تهران با معاملات بیش از ۱۶هزار میلیارد تومانی به پایان رسید که ۱٫۱هزار میلیارد تومان از این رقم به ارزش معاملات گروه فلزات اساسی تعلق داشت. در این میان طبق روال همیشگی، بیشترین رقم در اختیار خرید و فروش سهام فولاد مبارکه بود. به طوریکه «فولاد» حدود نیمی از رقم معاملات گروه یعنی ۵۰۰میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. همچنین در غیاب شرکت ملی مس ایران، دو نماد فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب کیش خرید و فروش در حدود ۱۸۰میلیارد تومانی را ثبت کردند.
در گروه معدنی نیز شاهد رشد دسته جمعی نمادها بودیم. امری که در نهایت به افزایش ۱٫۵درصدی شاخص این صنعت منجر شد. در این گروه نماد توسعه معادن و فلزات معاملات قابل توجهی را تجربه کرد. در حالی هر سهم «ومعادن» رشد قیمت ۳درصدی را تجربه کرد که خرید و فروش سهام مزبور به ۹۱میلیارد تومان رسید. در همین راستا دوقلوهای سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر نیز در مجموع دادوستد بیش از ۷۰میلیارد تومانی را ثبت کردند.

در دومین جلسه با فولادی ها چه گذشت؟
در حالی قرار بود جلسه دیگری در خصوص بررسی شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای فولاد برگزار شود که این جلسه عصر دیروز شنبه با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور و ذینفعان زنجیره فولاد تشکیل شد. در این جلسه بررسی و اصلاح «شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» صورت گرفت و خبرهایی که از این جلسه منتشر شده است، از رضایت فولادی ‌ها حکایت دارد. از مهمترین نتایج این جلسه می توان به الزام برای تدوین دستورالعمل اجرایی برای رفع ابهامات، درنظر گرفتن مکانیسم ویژه برای فولادسازان القایی و همچنین لحاظ برنامه های صادراتی فولادسازان اشاره کرد.
نگاهی به مهمترین اخبار
در میان اخبار مهم امروز ، اعلام بورس کالا در خصوص تغییر میزان پیش دریافت قرار داشت؛ بر این اساس بورس کالا تغییر میزان پیش دریافت خرید ورق فولادی به ۱۰ درصد را از فردا تا اطلاع ثانوی به مدیران عامل شرکت های کارگزاری ابلاغ کرد. به این ترتیب از روز دوشنبه ۱۰ آذر میزان پیش دریافت خرید ورق فولادی در بورس کالا تا اطلاع ثانوی ۱۰ درصد است.
دیگر خبر مهم ، عبور ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از ۳ میلیارد دلار بود؛ به گزارش سایت معدن ۲۴، بررسی کارنامه تجارت خارجی در دوره هفت ماهه امسال، گویای آن است ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به ۳ میلیارد و ۴۹.۴ میلیون دلار رسیده که این میزان صادرات، ۱۶.۷ درصد از ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.
در میان اخبارشرکتی نیز فولاد خوزستان از افزایش سرمایه خبر داد؛ بر این اساس سرمایه «فخوز» از ۱٫۹ به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. افزایش سرمایه ۱۶۳درصدی مزبور از محل سود انباشته بوده و قرار است صرف اصلاح ساختار مالی و جبران سرمایه گذاری های انجام شده شود.
از سوی دیگر شرکت گل گهر نیز انبوه سازی سیستم مرکزی مشعل کوره ‌های گندله سازی خبر داد. بر این اساس با گذراندن مراحل دیتابرداری پیشرفته و تست‌های عملیاتی موفقیت‌آمیز طی یکسال، بوردهای مرکزی کنترل مشعل‌های کوره کارخانه گندله سازی گل‌گهر، بومی‌سازی و به مرحله تولید انبوه رسید. این محصول تکنولوژی و ساخت کشورهای اروپایی بوده و با توجه به مشکلات تحریم و عدم تامین آن و اخلال در مشعل‌های کوره کارخانه گندله سازی، مهندسی معکوس آن با همکاری شرکت دانش‌بنیان مپسام از سال قبل آغاز شده است.
اخبار قابل توجه «فملی» در توقف
شرکت ملی مس ایران در حالی در پایان معاملات دیروز به علت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شد که امروز خبرهای مهمی از شرکت به بازار مخابره شد. بر این اساس قرار است «فملی» در مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۹۷درصدی تصمیم گیری کند. در این راستا مدیرعامل شرکت ملی مس با اظهار این مطلب که مجمع مزبور به منظور تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه ۹۷ درصدی این شرکت از محل سود انباشته فردا دوشنبه ۱۰ آذرماه برگزار می‌شود ، گفت: افزایش سرمایه «فملی» از ۱۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان نهایی شده است و برای تصمیم‌گیری و تایید نهایی در مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه خواهد شد.
اردشیر سعدمحمدی ادامه داد: شرکت ملی مس ایران در دوره هشت ‌ماهه نخست سال جاری، با رشد تولید در محصولات آند و کاتد روبرو شده است. به این ترتیب در این مدت باتولید ۸۰۴٫۴ هزار تن کنسانتره نسبت به برنامه تعریف‌شده ۷۶۱٫۲ هزار تنی، رشد ۶ درصدی به ثبت رساند که در مجتمع‌های سه‌گانه سرچشمه، شهربابک و سونگون تا پایان آبان‌ سال جاری، تحقق ۷۱ درصدی داشته است. همچنین ملی مس ایران از ابتدای سال تا پایان آبان‌ سال جاری در مجموع ۱۹۵٫۲ هزار تن محتوای معدنی تولید کرده که در مقایسه با برنامه، رشد ۳ درصدی داشته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.