سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
صنایع فولادی خوزستان نیازمند توجه بیشتر دولت است
24 بهمن 1401 - 16:46
شناسه : 33423
مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان: مدیرعامل شرکت فولاد شادگان با تاکید بر توجه بیشتر دولت به صنایع فولادی خوزستان گفت: نباید تا ابد منتظر شرکت‌های خارجی بمانیم و باید در بحث بومی‌سازی فولادسازی‌ها اقدام کنیم.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، حسین‌تقی کهزاد بیان کرد: در سال ۱۳۷۲ اتفاق بسیار بزرگی در فولاد رخ داد و در آن زمان که هنوز تحریم‌ها به شکل کنونی نبود، تصمیم جسورانه‌ای در شرکت فولاد خوزستان گرفته شد.

وی در همین راستا ادامه داد: در حالی که شرکت کوبه استیل صاحب تکنولوژی میدرکس پیشنهاد پروژه احیای مستقیم ۶۰۰ هزار تنی را داده بود، مدیران وقت شرکت فولاد خوزستان تصمیم گرفتند کار مهندسی، ساخت و اجرای تکنولوژی احیا را در داخل کشور انجام دهند.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان تصریح کرد: در ادامه در سال ۱۳۷۳ کار مهندسی شروع و در نهایت سال ۱۳۸۱ واحد زمزم یک با تکنولوژی احیا و با مهندسی ایرانی راه‌اندازی شد. در ادامه تا سال ۱۳۹۱ و در مدت زمان کوتاهی، ۲۰ واحد احیای مشابه در سراسر کشور احداث شد.

کهزاد عنوان کرد: تاکنون بیش از ۴۱ واحد احیای مستقیم به روش میدرکس در سراسر کشور احداث و راه‌اندازی شده است. بنابراین می‌توان گفت بزرگ‌ترین اقدام بومی‌سازی انجام‌شده در صنعت فولاد کشور، بومی‌سازی واحدهای احیا به روش میدرکس در فولاد خوزستان بوده و توسعه واحدهای احیا در سراسر کشور مدیون تصمیم و اقدام به موقع فولاد خوزستان در این زمینه است.

وی ابراز کرد: با اعتقاد به دانش داخلی و اعتماد به مهندسان داخلی در سال ۱۳۸۱، توانسته‌ایم یک واحد احیای مستقیم که در زنجیره فولاد دارای پیچیدگی بسیاری است را بومی‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان مطرح کرد: از سال ۱۳۸۱ تاکنون که بیش از ۲۰ سال می‌گذرد، در واحدهای فولادسازی این اعتماد به دانش داخلی و مهندسان نشده است؛ در حالی که به لحاظ فرایندی، واحدهای فولادسازی نسبت به واحدهای احیا پیچیدگی کمتری دارد.

کهزاد یادآور شد: مسئولان شرکت ملی فولاد ایران و ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ فولادی باید پا پیش بگذارند و تصمیم بگیرند تا در حوزه بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی اقدامات لازم صورت بگیرد زیرا نباید تا ابد منتظر شرکت‌های خارجی بمانیم.

وی اظهار داشت: اکثر تجهیزات واحدهای فولادسازی در داخل کشور ساخته شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. در این زمینه باید تلاش شود با محوریت ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه این اتفاق مهم رقم زده شود و صاحب تکنولوژی کل زنجیره فولاد شویم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با اشاره به نقش کلیدی شرکت فولاد خوزستان در توسعه فولاد کشور، تاکید کرد: علی‌رغم اقدامات موثر شرکت فولاد خوزستان مانند بومی‌سازی دانش مهندسی واحدهای احیا به روش میدرکس، بومی‌سازی کاتالیست‌های احیا و بومی‌سازی کوره و واحدهای «LF» که این موارد نقش کلیدی در توسعه فولاد کشور داشته‌اند اما متاسفانه این شرکت از سوی دولت آنچنان که باید حمایت نشده است.

کهزاد با تاکید بر توجه بیشتر دولت به صنایع فولادی خوزستان، خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توان به عدم حمایت و پشتیبانی دولت در تخصیص و واگذاری معادن سنگ‌آهن به این شرکت که در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی فولاد خوزستان است، اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.