چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صنعت فولاد ایران در بحران میانسالی
23 فروردین 1400 - 16:25
شناسه : 10309
نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: نرخ معاملات سنگ‌آهن در بورس کالای ایران، همچنان فاصله بسیار زیادی با نرخ جهانی دارد.
ارسال توسط : منبع : اقتصاد آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سجاد غرقی نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به معامله روز گذشته سنگ‌آهن در بورس کالای ایران، اظهار داشت: در این معامله سنگ‌آهن با ۲۰ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شد و پس از آن در برخی رسانه‌ها، شاهد جنجال و اعتراض شرکت‌های فولادی هستیم. قیمت سنگ‌آهن در معامله قبلی با نرخ جهانی، ۱۳۸ درصد اختلاف داشت اما اکنون با اصلاح جزیی قیمت، این فاصله به ۱۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: معنی فاصله موجود این است که شرکت‌های فولادی همچنان ۱۲۱ درصد نسبت به همتایان خود در جهان، سنگ‌آهن را ارزان‌تر خریداری می‌کنند اما حتی کوچک‌ترین رقابت جزیی را تحمل نکرده و به نظر می‌رسد این صنعت در کشور، به صورت سالم و رقابتی رشد و توسعه نیافته است.

نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صنعت فولاد به ارزان‌خریدن عادت کرده است، گفت: در وضعیت فعلی، تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن، ظرفیت خود را کاهش داده و پیش‌بینی می‌شود به زودی با کمبود قابل توجه عرضه در کشور روبه‌رو باشیم که چنین وضعیتی به نفع زنجیره آهن و فولاد نخواهد بود.

غرقی در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای چنین سیاست‌هایی، سرمایه‌گذاری در بخش بالادست زنجیره آهن و فولاد به شدت کاهش یافته و هیچ تناسبی با نیاز داخل ندارد و این موضوع نتیجه گسیل سود از حلقه معدن به حلقه شمش است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.