دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
ضرر سنگین صنایع فروآلیاژ از قطعی برق
08 تیر 1401 - 15:22
شناسه : 29651
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ ضمن تاکید بر تامین زیرساخت‌های لازم در صنایع، گفت: قطعی برق صنایع، حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان ضرر به بار آورده و تولید در حوزه فروآلیاژ را نیز متوقف کرده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، اکبر استاد حسن دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ، با تاکید بر نامناسب بودن وضعیت برق صنایع در فصل تابستان، اظهار داشت: زمانی که معضل قطع برق با فولادسازان مطرح شد، اعلام کردند یکی از مشکلات این است که فروآلیاژ به دست آن‌ها نمی‌رسد و در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری، مجبور بودند با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند و از ابتدای تیر ماه، تنها ۱۰ درصد دیماند مصرفی به آن‌ها برق تحویل داده می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه کوره‌های فروآلیاژ به صورت قوس الکتریکی است و امکان ایجاد نوسان در آن‌ها به دلیل برخی مشکلات فنی وجود ندارد، به همین دلیل گفته می‌شود با ۱۰ درصد دیماند مصرفی کار کنید. درحال حاضر کارخانه‌هایی هستند که به تعداد سه کوره در خطوط تولید خود دارند، اما مجبور به خاموش کردن دو کوره شده و یکی از کوره‌ها تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند. بنابراین کارخانه‌ای که روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن تولید داشته است، هم‌اکنون این میزان به هشت تا ۱۰ تن رسیده که از کیفیت مناسبی نیز برخودار نیست و در نهایت بسیاری از آن‌ها به ضایعات تبدیل می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ عنوان کرد: نامه‌ای به وزارت صمت مبنی بر اینکه مشکل برق، حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر و توقف تولید در حوزه فروآلیاژ ایجاد کرده است، نوشته‌ایم که این مبلغ، خسارت هنگفتی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، چنین زیان‌هایی را متحمل می‌شوند. یکی از مشکلات اساسی این است که زمانی که افراد قصد دریافت پروانه تاسیس دارند، تمام مجوزهای لازم در رابطه با تامین برق را دریافت می‌کنند و ضمن پرداخت مبالغ لازم، برق خود را خریداری می‌کنند و بعد از دریافت مجوز برق به آن‌ها پروانه بهره‌برداری داده می‌شود اما با وجود خریداری برق، هیچ تعهدی از سوی وزارت نیرو در زمینه تامین آن وجود ندارد.

به گفته استاد حسن، اقدام دیگری جز واردات نمی‌توان انجام داد. در حال حاضر برق صنایع فروآلیاژ را قطع کرده‌اند و ادامه چنین روندی منجر به کاهش تولید صنایع فولادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه به بخشی از صنایع فولادی بزرگ مجوزهایی در زمینه تولید داده شده است، تصریح کرد: به کارخانجات اعلام شده است که در تابستان طی روز برق کم‌تری مصرف، اما در شب با تمام ظرفیت کار کنند که تولیدکنندگان در بعضی از خطوط خود این امکان را دارند که میزان دیماند مصرفی خود را کاهش دهند، اما ریخته‌گری آن‌ها باید کار کند؛ درصورتی که عملیات ریخته‌گری صنایع فولادی، دسترسی به مواد اولیه است. بنابراین به دلیل اینکه زنجیره فولاد کامل نمی‌شود، با توقف فعالیت فروآلیاژها، صنایع فولادی نیز با کمبود مواد اولیه روبه‌رو می‌شوند و امکان تولید نخواهند داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ مطرح کرد: در چنین شرایطی واردات نیز مقرون به صرفه نیست و در این صورت زمان را نیز از دست خواهند داد. فرایند برق، نقش اساسی در تولید فروآلیاژها دارد اما این امکان وجود دارد که صنایع فولادی در زمینه گاز طی فصل زمستان با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

تناقض میان میزان نیاز داخلی به فروسیلیس و مجوز تاسیس آن

استاد حسن در تشریح چالش‌های صنایع فروآلیاژ، گفت: چند معضل در این زمینه وجود دارد و سبب نگرانی می‌شود که یکی از آن‌ها مربوط به زیرساخت‌ها است. یعنی تا زمانی که زیرساخت‌های لازم تامین و فراهم نشود، مجوز تولید نیز صادر نمی‌شود. باید نیاز بازار داخلی و صادرات بررسی و برآورد شود که به دنبال آن به این نیتجه برسیم آیا لازم است به این میزان در فروآلیاژها سرمایه‌گذاری کنیم یا خیر و تا کنون برای حدود دو میلیون تن، مجوز تاسیس فروآلیاژ صادر شده است. به طور مثال برای فروسیلیس، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن مجوز تاسیس صادر شده است که ۵۰۰ هزار تن مجوزهایی هستند که پیشرفت فیزیکی دارند و حدود ۲۰۰ هزار تن در حال تولید هستند و این در حالی بوده که میزان نیاز سالانه در این بخش، حدود ۱۲۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید سیاست‌گذاری‌های کلانی صورت پذیرد و با مطالعات دقیق پروانه تاسیس صادر شود. بنابراین بهتر است سرمایه‌های ملی را در جهتی سرمایه‌گذاری کنیم که کشور به آن نیاز دارد و از منافع آن بهره‌مند شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ در خصوص زیرساخت‌های لازم، اظهار کرد: مسئله مهم انرژی برق است و ما در حال حاضر با مشکلات فراوانی در این زمینه روبه‌رو هستیم. به دلیل کم‌آبی، نیروگاه‌های آبی تقریبا از مدار خارج شده‌اند و اگر در مقطعی با ۲۰ درصد می‌تواستند برق تولید کنند، اکنون به دلیل کبود آب این عدد شاید به ۸ درصد رسیده باشد. همچنین اگر بخواهیم نیروگاه‌های گازی تاسیس کنیم، به دلیل کمبود گاز در زمستان دچار مشکلاتی خواهیم شد و نیاز است در مناطق عسلویه و پارس جنوبی، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شود.

توسعه صنعت بدون توجه به زیرساخت‌ها

استاد حسن در ادامه سخنان خود گفت: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری مناسبی در نقاط مختلف انجام نشده است، اگر صنعت بدون توجه به زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند، در واقع بی‌فایده حواهد بود. بنابراین ضرورت دارد کشور در این زمینه‌ها، سرمایه‌گذاری و پایه کار را قوی کند. شاید اهرم‌های مرتبط با زیرساخت‌ها در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت نباشد، اما این مجموعه به دنبال ایجاد یک تعادل است و پیشنهادی که برای این وزارتخانه داریم، این است که از نظرات کارشناسانه انجمن‌ها، سندیکاها و اتحادیه‌ها استفاده کنند تا تمام صنعت به صورت کامل دیده شود.

وی تاکید کرد: درحال حاضر به دلیل اینکه هم داخل و هم خارج از کشور مانند ترکیه به فروآلیاژ نیار دارند، این صنعت از بازار مناسب و خوبی برخوردار است، اما باید نیاز دقیق بازار برآورد شود و متناسب با زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و مواد اولیه‌ای که وجود دارد، پروانه تاسیس صادر شود و بعد از آن به دنبال بهره‌وری کافی باشیم.

مالیات صنایع تغییری نکرده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ با اشاره به اینکه مالیات‌ها در این صنعت تغییری نکرده است، عنوان کرد: در زمینه مالیات، اصناف بیشترین مشکل را داشته و تولیدکنندگان نیز تغییر قابل توجهی نداشته‌اند. شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند، حدود ۲۱ درصد مالیات پرداخت می‌کنند و سایر شرکت‌ها نیز ۲۵ درصد سود خالص مالیات پرداخت می‌کنند.

استاد حسن در ارتباط با عوارض مالیاتی، اذعان کرد: وزات صنعت، معدن و تجارت اقدامی به صورت مقطعی انجام داد و برای صادرات زنجیره فولاد مالیاتی وضع کرد و تا پایان اردیبهشت ماه امسال، به صورت آزمایشی عوارض به شکل مقطعی پرداخت شد، اما با نامه‌نگاری‌های انجام شده، از ابتدای خرداد ماه دریافت عوارض متوقف شد. هم‌اکنون مشکلات دیگری در زمینه افزایش عوارض واردات ماشین‌آلات صنعتی ایجاد شده که با رایزنی‌های مختلف اعلام کرده‌ایم چنین اقدامی به دلیل اینکه مانع از به‌ روز شدن آن‌ها می‌شود، نادرست است، اما تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است و همچان قرار است عوارض دریافت شود.

وی در تشریح تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت صنایع، تصریح کرد: مشکلات در صنعت فروآلیاژ مانند سایر صنایع بسیار زیاد است و بحث تامین تجهیزات، مواد اولیه، انتقال ارز و فروش پایین‌تر از قیمت جهانی، زیان‌های آشکاری است که تحریم‌ها به همراه دارد. برای مثال، اگر بخواهید فروآلیاژها را بفروشید، باید با قیمت پایین‌تر نسبت به قیمت جهانی چنین اقدامی را انجام دهید که در صورت محاسبه خسارت بسیار زیادی متحمل تولیدکننده خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی صنایع کارفرمایان فروآلیاژ در پایان خاطرنشان کرد: درصورت ایجاد زیرساخت‌های لازم، شرایط این صنعت بهتر خواهد شد، اما با توجه به موارد ذکر شده، دورنمای روشنی را برای این صنعت مشاهده نمی‌کنیم. 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.