چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
ضرورت‌ بهره‌برداری فوری از معدن مس دره زرشک
23 مرداد 1401 - 21:41
شناسه : 31167
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: معادن مس با درآمدزایی بالا می‌توانند به خوبی از عهده مسئولیت‌های اجتماعی خود در شهرها و روستاهای اطراف برآیند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمد‌ زاده رحمانی در این خصوص مطرح کرد: از حدود دو دهه پیش، ذخایر معدنی جدید و مهمی از مس کشور در منطقه دره زرشک و علی‌آباد شهرستان تفت در این استان کشف شده است که به دلیل موقعیت جغرافیای خاص، حساسیت عمومی بسیاری در مورد آن به نقل از برخی رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی و گاهی اوقات مجامع دانشگاهی مطرح می‌شود و به طور قطع، همین عوامل عملیات اکتشاف و بهره‌برداری معادن را دچار وقفه و خدشه کرده است.

وی در خصوص دلیل عمده بهره‌برداری هرچه زودتر از معادن مس دره زرشک و علی‌آباد و با تاکید بر ذخیره بالای آن‌ها، عنوان کرد: این دو معدن که در فاصله هشت کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند، هر کدام طبق آخرین مطالعات اکتشافی، بالای ۳۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی دارند. این در حالی است که معدن مس میدوک شهر‌ بابک کرمان که یکی از سه معدن بزرگ مس کشور در کنار سرچشمه و سونگون آذربایجان هست، حدود ۲۲۰ میلیون تن ذخیره دارد.

 مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد همچنین در خصوص عیار بالای این معادن، مطرح کرد: عیار این دو معدن ۰٫۵ و حتی در بعضی از لایه‌ها ۰.۶ درصد است؛ در صورتی که عیار معدن مس سرچشمه ۰.۴۴ و میدوک  ۰.۴۸ است.

زاده رحمانی با بیان اینکه بهره‌برداری از این معادن منجر به اشتغال حداقل ۶ هزار نفر خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر در مجتمع مس میدوک که ذخیره آن یک سوم مجموع ذخیره این دو معدن است، چهار هزار و ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

این مدیر اقتصادی استان، در ارتباط با ترکیب نیروی انسانی در این گونه معادن، اذعان کرد: در صنعت مس، بیشتر نیروها کیفی و دیپلم فنی، تکنیسین و لیسانس به بالاتر هستند و این همان چیزی است که نیروهای تحصیل‌کرده یزدی به آن نیاز دارند. در صورتی که در صنایع آهن و فولاد، اکثر نیروها، فاقد تحصیلات بالا هستند که همین عامل، باعث شده است تا مهاجران زیادی از استان‌های جنوب شرقی، لرستان، روستاهای فارس، شمال غرب و غرب کشور به استان یزد از جمله به مرکز استان، اردکان، میبد و بافق مهاجرت کنند.

وی قیمت بالا و درآمدزایی مس را یکی از دیگر ضرورت‌ها و مزیت‌های این معادن نام برد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر، قیمت هر تن مس حدود هشت هزار و ۱۱۴ دلار است؛ در صورتی که به طور مثال، قیمت هر تن آهن، ۳۲۵ دلار است و این به این معنی است که معادن مس با درآمدزایی بالا می‌توانند به خوبی از عهده مسئولیت‌های اجتماعی خود در شهرها و روستاهای اطراف برآیند و این همان چیزی است که شهرهای یزد و تفت به آن نیاز دارند.

زاده رحمانی یکی از دلایل مخالفت نسبت به بهره‌برداری از این معادن را آلایندگی آن‌ها نام برد و اضافه کرد: آنچه که مشخص است، در خصوص آلایندگی این صنعت و به خصوص آلایندگی ناشی از بهره‌برداری از دو معدن دره زرشک و علی ‌آباد، بزرگ‌نمایی شده است زیرا تجربه معادن مس میدوک، سرچشمه و سونگون نشان داده است که در مرحله استخراچ و تولید کنسانتره با روش لیچینگ، آلایندگی خاصی وجود ندارد و کنسانتره تولیدی برای تغلیط و ذوب به کارخانجات خاتون‌آباد شهر بابک منتقل می‌شود.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری یزد در پایان ضمن اشاره به آب‌بر نبودن مس با تکیه بر ملاحظات زیست‌محیطی، یادآور شد: برای اولین‌ بار در خاورمیانه و چهارمین‌ بار در دنیا، موافقت شده است که سیستم دفع پساب این مجتمع معدنی به جای سد باطله، از نوع فیلترپرس و به صورت بسته و چرخشی استفاده شود که در این حالت بیش از ۹۲ درصد آب مصرفی، برگشت داده می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.