سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ضرورت احيای ستاد زنجيره فولاد
04 اردیبهشت 1401 - 10:47
شناسه : 26970
یک روزنامه‌نگار گفت: ضرورت تشكيل ستاد زنجیره فولاد، برای همه فعالان این صنعت قابل لمس بوده تا به ثبات تصميم در سياست‌های كاری خود مطابق سند چشم‌انداز افق 1404 كه رسيدن به ظرفيت توليد 55 ميليون تن فولاد يكی از اهداف بلند كشور است، برسیم.
ارسال توسط : منبع : اخبارفلزات
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فرهاد خادمی روزنامه‌نگار، طی یادداشتی اظهار داشت: چندی پيش، ریيس هيات عامل ايميدرو در همايش تخصصی کمیته طرح‌های جامع معدن و صنایع معدنی، گفت: بازنگری طرح جامع فولاد توسط شرکت ملی فولاد در حال انجام است و اين شركت بايد پیشنهادهای مشخص خود را در زمینه اکتشاف، استخراج، باطله‌ها و فروآلیاژها ارائه کند.

آنچه كه این یادداشت به بحث در خصوص آن پرداخته است، موضوع ضرورت احيای “ستاد زنجيره فولاد” با تصدی‌گری شركت ملی فولاد ايران است.

امروزه بيش از پیش، کمبود ستاد زنجيره ارزش صنعت فولاد با اختيارات ويژه به منظور متوازن‌سازی سرمايه‌گذاری در زنجیره فولاد به چشم می‌آید. بنابراین، ضرورت تشكيل ستاد زنجیره فولاد، برای همه فعالان این صنعت قابل لمس بوده تا به ثبات تصميم در سياست‌های كاری خود مطابق سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ كه رسيدن به ظرفيت توليد ۵۵ ميليون تن فولاد يكي از اهداف بلند كشور است، برسیم و این الزام وجود دارد که تمام تلاش‌ها برای تكميل و برآورده شدن نيازهای اين زنجيره در رشته فعاليت‌های اكتشاف، استخراج، كانه‌آرايی، توليد كنسانتره، گندله، آهن‌اسفنجی و شمش فولادی متمركز شود، چراکه حتی كوچک‌ترين گلوگاه در تكميل اين طرح‌ها، خسارات جبران‌ناپذيری را به بار خواهد آورد.

برای رسيدن به جهش توليد و صادرات برای كشور در شرايط فعلی، زنجيره فولاد نياز به تصميم‌گيری يكپارچه و متمركز بين متوليان اين صنعت و انجمن‌ها و تشكل‌های صنعتی دارد که بر اين اساس، زنجیره ارزش را  بايد مجددا تعریف و برای آن استراتژی مدونی تدوين کرد.

در سال «توليد؛ دانش‌بنيان، اشتغال‌آفرين»، باید محتوای تصميم‌گيری‌ها در ستاد متوازن‌سازی زنجيره فولاد با توجه به سند چشم‌انداز كه حمايت از سرمايه‌گذاری براي توليد، مصرف و صادرات و تامین کردن نياز داخلی و مسائل مرتبط با اشتغال‌زایی و رونق تولید از ارکان اصلی آن است، مورد توجه ویژه قرار گيرند.

به همین علت نیز، طرح جامع فولاد باید به يک سند ملی توسعه‌ای تبديل تا دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، تسهیل شود؛ راه‌اندازی کارگروه‌های مرتبط با فولاد در ستاد و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی برای اين حوزه، از راهكارهای استانداردسازی عملكرد در رسیدن به اهداف ارزش‌آفرین صنعت فولاد تلقی می‌شود. از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در دستور جلسات ستاد زنجیره فولاد قرار گيرد می‌توان به ذیل اشاره داشت:

۱- بررسی راهکار تولید فولاد با ارزش افزوده بیشتر و ایجاد نظام يكپارچه برای پايش توليد، مصرف، صادرات و واردات در کل زنجیره تولید

۲- تولید صادرات‌محور برای جایگزینی مواد خام با محصولات تکمیلی منطبق با سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ و تكميل صنایع منتخب زنجيره فولاد

۳- بررسی وضعیت عوارض بر صادرات زنجيره فولاد با توجه ویژه به صنایع تکمیلی موجود و برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع تکمیلی کوچک و متوسط

۴- دسترسی به آمار واقعی تولید، مصرف، صادرات و ظرفیت‌های اسمی ايجاد شده بالفعل و بالقوه در بخش زنجیره فولاد و همچنین هدايت سرمايه‌گذاران به سمت صنايع مورد نياز كشور

۵- برنامه‌ريزی برای تخصيص مواد اوليه مورد نياز در زنجيره فولاد با توجه به ظرفيت‌سازی صورت گرفته و كنترل بازار

۶- بررسی کارکرد بورس کالا

۷- بررسی زيرساخت‌های مناسب برای توسعه زنجيره فولاد، تامين سرمايه‌درگردش مورد نياز و تكميل طرح‌های در دست اجرا

پس با توجه به جایگاه ویژه صنعت فولاد در توسعه کشور، تشکیل ستاد زنجيره فولاد با ساختار و ويژگی‌‌های خاص و با اختيارات ويژه در این صنعت، می‌تواند نقش‌آفرینی موثری داشته باشد و با تشکیل اين ستاد، زمینه تحرک در صنایع وابسته به فولاد و به تبع آن، دستیابی به اهداف کلان اقتصادی همچون اشتغال‌زایی را سرعت بخشيد و اهداف پيش‌بينی شده در حوزه معدن و صنایع معدنی از این طریق، محقق شوند. امیدواریم با تشكيل ستاد زنجیره ارزش صنعت فولاد و حضور فعال همه تشکل‌های تخصصی بخش فولادی کشور، به نياز دست‌اندركاران پاسخ مناسبی داده شود.

پیشبرد سیاست‌های کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، ساماندهی و رفع موانع موجود در مسیر توسعه و توانمندسازی زنجیره ارزش فولاد و همچنین بررسی تشریح علل عدم وجود توازن‌ها در طرح جامع فولاد کشور، ضرورت ایجاد ستاد سیاست‌گذاری زنجیره فولاد را دو چندان کرده و لازم است که کنار ستاد زنجیره فولاد، ستادی هم برای سیاست‌گذاری در خصوص این زنجیره با اهداف زیر تشکیل شود:

۱- سیاست‌گذاری به منظور تکمیل زنجیره فولاد کشور منطبق با طرح جامع فولاد در افق ۱۴۰۴

 2- تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری بر حسب نیاز کشور و اهداف صادراتی

۳- تصمیم‌گیری‌های استراتژیک متمرکز و یکپارچه در طول زنجیره فولاد

۴- اجرایی کردن سهمی از برنامه جایگزین معدن و صنایع معدنی به جای نفت در رابطه با زنجیره ارزش فولاد

۵- جلوگیری از صدور مجوزهای بی‌رویه و موازنه‌سازی زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی

۶- تعیین تکلیف وضعیت مجوزهای راکد و غیر اقتصادی 

۷- پیگیری وضعیت طرح‌های در دست اجرا

۸- سیاست‌گذاری برای بومی‌سازی تولیدات مورد نیاز

۹- سیاست‌گذاری برای تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد  

۱۰- سیاست‌گذاری برای کنترل و تنظیم بازار، وضع عوارض صادراتی، افزایش یا کاهش میزان حقوق ورودی کالاها و مواد اولیه، جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه     

۱۱- سیاست‌گذاری برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های در دست اجرا و طرح‌های در حال بهره‌برداری

۱۲- سیاست‌گذاری برای استفاده بهینه از منابع موجود و نوسازی صنایع انرژی بر زنجیره فولاد

امیدواریم که با تشکیل  این ستاد، طرح جامع فولاد کشور به چرخه موازنه حیاتی خود برگشته و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با اهداف ذیل محقق شود:

۱- مدیریت اثربخش وکارآمد برای تحقق اهداف طرح جامع فولاد کشور

۲- پشتیبانی از ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری صنعت فولاد کشور

۳- توسعه بومی‌سازی صنعت فولاد کشور

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.