پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
ضرورت برنامه‌‌‌ریزی مدون در حوزه معدنکاری دیجیتال
21 شهریور 1401 - 18:44
شناسه : 31702
مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو گفت: باید با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنیم که ضمن اتوماسیون‌سازی، سیستم‌های هوشمند وارد حوزه معدنکاری شوند؛ به طوری که بتوانیم فناوری را توسعه دهیم و با پیوند فناوری هم‌افزایی داشته باشیم.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، رضا اشرف‌ سمنانی بیان کرد: نگاهی به موضوع دیجیتالی کردن معدن در ایران نشان می‌دهد که در بسیاری از زمینه‌ها، دیجیتالی کردن اتفاق افتاده است اما به دلیل اینکه سرعت در این فناوری خیلی زیاد است، ضرورت دارد کشور ما نیز سرعت خود را با تحولات هماهنگ کند تا از دنیا فاصله زیادی نگیرد زیرا در عرصه جهانی بدون استفاده از فناوری‌های روز، قدرت رقابت ما به‌ شدت کاهش می‌یابد و دچار مشکل می‌شویم. امروز بالا بردن سرعت و کم‌کردن هزینه‌ها باعث می‌شود تا قدرت رقابتی کشورها تغییر کند. در این مسیر ضرورت دارد برنامه‌‌‌ریزی مدون و دقیقی داشته باشیم. باید در جریان سرمایه‌گذاری، موضوع دیجیتالی کردن معادن را در اولویت کاری قرار دهیم؛ چراکه در زمینه نیروی انسانی با استعداد در کشور کمبود نداریم.

وی افزود: در حال حاضر، برخی از ایرانیان در سطح مدیریت در مناطقی مثل سیلیکون‌‌‌ هستند که نشان‌‌دهنده توانایی‌ ایرانیان است. اگر به‌ سرعت حرکت نکنیم، رقبا با سرعت از کنار ما عبور می‌کنند. البته اکنون نمی‌توان به‌ طور دقیق در خصوص وضعیت معدنکاری دیجیتال قضاوت کرد. دامنه فعالیت در بخش معدن بسیار وسیع است.

مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو عنوان کرد: در بخش‌هایی خیلی خوب پیش رفته‌ایم و در بخش‌هایی کمتر پیشرفت داشته‌ایم. امروز زمین‌شناسی، اکتشافات و استخراج در کشور وجود دارد. صنایع معدنی و صنایع فلزی مثل فولاد، مس و… را ذر اختیار داریم. تمام این موارد در زنجیره معدنکاری قرار دارند و معتقد هستیم دیجیتالی‌ کردن در هر بخشی کم یا زیاد رخ داده است. این موضوع نیز صرفا از بعد فنی و تکنیکال نیست بلکه از بعد خدمات، ساخت تجهیزات، مدیریت آن‌ها در ابعاد تجاری، اداری و مالی نیز به شمار می‌آید. بعد از این مرحله، مرحله ذوب است که با نصب سنسورهای زیاد و گرفتن اطلاعات و کنترل به صورت دیجیتالی باید صورت پذیرد. مرحله بعد، نورد است که در این زمینه، دیجیتالی‌ شدن به صرف زمان کمتر و بهره‌وری بیشتر منجر می‌شود. بر همین اساس دیجیتال ملتینگ به دیجیتالی‌شدن کامل نیاز دارد. بعد از این مراحل به مرحله صنعتی می‌رسیم که در آن نیز موضوع دیجیتالی کردن مطرح است. با این تفاسیر، در معدن یک‌ دامپتراک بزرگ را در نظر بگیرید که خود این دامپتراک دیجیتالی است و بخش‌های از آن به صورت اتوماسیون کنترل می‌شود. در مورد بهره‌برداری نیز همین‌ طور است. تعداد ماشین‌هایی که می‌خواهند روی خط بیایند نیز با توجه به شیب جاده و شرایط معدن و تعداد کامیون‌ها باید فرایند دیجیتالی‌ شدن را دنبال کنند. در این مسیر باید به‌ تدریج راننده‌ها نیز حذف شوند زیرا ماشین‌آلات بسیار گران هستند و خطای رانندگان می‌تواند هزینه زیادی به معدنکاران تحمیل کند. بنابراین سرعت‌ بخشیدن به دیجیتالی‌ کردن این حوزه موجب می‌شود تا به ضریب بهره‌برداری از دامپتراک‌ها بیفزاییم. در این مسیر باید ترکیب ماشین‌آلات نیز دیجیتالی شود. باید به‌ طور دیجیتالی مشخص شود که چه تعداد ماشین، چه نوع ماشینی، به چه طریقی و برای چه معدنی باید کار کنند.

اشرف‌ سمنانی در پایان یادآور شد: موضوع دیگر، دیجیتالی‌ شدن انبارها است که با توجه به تحریم کمک می‌کند بتوانیم تامین قطعات یدکی را مدیریت کنیم. به این ترتیب تمام این مسائل باید رخ دهند تا کشور همگام با سرعت دیجیتالی‌ شدن در دنیا در بخش معدن پیش برود.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.