دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
واردات تجهیزات معادن زغال‌سنگ تسهیل شود
18 اردیبهشت 1400 - 16:18
شناسه : 11898
رییس خانه معدن ایران عنوان کرد؛ رییس خانه معدن ایران، گفت: برای جلوگیری از تکرار حوادث دلخراش مانند معدن «طزره» در دامغان، باید تسهیلاتی در واردات این تجهیزات ایجاد شود تا بتوان وضعیت ایمن و با ثباتی را برای معادن زغال‌سنگ کشور به وجود آورد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران با اشاره به حادثه دلخراش پیش آمده در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان و فوت دو تن از کارگران پیمانکار این معدن، اظهار داشت: با توجه به اکتشافات انجام شده زغال‌سنگ در ایران، کشور نزدیک به یک درصد ذخایر جهان را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری که ذخایر زمین‌شناسی زغال‌سنگ در ایران به حدود ۱۱ تا ۱۴ میلیارد تن و ذخایر قطعی حدود ۱.۱ میلیارد تن می‌رسد. با این حال و به نسبت ذخایر قطعی و احتمالی در حوزه زغال‌سنگ، از استانداردها و تجهیزات ضروری مدرن و پیشرفته در این صنعت بهره نبرده‌ایم.

وی افزود: حال این سوال مطرح است که تصمیم‌سازان تا چه ‌حد توانسته‌اند برنامه‌ریزی کنند تا کارشناسان فنی و متخصصان مرتبط این بخش در محافل علمی و همایش‌های تخصصی که همه ساله در جهان برگزار می‌شود، حضور یابند و با آخرین رخدادهای نوآورانه در این بخش‌ آشنا شوند؟

رییس خانه معدن ایران گفت: تنها راه جلوگیری از این‌گونه حوادث دلخراش در جامعه معدنی، بهره‌مندی از دانش روز جهان در این زمینه است.

بهرامن بیان‌ کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی تولید این نوع تجهیزات به‌ هیچ عنوان پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاران در این بخش مهم از اقتصاد کشور نبوده و نیست، بنابراین عدم تامین به ‌موقع تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی به خصوص ایجاد برخی موانع بر سر راه واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، نشان می‌دهد که تصمیم‌سازان این بخش مهم نسبت به عواقب کاهش عرضه به موقع این تجهیزات ضروری در معادن کشور، جز با هدف حمایت از تولید داخل واقف نیستند.

وی ادامه داد: در این موارد حساس باید که تصمیم‌سازان در کنار متولی بخش معدن در پی چگونگی حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده برای تسهیل‌ پیرامون تامین و ورود ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین به معادن باشند و به نوعی دست سرمایه‌گذاران صنعت معدنکاری را برای واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های نوین به معادن بفشارند.

رییس خانه معدن ایران عنوان کرد: وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور به دلیل عدم استفاده از تجهیزات نوین در این معادن به‌ ویژه معادن بسیار کوچک که شرایط نامطلوبی از نظر اقتصادی دارند، به شدت پایین بوده و از استانداردهای مرسوم در کار معادن زیرزمینی خارج است.

بهرامن در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت ایمنی و سلامت مهندسان و کارگران معادن زغال‌سنگ کشور در بدترین حالت خود قرار دارد؛ به طوری که هر لحظه بیم آن می‌رود تا اتفاق ناخوشایندی رخ دهد و یک بار دیگر جامعه معدنی کشور عزادار شود.

بر اساس این گزارش، حادثه معدن زغال‌سنگ حدود ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ماه سال جاری در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه رخ داد که در این حادثه ۲ نفر کارگر پیمانکاری شرکت دچار حادثه و مرگ شدند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.