سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
ضرورت تشکیل مجمع سهام‌داران حقیقی بورس
14 مهر 1399 - 11:08
شناسه : 696
بحث تشکیل مجمع سهام‌داران حقیقی درحالی از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که یک حقوق‌دان بازار سرمایه بر این باور است که باید هدف تشکیل مجمع سهام دارن حقیقی بررسی شود. اگر هدف این است که ساختار بازار سرمایه تغییر کند، از حقوقی محور، حقیقی محور شود و برای اشخاص حقیقی در بازار سرمایه حقوق و اختیاراتی قائل شویم می تواند راهگشا باشد اما اگر هدف فقط مشارکت حداقلی حقیقی‌ها است نیاز به قانون ندارد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزاتبه نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی که با نمایندگان شرکت‌های حقوقی بازار بورس داشت به لزوم تشکیل مجمع سهام‌داران حقیقی اشاره و اعلام کرد که وجود مجمع سهامداران حقیقی ضروری است تا آن‌ها جزو شورای عالی بورس قرار گیرند.

در این راستا، حمید اسدی در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه طبق قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز قانون ها در صلاحیت سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار داشت: یکی از نمایندگان مجلس، بحث تشکیل مجمع سهام‌داران حقیقی بورس را مطرح کرده است اما به طور کلی مشخص نیست نهادی که می خواهد تشکیل شود قرار است در قالب یک کانون باشد، یا مجمع یا حتی یک بورس. نکته حائز اهمیت این است که اگر بخواهد در قالب کانون باشد باید از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز اخذ کند و دلیل اینکه مجلس برای این موضوع از واژه مجمع سهام داران حقیقی استفاده کرده  این است که مجوز را از صلاحیت سازمان بورس خارج کند.

وی با اشاره روال تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: طرحرا به هیات رئیسه ارائه می‌شود و هیئت رئیسه آن را به کمیسیون های تخصصی ارجاع می‌دهد و بعد در صحن علنی مجلس تصمیم‌گیری می‌شود. برای تبدیل طرح به قانون به شش تا بیشتر از یک سال زمان نیاز دارد و تا ان زمان به تشکیل یک نهاد موازی یا موقت نیاز است که در این راستا فعالیت کند و به نظر من کانون سهام داران حقیقی یکی از نهادهایی است که می تواند این موضوع را پوشش دهد.

این حقوق‌دان بازار سرمایه ادامه داد: باید بررسی کرد که هدف از تشکیل مجمع سهام داران حقیقی چه چیزی است؟ اگر هدف مجمع سهام داران حقیقی ارائه گزارش و تخلفات و مفاسد بازار سرمایه به نهادهای نظارتی است که در حال حاضر نیز این امکان وجود دارد. سازمان بورس هم اداره رسیدگی به شکایات و حمایتهای حقوقی و هم اداره دیدگان سلامت بازار سرمایه را تاسیس کرده است. البته متاسفانه در برخی موارد عملکرد خوبی از این اداره دیده نشده است و طرح مجلس هم نشان‌دهنده این است که این اداره نتوانسته به خوبی به وظایف خود عمل کند.

اسدی با تاکید بر اینکه حضور دو عضو سهام دار حقیقی در شورای عالی بورس امر پسندیده‌ای است، بیان کرد:  اما به قدری چالش قانونی و حقوقی در بازار سرمایه وجود دارد که طرح مجمع سهام داران حقیقی از اهمیت کمتری برخوردار است. بهتر است ابتدا چالش‌های مهم‌تر اصلاح و برطرف شوند.

بر اساس گزارشی از ایسنا، وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید هدف تشکیل مجمع سهام‌دارن حقیقی بررسی شود، تصریح کرد: آیا هدف صرفا گنجاندن دو عضو حقیقی در شورای عالی بورس  است یا حضور حداکثر سهام داران حقیقی در بازار سرمایه؟ اگر هدف این است که ساختار بازار سرمایه تغییر کند، از حقوقی محور، حقیقی محور شود و برای اشخاص حقیقی در بازار سرمایه حقوق و اختیاراتی قائل شویم می تواند راهگشا باشد اما اگر هدف فقط مشارکت حداقلی حقیقی ها است نیاز به قانون ندارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.