جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
ضرورت حمایت از فعالان معدنی خراسان جنوبی
27 شهریور 1400 - 15:47
شناسه : 17948
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی در نشست با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش سرمایه این صندوق، امکان ارائه حداقل 6 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات به بخش خصوصی در بخش اکتشاف، استخراج و فراوری حوزه معدن وجود دارد که در این راستا از فعالان و سرمایه‌گذاران در حوزه معدن خراسان جنوبی حمایت می‌شود.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی در نشست با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، اظهار داشت: در مدت سه سال، سرمایه صندوق را به بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم تا بتوانیم نقش و کارکرد حمایتی آن را پررنگ‌تر کنیم. لذا در سنوات گذشته، تامین منابع مالی این صندوق در بخش اکتشافات توسط سازمان برنامه و بودجه و از محل وجوه اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری انجام می‌شد که با توجه به محدودیت و تغییرات در این خصوص لازم بود تا این وابستگی قطع شود. برای این منظور از محل افزایش سرمایه صندوق به این بخش کمک کردیم که امیدواریم گشایشی در نیمه دوم امسال برای مکتشفان و اکتشافات تکمیلی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، بیمه سرمایه‌گذاری صادر می‌شود، افزود: با صدور این بیمه، اگر متقاضی مطابق طرح اکتشافی که به صندوق ارائه شده عمل نماید، در هر مرحله‌ای که اکتشافات منتج به نتیجه نشود صندوق ۸۰ درصد کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در معدن را پرداخت خواهد کرد. در بخش استخراج نیز برای ماشین‌آلات معدنی مطابق طرح استخراجی و پروانه بهره‌برداری برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی و ضمانت‌نامه‌ای از سوی صندوق صادر می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی با اشاره به ماشین‌آلاتی که شامل این تسهیلات می‌شود، گفت: به کلیه ماشین‌آلات دسته اول و دوم تا ۱۰ سال ساخت با ارائه پیش فاکتور تسهیلات ارائه خواهد شد. علاوه بر این بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت این تسهیلات برای افراد حقیقی دارای محدودیت و سقف مشخصی است که حداکثر سه میلیارد تومان خواهد بود. در این خصوص تنها تضامینی که اخذ خواهد شد؛ ماشین‌آلات خریداری شده و پروانه بهره‌برداری معدنی است.

دهقانی با اشاره به حمایت از خرید ماشین‌آلات معدنی ساخت داخل کشور، بیان کرد: برای سوق دادن معدنکاران به استفاده از ماشین‌آلات تولید داخل، یارانه سود تسهیلات به میزان ۴ درصد در نظر گرفته شده تا هزینه مالی استفاده از ماشین‌آلات داخلی برای معدنکاران کاهش و تولید و فروش این ماشین‌آلات در کشور رونق یابد. همچنین یک سال تنفس نیز برای این تسهیلات در نظر گرفته شده که تا ۱۸ ماه قابل تمدید است.

وی به پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه حفاری برای اولین بار از سوی صندوق نیز اشاره کرد و ادامه داد: جهت کمک به حفاری در بخش اکتشافات برای واردات یا خرید ماشین‌آلات حفاری داخلی نیز به پیمانکاران اکتشاف و حفاری تسهیلات ارائه می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی در پایان با بیان اینکه کلیه واحدهای فراوری نیز امکان دریافت تسهیلات دارند، خاطرنشان کرد: واحدهای فراوری برای دریافت این تسهیلات می‌بایست یا معدن‌دار باشند و یا قرارداد تامین خوراک با تائیدیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را ارائه نمایند که با توجه به برخی معیارها و شاخص‌ها، یارانه سود تسهیلات تا سقف ۸ درصد نیز می‌تواند به آن‌ها تعلق گیرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.