سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ضرورت دستیابی به فناوری‌های جدید در بخش اکتشافات معدنی
29 اردیبهشت 1400 - 13:21
شناسه : 12402
رییس اسبق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: باید پذیرفت کشور به ‌جز کمبود سرمایه، دارای عقب‌ماندگی فناورانه در همه بخش‌ها به ‌ویژه بخش معدن است که باید با دستیابی به فناوری‌های جدید، این خلاء را جبران نمود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل اسبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نخستین همایش آنلاین معدن و فناوری، اظهار داشت: اگر بتوانیم در حوزه اکتشافات عملکرد خوبی داشته باشیم، بی‌شک جزو ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: اکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از معادن کشور وارد اکتشافات عمیق شده‌اند، در حالی که باید کار وسیعی در این حوزه و همچنین ژئوفیزیک هوایی و شناسایی معادن انجام داد. با این حال، معدن می‌تواند در اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا کند، اما در سال‌های گذشته متاثر از اقتصاد نفتی مغفول مانده است.

رییس اسبق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه بودجه اکتشاف برای سازمان زمین‌شناسی طی سال‌های گذشته کارساز نبوده است، گفت: در کشور صحبت از ۶۰۰ محدوده امیدبخش معدنی است؛ این در حالی است که اگر سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو تعامل بهتری داشته باشند، عقب ماندگی در بحث اکتشافات از بین خواهد رفت.

لزوم تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی

در این همایش، بهرام شکوری رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران و رییس انجمن مس ایران، اذعان داشت: آینده معدنکاری در کشور نیازمند بکارگیری تکنولوژی‌های جدید است؛ به‌طوری که با استفاده از فناوری‌های جدید، مواد معدنی می‌تواند ضمن بی‌نیاز کردن کشور از درآمدهای نفتی، شعار معدن به جای نفت را عملی کند.

وی ادامه داد: کشورهای شیلی، آلمان و ژاپن بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در جهان هستند؛ این موضوع نه به خاطر ذخایرشان بلکه به دلیل به‌کارگیری فناوری‌های جدید است. در همین راستا باید طوری در این صنعت حرکت کرد که با خلق ارزش‌افزوده بیشتر، در ردیف بزرگ‌ترین صادرکنندگان قرار گرفت.

رییس انجمن مس ایران با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر برای فلز سرخ در کشور، عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها حکایت از کمبود عنصر مس در آینده دارد که افزایش قیمت‌ها و جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری در این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

شکوری تاکید کرد: ضروری است که همگام با سایر کشورها برای استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها گام‌های اساسی برداریم و در این پیوند، باید استراتژی توسعه صنعتی و معدنی نیز تدوین شود.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش رقابت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بر نیاز بخش معدن و صنایع معدنی به تکنولوژی‌های نوین و ضرورت تحول دیجیتال و هوشمندسازی در بخش صنایع معدنی تاکید کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.