سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ضرورت فعال‌سازی سرمایه‌های راکد معدنی یزد
14 شهریور 1400 - 8:59
شناسه : 17172
استاندار یزد در نشست هم‌اندیشی اعضای هییت‌مدیره و رییسان انجمن‌های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یکی از راهبردهای اصلی استان را در بخش معدن، فعال‌سازی سرمایه‌های راکد ذکر کرد و گفت: یکی از راهبردهای نظام، فعال‌سازی معادن غیرفعال و نیز معادنی که به دلایلی با مشکل مواجه‌اند، است که در دستور کار قرار گرفت.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدعلی طالبی استاندار یزد در نشست هم‌اندیشی اعضای هییت‌مدیره و رییسان انجمن‌های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت استان ضمن تاکید بر اهتمام جدی برای تامین خوراک واحدهای فراوری معدنی، اظهار داشت: در این راستا جلسه‌های متعددی با سازمان توسعه، نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت‌های تهیه و تولید و حتی سازمان انرژی اتمی؛ برای استفاده از محدوده‌هایی که در اختیار آن‌هاست، برگزار شد تا با تامین خوراک واحدهای فراوری معدنی بتوان آن‌ها را مجدد به چرخه تولید بازگرداند.

وی از تکمیل چرخه کامل تولید فولاد به عنوان یکی دیگر از راهبردهای استان در بخش صنعت و معدن خبر داد و افزود: یزد در برخی حلقه‌های میانی چرخه تولید فولاد و حتی بعضی از حلقه‌های نهایی مثل تولید ورق، یزد جایگاهی در کنار دیگر استان‌ها ندار، اما با پیگیری‌های انجام شده مجوزهای لازم برای همه بخش‌ها اخذ و زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در جهت تکمیل چرخه کامل تولید فولاد استان فراهم شده است.

استاندار یزد ایجاد درک متقابل بین دولت و بخش خصوصی را یکی از اتفاق‌های خوب شکل گرفته در استان، به رغم وجود سختی‌ها و آسیب‌های ناشی از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها دانست و گفت: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توانست نقش بسیار موثری را ایفا کند و از تلاش این تشکل تخصصی در بخش صنعتی قدردانی می‌کنیم.

طالبی بیان کرد: با مقایسه پیوند کنونی بین دولت و بخش خصوصی نسبت به سال‌‌های گذشته، مشاهده می‌شود که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، انگیزه خدمت‌رسانی بخش خصوصی در راستای رفع مشکل و سطح آگاهی مدیران دولتی نسبت به دغدغه‌های بخش صنعت و معدن در استان بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه بخش دولتی در کنار بخش خصوصی قرار دارد و جدای از هم نیستند، ادامه داد: حل مسائل و چالش‌های بخش خصوصی با این نگاه که این دو بخش استان در  کنار یکدیگر هستند و مسائل آن‌ها، به نحوی جزئی از مسائل مربوط به استاندار است، باانگیزه پیگیری خواهد شد.

استاندار یزد، اذعان داشت: انتخاب مدیران علاقه‌مند، با انگیزه و جدی در مصدر امور، که می‌توانند به رغم وجود مشکل امروز در حوزه‌های مختلف، رضایت بخش خصوصی و صاحبان صنعت و معدن را فراهم کنند، برای استان جای افتخار دارد. البته برخی بر این باورند که بعضی مدیران در انتهای دولت دوازدهم کم‌کار بودند اما خوشبختانه در چنین مقطعی نه تنها مدیران دچار افت فعالیت و انگیزه نشدند؛ بلکه روز به روز بر میزان کار، فعالیت و برنامه‌های مختلف آن‌ها افزوده شد.

طالبی با بیان اینکه توجه به مزیت‌های حوزه صنعت یکی از رویکردهای استان طی سال‌های اخیر است، تصریح کرد: معتقدیم که باید تا حدودی از نگاه سنتی سرمایه‌گذاران در استان و گرایش آن‌ها به ایجاد صنایع فولادی، کاشی و سرامیک فاصله گرفت و بخش‌های کم آبخواه‌ و منطبق بر شرایط زیست‌محیطی نظیر قطعه‌سازی، صنایع‌های تک، نساجی و از این قبیل امور را که می‌تواند شرایط مناسبی برای آن‌ها به وجود آورد، فعال کرد.

وی با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های بخش صنعت و معدن در مناطق مختلف استان، افزود: یکی از ضعف‌های استان تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها در دشت مهریز، اردکان و تبعات ناشی از آن است، در حالی که اگر زیرساخت‌های لازم در دیگر مناطق فراهم بود نه تنها اتفاق خوبی در حوزه صنعت و معدن رقم می‌خورد؛ بلکه شاهد کندی یا خلای سرمایه‌گذاری در برخی از مناطق نبودیم.

استاندار یزد، گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های برق شهرستان خاتم؛ احداث نیروگاه و انتقال برق از ابرکوه به «اسمالون » و از اسمالون به مروست(شهرستان تازه تاسیس) دنبال شد، در بهاباد نیز مجوزهای ایجاد نیروگاه خورشیدی و نیروگاه حرارتی اخذ و کارهای آن در حال انجام است.

طالبی ضمن اشاره به اقدام‌های انجام شده در بخش راهسازی و ارتباطات ریلی، از تلاش استان برای رفع مشکل زیرساخت‌ها نظیر آب، برق، گاز و ارتباطات برای فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری در تمامی مناطق استان نیز سخن گفت.

لزوم همکاری بخش خصوصی و دولت

علی اکبر کلانتر رییس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد، تصریح کرد: هیچ کشور، ملت و جامعه‌ای به پیروزی، رشد و موفقیت دست نیافت، مگر آنکه اجزای مختلف آن جامعه در کنار هم قرار گیرند و برای یک هدف واحد تلاش کنند. در هرکشور توسعه یافته‌ای دولتمردان، حاکمیت و بخش خصوصی دوشادوش یکدیگر عزم و همت خود را به کار گرفتند تا نظاره‌گر اعتلای باشند؛ حال این مهم در یزد مورد توجه قرار گرفت و سال‌های گذشته ارتباط بسیار نزدیکی میان بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان برقرار شد.

وی افزود: در مواجه با مشکل‌های متعددی که سایر استان‌ها بدان دچار شدند، شاهد بودیم که در برخی موارد دولت یا بخش خصوصی در برابر یکدیگر به اعتراض پرداختند، حال آنکه این ۲ بخش در یزد با درک متقابل از شرایط در کنار یکدیگر جلسات هم‌اندیشی متعددی را برگزار کردند. یکی از این تعاملات در بحران اخیر «ناترازی برق» بود که صنعتگران بزرگ استان برای کمک به دولت و اینکه فشار را از منازل، بیمارستان‌ها و مکان‌های حساس کم کنند، پیش قدم شدند، و توانستند راه حل واحدی را در دستور کار خود قرار دهند. اهمیت این نوع تعامل و همکاری در بین دولتمردان و بخش خصوصی یزد بسیار ارزشمند است و باید این فرهنگ خوب یزدی‌ها حفظ و در دولت بعدی نیز تداوم و توسعه یابد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به تلاش‌های استاندار، مدیران حوزه اقتصادی، تولید و صنعت استان در بحران‌های مختلف نظیر پاندومی ویروس کرونا، عنوان کرد: این فعالیت‌ها مشترک مایه مباهات است. لذا  لازم می‌دانم از این تلاش بی‌شائبه مدیران و کارکنان در دستگاه‌های مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت قدردانی کنم.

کلانتر به برخی قوانین و مصوبه‌های ملی و کشوری که به جای حمایت و مانع‌زدایی از تولید و سرمایه‌گذاری، مانع تراشی می‌کند، اشاره کرد و گفت: برای مثال اخیرا هیات دولت در مصوبه‌ای نرخ اشتراک آب صنعت را چهارصد برابر افزایش داد و نکته جالب اینکه نرخ استان صنعتی مانند یزد بالاترین است که این موضوع موجب فرار سرمایه از تولید و هدایت آن به سمت فعالیت‌های غیرمولد نظیر واسطه‌گری، معامله املاک، مستغلات، سکه و دلار خواهد شد.

وی همچنین خواستار واکسیناسیون فوری کارگران واحدهای صنعتی و معدنی شد و اذعان کرد: در بیشتر فعالیت‌های تولیدی رعایت فاصله اجتماعی تقریبا غیرممکن است، کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی به ناچار در اتوبوس‌ها و سرویس‌های ایاب و ذهاب، مسیرهای نیم تا یک ساعته را همه روزه در کنار هم طی می‌کنند، لذا امکان بیمار شدن آنان بیشتر است. این در حالی است که حدود پنجاه درصد اشتغال از ناحیه واحدهای صنعتی و صنوف تولیدی بوده و براساس تصمیم ستاد ملی کرونا در زمان تعطیلی عمومی برای تامین مایحتاج مردم و کشور این واحدها تعطیل نمی‌شوند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: واکسیناسیون کارگران که جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند و بیشترین فشار تورم بر شانه‌های خسته و نحیف آنان سنگینی می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد و راهکاری برای آن تدوین شود. در این راستا به عنوان نماینده جامعه صنعتی استان از استاندار به عنوان رییس و اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان انتظار داریم که همه توان خود را به کار گیرند تا واکسیناسیون کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی به فوریت در تمامی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی شهرها و شهرک‌های صنعتی به مرحله اجرا در آید. همچنین بخش خصوصی آمادگی همکاری برای فراهم آوردن فضای واکسیناسیون را اعلام کرده است.

گفتنی است، در این نشست تفاهم‌نامه واگذاری صدور، تمدید، اصلاح و ابطال گواهی تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی استان یزد میان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رییس هییت‌مدیره خانه صمت استان یزد به امضا رسید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.