سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ضعف اکتشاف و ماشین‌آلات موانع اصلی توسعه معادن هستند
15 فروردین 1400 - 11:40
شناسه : 9682
معاون معدنی سازمان صمت خراسان رضوی: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ضعف اکتشافات زیرسطحی به همراه کمبود شرکت‌های قدرتمند در این زمینه و وجود ماشین‌آلات فرسوده و مستهلک، از موانع اصلی در توسعه فعالیت معدن و افزایش ثروت‌آفرینی آن‌ها محسوب می‌شوند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمد توکلی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، یکی از نیازهای اصلی حوزه معادن خراسان رضوی را اکتشافات زیرسطحی دانست و اظهار داشت: اغلب شرکت‌های اکتشافی در کشور دولتی هستند که تاکنون کار قابل توجهی برای پیشرفت اکتشافات معدنی در استان انجام نداده‌اند اما اگر این شرکت‌ها خصوصی شوند، سرعت و دقت کار آن‌ها افزایش می‌یابد؛ زیرا بوروکراسی اداری ندارند و می‌توانند با برخورداری از تجهیزات خوب و پیشرفته یا از طریق تعامل با شرکت‌های خارجی، کار اکتشاف را بهتر انجام دهند و به نتایج دقیق‌تر در این زمینه دست یابند.

وی افزود: سال گذشته مطالعه هشت پهنه معدنی استان در زمینه سنگ‌آهن، طلا، مس و کرومیت به شرکت‌های اکتشافی واگذار شد که ۶ پهنه تعیین تکلیف و ۷۴ محدوده امیدبخش معدنی در آن‌ها مشخص شدند که اگر کار اکتشافی نیمی از این محدوده‌ها تکمیل شود، اقدام بزرگی به حساب می‌آید.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، گفت: از آنجا که هنوز اکتشافات زیرسطحی در حوزه معادن خراسان رضوی تکمیل نشده و هر روز اکتشافات معدنی با پیشرفت‌هایی همراه است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست صدور مجوز واگذاری مطالعات پهنه‌های جدید معدنی استان به شرکت‌های بخش خصوصی مانند قرارگاه خاتم‌‌الانبیا (ص)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شده است.

توکلی بیان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یک برند جهانی و شرکت بخش خصوصی، اقدامات اثرگذاری در مطالعه پهنه‌های جدید معدنی در منطقه جغتای و سبزوار صورت داده است.

وی یکی دیگر از موانع اصلی در حوزه معادن را وجود ماشین‌آلات فرسوده ذکر کرد و ادامه داد: یکی از درخواست‌های ما، ورود ماشین‌آلات دست دوم خارجی بدون تعرفه گمرکی است تا کمکی به ارتقای کیفیت در بخش معدن شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اذعان داشت: استهلاک ماشین‌آلات در حوزه معادن کشور و هزینه‌های بالا، ریسک سرمایه‌گذاری در معدن را افزایش داده است.

توکلی بیان کرد: در صورتی که مجوز واردات ماشین‌آلات دست دوم خارجی به کشور بدون تعرفه گمرکی صادر شود، دسترسی به ماشین‌آلات ارزان قیمت، آسان‌تر می‌شود و ارزش‌افزوده فعالیت معدنی نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ با تدبیر استاندار و امضای توافق‌نامه با اداره کل منابع طبیعی استان، قفل برگزاری مزایده برای ۴۰۰ معدن استان باز و زمینه حضور این معادن در مزایده فراهم شد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: حجم زیاد معادنی که دارای معارضات در عرصه‌های منابع طبیعی بودند، موجب شد که بررسی آن‌ها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در کنار پاسخ به استعلامات در این زمینه، زمان زیادی را به خود اختصاص داد که با توافق‌نامه و همکاری اداره کل، ۹۰ درصد مشکلات بخش‌های معدن استان در حوزه عرصه‌های منابع طبیعی حل و فصل شد.

توکلی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۳۲ معدن با میزان استخراج سالیانه ۳۹ میلیون تن و ذخیره دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی برای ۱۱ هزار و ۲۹۷ نفر دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در استان هستند که نیمی از آن‌ها فعالیت دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیمی دیگر از معادن که اغلب معادن شن و ماسه هستند به دلیل تحریم‌ها و کاهش بودجه عمرانی کشور به صورت نیمه فعال درآمده‌اند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.