جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
طرح‌هایی برای توسعه
11 شهریور 1400 - 10:29
شناسه : 17026
شرکت فولاد هرمزگان، با برخورداری از شرايط جغرافيايی مناسب و نزديکی به بندرها و منابع انرژی، از ظرفيت‌های بسيار مناسبی برای نقش‌آفرينی در صنعت فولاد کشور برخوردار است. اين شرکت در سال‌های اخير توانسته است آمار توليدات خود را به ظرفيت خود نزديک کند. در همين راستا، اين مجموعه سياست‌های مختلفی را در زمينه افزايش ظرفيت توليد و حرکت به سمت توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر در دستور کار قرار داده است. طرح افزايش ظرفيت توليد از 1.5 به دو ميليون تن و احداث پروژه توليد ورق‌های عريض از جمله مهمترين طرح‌های توسعه شرکت فولاد هرمزگان به شمار می‌آيند که سبب خواهند شد تا سهم اين شرکت از تامين بازارهای داخلی و بين‌المللی افزايش يابد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شرکت فولاد هرمزگان، به ‌عنوان یک مجموعه تولیدی، در سال‌های اخیر تامین نیاز بازار داخل را اولویت اصلی خود قرار داده است. همچنین این شرکت برخی از گریدهای خاص فولادی را نیز با هدف صادرات تولید کرده و در بازار بین‌المللی به فروش رسانده است. قرارگیری شرکت فولاد هرمزگان در کنار آب‌های خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ‌آهن گل‌گهر، مجتمع بندری شهیدرجایی و برخورداری از حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردی برای تولید و صادرات این شرکت محسوب می‌شود. به طور میانگین، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از تولیدات این شرکت در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد.

شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان تولیدکننده مطرح در صنعت فولاد کشور، همواره سعی کرده است تا با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا و تولید محصولات باکیفیت، نقش خود را در توسعه این صنعت استراتژیک به‌خوبی ایفا کند. کیفیت خوب عامل اصلی فروش آسان محصولات این شرکت در بازارهای جهانی است. اگرچه هدف تحریم‌ها کاهش صادرات محصولات صنعتی، از جمله محصولات فولادی بوده، اما کیفیت محصولات این شرکت به حدی مناسب و رقابت‌پذیر است که تولیدات آن همچنان در بازارهای بین‌المللی مشتری دارد. همچنان نیز بهبود کیفیت یکی از سیاست‌های اصلی مدیریت این مجموعه محسوب می‌شود، به گونه‌ای که طی چند ماه گذشته، موفق شده است تا عیوب تختال را به کمتر از ۱۰ درصد برساند و سفارش‌های مشتریان را بدون عیب تحویل دهد. با تکیه بر همین نقاط قوت، همچنان بِرند فولاد هرمزگان در بازار جهانی محفوظ مانده است.

رويکردی برای توسعه ظرفيت‌ها

بدون‌شک پایداری و بقای یک بنگاه در میدان رقابتی نیازمند توسعه روزافزون آن است. شرکت فولاد هرمزگان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود. بر اساس آمارها، تولید تختال این شرکت در سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن بوده است. نزدیک شدن نرخ تولید به نرخ ظرفیت اسمی این مجموعه موجب شده است تا طرح‌های مختلفی را در زمینه افزایش ظرفیت تولید و نیز بهبود بهره‌وری خط تولید در دستور کار قرار دهد تا ظرفیت اسمی تولید خود را ابتدا به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و سپس به ۲ میلیون تن ارتقا دهد.

به‌علاوه، شرکت فولاد هرمزگان به منظور تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، پروژه احداث خط نورد ورق عریض (پلیت‌میل) را در دست اقدام دارد. با بهره‌برداری از این طرح که ظرفیت آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد در سال است، این مجموعه دیگر صرفا تولیدکننده تختال نخواهد بود. مطابق با ارزیابی‌ها، احداث پروژه فوق مبتنی بر طراحی و تولید محصول متمایز به لحاظ ابعاد و کیفیت‌های خاص است و موجب افزایش قدرت رقابت شرکت فولاد هرمزگان و افزایش سهم این شرکت از بازارهای داخلی و بین‌المللی خواهد شد. باید در نظر داشت که با توجه به چشم‌انداز توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و خطوط لوله این صنایع، گسترش پروژه‌های عمرانی و…، در سال‌های آینده تقاضا برای ورق‌های عریض در کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و سهم شرکت فولاد هرمزگان در تامین بازار تعیین‌کننده خواهد بود.

در نمودار ۱، می‌توان روند تولیدات این شرکت را در سال ۱۳۹۹ به تفکیک ماه‌های مختلف مشاهده کرد. چنان‌که دیده می‌شود، بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و تشدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه صادرات کشور نیز نتوانسته است تاثیرات قابل‌توجهی بر تولید این مجموعه بگذارد. بر اساس آمارها، تولید اسلب شرکت فولاد هرمزگان در نُه‌ماهه نخست سال جاری برابر با یک میلیون و ۹۷ هزار تن بوده است.

بحران‌ها تاثيرگذار نبوده‌اند

شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه تولید فولاد کشور، به منظور ایفای نقش راهبردی در توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه جنوب کشور با رویکرد توسعه پایدار با هدف دستیابی به سهم حداقل ۸ درصدی تولید فولاد کشور، با محوریت قرار دادن مشتری‌گرایی، توسعه صادرات و حفظ و تقویت بازارهای داخلی، مدیریت اثربخش هزینه‌ها و افزایش فروش محصولات ویژه و ایجاد بهبود مستمر در سازمان را در اولویت خود قرار داده است. این شرکت، به منظور بهبود فاکتورهای قیمت، کیفیت و پایداری در تامین محصولات، سعی داشته است تا با اخذ استانداردهای بین‌المللی، کیفیت محصولات خود را به سطح مطلوب جهانی ارتقا دهد. همین عامل موجب شده است تا بحران‌های اقتصادی نتوانند خللی در روند فروش این شرکت ایجاد کنند. بر اساس اطلاعات، شرکت فولاد هرمزگان در نُه‌ماه نخست سال جاری، حدود ۹۹۳ هزار و ۲۸۱ تن اسلب را در بازارهای داخلی و بین‌المللی به فروش رسانده است. همچنین رویکرد صادراتی شرکت فولاد هرمزگان و نیز افزایش نرخ فروش این شرکت موجب شده است تا درآمدهای ناشی از فروش اسلب این شرکت با نرخ رشد خیره‌کننده ۸۱ درصدی به ۷۶ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال برسد.

مقوله دیگری که همواره در زمره  اقدامات و طرح‌های استراتژیک شرکت فولاد هرمزگان بوده بومی‌سازی است، به طوری که این شرکت در مسیر بومی‌سازی قطعات، تجهیزات، مواد مصرفی و نسوز مورد نیاز زنجیره تولید خود گام‌های مهمی برداشته است. استفاده از قطعات و تجهیزات و مواد مصرفی داخلی و بومی‌سازی‌شده از واحد احیا تا فولادسازی و ریخته‌گری مداوم همواره یکی از سیاست‌های اصلی شرکت فولاد هرمزگان بوده است. از جمله اقداماتی که در زمینه بومی‌سازی با موفقیت انجام شده بومی‌سازی مواد نسوز و مصرفی فولادسازی است، به طوری که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد از اقلام مصرفی این شرکت در داخل تولید می‌شود و برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی مابقی اقلام نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.