سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
طرح گوره به جاسک با اتکاء به توان داخلی به سرانجام رسید
29 فروردین 1400 - 11:32
شناسه : 10638
رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت، گفت: واقعیت این است که طرح ملی گوره به جاسک بدون توانمندی داخلی به سرانجام نمی‌رسید. این طرح با گام بلندی که در حمایت از صنایع داخلی برداشته شد، توانست زنجیره عظیمی از صنایع را به حرکت درآورد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی کلاکی رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره اهداف ساخت خط لوله گوره به جاسک و نقش ساخت داخل در مراحل اجرای این طرح، اظهار داشت: تجلی ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید داخلی در کشور، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های طرح گوره به جاسک است که این طرح را در مقایسه با طرح‌های دیگر که در سطح جهانی انجام شده، مستثنی کرد.

وی افزود: پروژه گوره به جاسک توانست در راستای منویات مقام معظم رهبری به نحو احسنت ظرفیت تولید داخل را به منصه ظهور بگذارد. همچنین می‌توان گفت جنبه‌های هماهنگی میان شرکت‌های داخلی در این طرح، واضح و مشخص است؛ به طوری که قادریم از آن به عنوان مرجع یاد کنیم.

رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه این زنجیره از چند بخش مختلف شامل تختال، ورق، ساخت لوله و پوشش آن تشکیل شده است، گفت: در بخش تختال، با توجه به تجهیزات و توانمندی دانشی موجود در شرکت فولادمبارکه، این همکاری آغاز شد؛ به نحوی که قرار است این شرکت ضمن تقویت خطوط تولید، خرید تجهیزات، دستگاه‌های جدید، اصلاح برخی از نواقص مانند اصلاح قسمت ریخته‌گری و تغییر سرعت ریخته‌گری، نیازمندی‌های این طرح را در این بخش تامین کند.

کلاکی با اشاره به اینکه طرح گوره به جاسک با گام بلندی که در حمایت از صنایع داخلی برداشته شد توانست زنجیره عظیمی از صنایع را به حرکت درآورد و گستره‌ای از سنگ معدن تا لوله را تحت تاثیر قرار دهد، بیان کرد: تامین این حجم گسترده از ورق و لوله، آن هم با این شرایط اقتصادی و تحت شرایط تحریم‌های ظالمانه، حقیقتا کاری دشوار و بلکه ناممکن بود. این نگاه به داخل توانست ضمن جلوگیری از خروج مبالغ هنگفت ارز، راهکاری برای این چالش بیابد.

وی یادآور شد: باید از خروج  بیش از ۴۰۰ میلیون یورویی این طرح برای کشور از طریق ساخت تجهیزات در داخل جلوگیری کنیم. همچنی باید تلاش کرد تا سرمایه‌ها و امکانات موجود در داخل کشور بالفعل شود. شرکت فولاد اکسین خوزستان توانست از طریق دستیابی به این فناوری، مشکلات قبلی خود را پشت سر بگذارد. در این راستا، کارخانه لوله‌سازی ماهشهر پس از سال‌ها تعطیلی مجدد، فعالیت خود را آغاز کرد.

رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت، اذعان داشت: در حقیقت این نگاه به داخل باعث شد از طریق فعال کردن کارخانه‌هایی که با این طرح همکاری می‌کردند، چرخ بخش عظیمی از صنایع داخلی به حرکت دربیاید و از طریق آن، هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم تحقق یابد.

کلاکی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه دشوارترین بخش از پیشبرد طرح خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک در چه مرحله‌ای بوده است، عنوان کرد: تعداد مشکلات و دشواری‌های این طرح زیاد بود؛ به طوری که هیچ آیتمی از قبل طراحی نشده بود. با اینکه ظرفیت و امکان تولید خط لوله در کشور وجود داشت، اما متاسفانه کسی نبود که این واحدها را در کنار هم قرار داده و زنجیره را تشکیل بدهد.

وی به مهم‌ترین دستاوردهای پروژه ملی و عظیم گوره به جاسک اشاره کرد و گفت: عمده اقدامات و فعالیت‌های این طرح مانند تولید آلیاژ  API X60 برای لوله‌های سرویس ترش، تولید پودر FBE پوشش توسط شرکت‌های داخلی، ساخت ورق‌های داخلی، طراحی جوش و طراحی لوله توسط ۳ شرکت لوله‌ساز بزرگ کشور، تولید ورق TMCP از تختال داخلی، تولید پمپ‌های ظرفیت بالای انتقال نفت خام و تولید شیرآلات ۴۲ اینچ از نخستین‌هایی به شمار می‌روند که تا به امروز در این حوزه و در راستای به ثمر رسیدن این طرح صورت گرفت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.