چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
ظرفیت‌های بالای معادن کشور
16 خرداد 1401 - 18:52
شناسه : 28724
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با تقدیر و تشکر از مسئولان فعال در بخش معادن گفت: بخش معادن در کشور ظرفیت‌های بالایی داشته و در قانون برنامه ششم توسعه نیز توجه ویژه‌ای به این ظرفیت‌ها شده است.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گازارش اخبارفلزات، محمدصالح جوکار نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت‌های بخش معادن کشور، اظهار داشت: برای بخش معادن در کشور ظرفیت‌ها بسیار بالا بوده و قانون برنامه ۶ توسعه نیز، توجه ویژه‌ای به این ظرفیت‌ها دارد.

 وی با بیان اینکه در حوزه معادن، بخش اکتشاف و بهره‌برداری و همچنین مقابله با خام‌فروشی قانون تکالیفی را مشخص کرده، افزود: فرصت‌های زیادی در بخش اکتشاف معادن کشور وجود دارد، اما متاسفانه تاکنون کم‌تر به این موضوع توجه شده است. البته مسئولان از نظر آماری اطلاعاتی را ارائه می‌کنند که اکتشافات در حال انجام است و جای تقدیر دارد، اما باید از همه ظرفیت‌ها بهره‌برداری کرد. به عنوان مثال در بخش فولاد، نیاز به تهیه خوراک فولاد داریم که می‌توان از همین معادن تهیه کرد.

جوکار با بیان اینکه در حوزه بهره‌برداری معادن نیز باید از همه معادن و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گفت: در گذشته سیاست فقط بهره‌برداری از معادن با عیار بالا بود و به معادن با عیار پایین‌تر توجه کمتری می‌شد. در حال حاضر، با استفاده از فناوری‌های جدید باید به سمتی برویم که از همه معادن به نحو مطلوب بهره‌برداری و استفاده شود. جلوگیری از خام‌فروشی معادن ضرورت دارد؛ متاسفانه خام‌فروشی در زنجیره نهایی محصول دیده شده و برای نمونه، در بخش فولاد و اواسط زنجیره تهیه فولاد، خام‌فروشی انجام می‌شود. باید با تکمیل این فریند و جلوگیری از خام‌فروشی، به صنایع پایین‌دستی توجه بیشتر و قطعات مورد نیاز در صنایع پایین‌دستی تهیه و تولید شود.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، همچنین به ضرورت فعالیت بخش خصوصی در  معادن تاکید و بیان کرد: متاسفانه برخی از معادن کشور غیر فعال مانده و باید به سرمایه‌گذاران حقیقی واگذار و معادن به نحو مطلوب بهره‌برداری شود. در کنار این موضوعات، توجه به محیط‌زیست در مناطق معدن‌دار، ضوروت فراوان دارد. بهره‌برداری از معادن باید به گونه‌ای باشد که به محیط‌زیست منطقه آسیب وارد نکرده و تکالیف قانونی که در این زمینه وجود دارد نیز، اجرایی شود.

جوکار در پایان خاطرنشان کرد: باید دستگاه‌های فرسوده را از رده خارج کرد و با استفاده از تجهیرات، ماشین‌آلات و فناوری‌های جدید بهره‌برداری و کارایی افزایش یابد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.