سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
عاقبت جدال سنگ‌آهن و فولاد چه خواهد شد؟
12 بهمن 1400 - 9:22
شناسه : 23950
عضو هییت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: تولیدکنندگان شمش فولاد، سنگ‌آهن را یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر تن خریداری می‌کنند، اما محصول خود را با قیمت‌های همپای نرخ جهانی می‌فروشند که این رویه به هیچ عنوان منطقی نیست.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، هادی گلزار عضو هییت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به تاثیر اجحاف قیمتی سنگ‌آهن، اظهار داشت: در حال حاضر با ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن، ۲۸ میلیون تن شمش فولاد تولید می‌شود و برای تحقق برنامه تولید ۵۰ میلیون تنی شمش لازم است تولید سنگ‌آهن دو برابر شود که اگر از معدنکاران حمایت نشوند این افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد و در نهایت، فولادسازان برای تامین مواد اولیه دچار مشکل خواهند شد.

حذف رانت و فساد در زنجیره فولاد

عضو هییت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه دولت برای متعادل‌سازی سود در کل زنجیره تولید سیاستی را اتخاذ کرده است، گفت: طبق آخرین تصمیمات دولت قرار است تولیدات زنجیره فولاد از کنسانتره به بعد در بورس کالا عرضه شود که این تصمیم از حذف رانت و فساد در بازار محصولات فولادی خبر می‌دهد.

گلزار بیان کرد: با عرضه محصولات  فولادی در بورس کالای ایران و تعیین قیمت در این بازار، منافع تولیدکننده صنایع بالادستی که سال‌ها زیر پا گذاشته می‌شد و باعث زیان‌های مستمر بخش تولید شده بود، تامین خواهد شد. لذا قیمت‌ها باید بر اساس نیاز و متناسب با عرضه و تقاضای صورت گرفته در بازار تامین شود تا یک تعادلی در آن حاکم باشد.

وی با بیان اینکه هرگونه دخالت و پایین نگهداشتن دستوری قیمت‌ها سرانجام به ضرر خریدار نیز تمام می‌شود، افزود: وقتی یک بخش از تولید ضعیف نگاه داشته شود و با زور و اجبار هزینه‌های تولید آن بخش پرداخت نشود، کم‌کم قدرت تولید در آن بخش نیز کاهش می‌یابد، بنابراین شاید فولادی‌ها بتوانند چند سالی سنگ‌آهن ارزان بخرند، اما در بلندمدت اساسا سنگ‌آهنی تولید نخواهد شد که آن‌ها بتوانند خریداری کنند.

تولید سنگ‌آهن فقط برای نیاز فعلی بازار کافی خواهد بود

عضو هییت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: در حال حاضر تولید شمش در کشور ۲۸ میلیون تن بوده، بنابراین فعلا، تولید سنگ‌آهن پاسخگوی نیاز فولادسازان است، اما طبق برنامه توسعه فولاد قرار است تولید شمش به ۵۰ میلیون تن در سال برسد و برای این میزان لازم است تولید سنگ‌آهن تقریبا دو برابر شود، اما اگر بنا باشد معدنکاران تولیداتشان را همواره با زیان بفروشند بی‌شک این افزایش تولید رخ نخواهد داد و فولادسازان برای تولیدات خود ناگزیر به استفاده از مواد معدنی وارداتی با قیمت‌های بسیار بالا خواهند شد.

گلزار اذعان داشت: برای تولید ۵۰ میلیون تن شمش فولاد، ۱۲۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم. درحالی‌که هم‌اکنون، تولید سنگ‌آهن کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تن است، بنابراین فولادی‌ها به تومان سنگ‌آهن می‌خرند و به دلار شمش را صادر می‌کنند درصورتی‌که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های معدن به دلار است.

وی ادامه داد: اگر صنایع بالادستی که سنگ‌آهن است دچار زیان شود و تولید در آن بخش کاهش یابد کل زنجیره دچار خسران خواهد شد و این زیان حلقه به حلقه بسط می‌یابد.

کارشکنی فولادی‌ها مقابل تصمیم متعادل‌سازی قیمت

عضو هییت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران  اظهار کرد: بررسی شرایط بازار، دولت را سرانجام به این نتیجه رساند که تنها در صورت تعادل قیمتی در کل زنجیره و تقسیم سود عادلانه بین حلقه‌هاست که رشد تولید اتفاق می‌افتد به همین دلیل نیز پس از سال‌ها اجحاف به بخش معدن تصمیم به متعادل‌سازی قیمت‌ها گرفت.

گلزار با بیان اینکه فولادی‌ها که سال‌هاست از یک سود بادآورده و بی‌ضابطه‌ای استفاده می‌کردند، این تصمیم به مذاقشان خوش نیامد و شروع به کارشکنی کردند، گفت: اگر بناست حمایتی صورت گیرد باید کل زنجیره حمایت شود، زیرا اینکه یک بخش را لاغر و زیان ده نگه داریم و یک بخش را فربه و سرشار از سود کنیم، نهایتا به زیان کل مجموعه تولید منجر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز با مشکل جدی در تولید سنگ‌آهن، نبود اکتشافات، کمبود ماشین‌آلات سنگین معدنی و مستهلک بودن تجهیزات معدنی در کشور روبه‌رو هستیم. لذا در این شرایط منطق حکم می‌کند که بخش معدن حمایت شود تا بتواند از مرحله زیان عبور کرده و به رشد تولید برسد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.