جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
عدم بازگشت ۱۶ میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور
15 مهر 1399 - 10:24
شناسه : 681
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ایفای ۳۵ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی در نیمه نخست سال جاری، گفت: تاکنون حدود ۱۶ میلیارد یورو از بدهی صادرکنندگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات، در ماه های نخست امسال به یکی از چالش های تجارت در کشور تبدیل شد و نهادهای دولتی مربوطه ازجمله سازمان توسعه تجارت ایران و بانک مرکزی مدت زمانی را برای پرداخت ارزهای صادراتی مشخص کردند تا تجار نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و در صورت بازنگرداندن ارز صادراتی، کارت بازرگانی صادرکنندگان متخلف تعلیق می‌شد.

در پایان تیرماه سال جاری، بخشی از کارت‌های بازرگانی متعلق به صادرکنندگانی که تعاملی با بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی نداشتند تعلیق شد و این روند در ۱۵ شهریور ماه برای تجاری که تا این زمان کمتر از ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده بودند تکرار شد.

برای سایر صادرکنندگان دارای واحدهای تولیدی نیز تا ۱۰ آبان ماه فرصتی تعیین شده است تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و طبق اعلام‌های قبلی هیچ کارت بازرگانی مربوط به این دسته از صادرکنندگان تاکنون تعلیق نشده است تا چرخه تولیدی آن‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا از فعالیت باز نماند.

بر همین اساس حمید زادبوم در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین آمار و اطلاعات بانک مرکزی در خصوص تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان تا هفتم مهرماه سال جاری، اظهار داشت: حدود ۱۶ میلیارد یورو از تعهدات صادراتی تجار در سال های ۹۷ و ۹۸، تاکنون پرداخت نشده که در حال پیگیری برای بازگشت آن هستیم، البته این میزان بدهی باقی مانده، از تعهدات بخش‌های دولتی تفکیک شده است.

وی با اشاره به بازگشت ۳۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور با احتساب ۲۰ درصد تخفیف بانک مرکزی در سال های یاد شده به صادرکنندگان، بیان کرد: تجار به سه دسته ۱۰۰ درصدی‌ها، صفر درصدی‌ها و کسانی که از ۱ تا ۹۹ درصد اقدام به پرداخت ارز صادراتی خود کرده‌اند، تقسیم می‌شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: دو هزار و ۳۳۲ تاجر، ارز حاصل از صادرات خود را معادل ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به طور کامل پرداخت کرده‌اند که این رقم نسبت به آمار اعلام شده پایان تیرماه در تعداد ۱۳ درصد و در میزان ارز برگشتی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته زادبوم، از تعداد کل صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود را به طور کامل ایفا کرده اند، یک هزار و ۶۵۸ واحد تولیدی هستند که ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو تعهد ارزی خود را ایفا کرده‌اند و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی محسوب می‌شوند که یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات خود را به کشور پرداخت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۱۵ هزار و ۹ صادرکننده شامل دو هزار و ۳۸۵ واحد تولیدی و ۱۲ هزار و ۶۲۴ واحد غیرتولیدی برای ایفای تعهدات ارزی خود هیچ اقدامی نکرده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۷۲ نفر فاقد کارت بازرگانی بوده و از روش‌های دیگری از جمله کارت پیله‌وری و مرزنشینی برای صادرات بهره برده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: حدود پنج هزار تاجر که یک تا ۹۹ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند در سه دسته تقسیم‌بندی شدند که بر اساس آن، ۷۷۱ صادرکننده یک تا ۳۰ درصد، یک هزار و ۲۶۷ تاجر ۳۱ تا ۷۰ درصد و یک هزار و ۸۸۷ بازرگان ۷۱ تا ۹۹ درصد اقدام به پرداخت ارز حاصل از صادرات خود کرده‌اند.

سامانه جامع تجارت مانع سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی می‌شود

چندی پیش اخباری مبنی بر واردات تعدادی خودروی پورشه با کارت بازرگانی به نام پیرزنی در روستایی دور افتاده منتشر شد که این فرد نه تنها از شرایط لازم برای دریافت کارت برخوردار نبود بلکه از موضوع داشتن کارت بازرگانی و واردات خودروی لوکس به کشور نیز اطلاع نداشته است.

در همین راستا رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ممنوعیت واردات خودروی لوکس در سال های اخیر، عنوان کرد: انتشار چنین اخباری از حقیقت دور هستند و اگر تخلفی نیز در این خصوص رخ داده باشد مربوط به پیش از سال ۹۵ می شود؛ تاکنون احتمال اندکی برای سوءاستفاده از کارت بازرگانی جهت تجارت، بدون اطلاع دارنده کارت وجود داشته اما امکان صدور کارت برای فردی که شایسته دریافت آن نیست وجود ندارد.

به گفته وی، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران با دقت برای افراد مستحق و شایسته، مطابق قانون و آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات کارت بازرگانی صادر می کنند.

صدور کارت بازرگانی طی یک هفته انجام می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به سیستمی شدن صدور کارت بازرگانی از مرداد ماه امسال، تصریح کرد: با انجام فرآیند الکترونیکی در صدور کارت، تمام کنترل‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و استعلام گواهی سوء پیشینه، مالیات و مدارک لازم به طور خودکار صورت می‌گیرد تا امکان تقلب به حداقل برسد زیرا سامانه جامع تجارت الکترونیک مستقیم به سامانه‌های دولتی متصل شده است.

وی با بیان اینکه بعد از انجام استعلام مدارک به صورت سیستمی، درخواست ثبت شده در اتاق بازرگانی بررسی می‌شود، تاکید کرد: در این فرآیند سرعت انجام امور افزایش پیدا می‌کند و کارت بازرگانی که در حدود ۴۵ روز برای صدور آن زمان نیاز بود بدون مراجعه حضوری متقاضی در طی یک هفته صادر می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به وجود مشکلات صدور در ماه‌های اولیه فعالیت سامانه جامع تجارت، تصریح کرد: این روند سرعت و دقت بالایی دارد اما دارای دو مشکل است نخست آنکه کسانی که بررسی دقیق مدارک مخالف هستند، نظر مثبتی نسبت به این سیستم ندارند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی متقاضیان مسلط به روند ثبت نام آنلاین نیستند که برای این دسته از افراد، نیاز به آموزش دیده می‌شود، در همین راستا با قرار دادن مطالب و ویدیوهای کوتاهی در سامانه برای رفع آن اقدام کرده‌ایم.

بر اساس گزارشی از ایرنا، پس از آغاز به کار سامانه جامع تجارت در مردادماه سال جاری از سوی بازرگانان اعتراضاتی مبنی بر اینکه مشکلاتی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی وجود دارد صورت گرفت و به همین دلیل در شهریور ماه به دستور جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصتی دو ماهه برای ادامه فعالیت اتاق بازرگانی در خصوص کارت‌های بازرگانی صادر شد تا ایرادات سیستمی شدن صدور و تمدید کارت رفع شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.