چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
عدم رشد صادرات ایران طی سی سال اخر
23 آذر 1400 - 11:03
شناسه : 21776
رییس اتاق ایران در مراسم روز ملی صادرات گفت: طی ۳۰ سال گذشته ایران از نظر صادرات رشدی نداشته است. در حالی که ترکیه ۷ برابر و مالزی ۳ برابر افزایش صادرات داشته‌اند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزار مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز ملی صادرات، اظهار داشت: صادرکنندگان نمونه سه سال اخیر وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته داشته و صادرات با مشقت، مرارت و با نامهربانی و برخورد اهانت‌آمیز مواجه بوده است.

وی افزود: اگر از سال ١٩٩٠ تا ٢٠٢٠ رقم صادرات را مقایسه کنیم، ایران در این بخش رشد نداشته است؛ این در حالی است که طی این سی سال صادرات ترکیه ۷ برابر و مالزی ۳ برابر افزایش داشته و در عین حال، بیشتر از نیمی از صادرات کشور صادرات نفت بوده و بخش عمده‌ای از ٥٠ درصد باقی‌مانده نیز خام فروشی است. لذا از نظر درجه اعتبار بازار بین‌المللی و در زنجیره ارزش جهانی، جایگاه مناسبی نداریم.

رییس اتاق ایران گفت: اگر صادرات از رشد مناسب برخوردار نبوده و ارزآوری نکند، آینده اقتصاد ایران با چالش مواجه خواهد شد. علی‌رغم نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد جهان، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در صادرات تنها یک تا ۱.۵ درصد است. صندوق توسعه ملی برای این به وجود آمده که نگاه بودجه‌ای به آن صورت نگیرد؛ اما تاکنون بر اساس مفاد اساسنامه‌ای عمل نشده است.

شافعی بیان کرد: صادرات در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مظلوم‌ترین بخش بوده و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ معادل ٢٦ میلیارد دلار منابع صندوق استفاده شده که سهم بخش خصوصی تنها ۱۰ میلیارد دلار بوده است؛ ضمن اینکه در برخی سال‌ها نیز متقاضی بخش خصوصی برای استفاده از منابع آن نبوده؛ چراکه باید بر اساس اساسنامه صندوق ۱۰ درصد از ریسک از سوی صندوق پذیرفته شود، اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل نیز همچون ۳۰ سال گذشته این روزها باعث آزار صادرکنندگان شده است. در گمرکات مرزی نیز مشکلات عدیده‌ای داریم. اگر صادرات به ۲ برابر افزایش یابد در مرز قفل می‌شود، زیرا در هر مرز ۲۰ رییس داریم که هر کدام تصمیم خود را می‌گیرند.

رییس اتاق ایران تاکید کرد: اگر این رویه اصلاح نشود هر چقدر هم به دنبال افزایش صادرات باشیم، صادرات توسعه نمی‌یابد. در سال‌های قبل برخی غل و زنجیرهایی که به پای صادرات بسته شد نتیجه‌ای جز خانه‌نشینی صادرکنندگان و ورود صادرکنندگان بی شناسنامه به این عرصه نداشت.

شافعی تصریح کرد: اشتباه دولت‌ها در گذشته برای رفع تعهد ارزی این بود که به جای افزایش عرضه ارز در اقتصاد به سمت کنترل نرخ ارز رفتند و مشکل در همکاری سازمان‌های مرتبط با صادرات این است که دستگاه‌های دولتی در حوزه صادرات با هم هماهنگ نیستند. اتاق ایران درخواست دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت متولی اصلی صادرات باشند و دولت حکم کند سایر دستگاه‌ها خود را با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت اتاق باید در تصمیم‌گیری‌ها باید به عنوان بازیگر باشد نه بازی شونده؛ این در حالی است که باید جلسات شورای عالی صادرات منظم برگزار شود تا حاصل جلسات آن به نفع توسعه صادرات غیرنفتی باشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.