پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
عدم نظارت بر عملکرد خریداران شمش و ورق
15 بهمن 1399 - 10:45
شناسه : 6326
عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد از رانت ۴۰ درصدی در صنایع پایین‌دستی فولاد خبر داد و گفت: بر عملکرد خریداران شمش و ورق نظارتی نمی‌شود
ارسال توسط : منبع : پورس پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، نادر سلیمانی در خصوص صنایع پایین‌دستی فولاد اظهار داشت: دولت با تعیین قیمت پایه سعی در کنترل بازار دارد اما صنایع پایین‌دستی خلف وعده کرده و با عدم ایفای تعهدات، تفاوت حاشیه سود بورس کالا و بازار را به ۴۰ درصد رسانده‌اند. در واقع، خریدار مواد اولیه باید ملزم باشد کالا را بر اساس فرمول پلتفرم بورس کالا عرضه کند تا با کسب سود منطقی، محصول با قیمت منصفانه به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: مسئولان گمان می‌کنند با پایین نگهداشتن قیمت‌ها در بورس که قابل نظارت است، کاستی‌های بازار برطرف می‌شود و محصول ارزان به مصرف‌کننده می‌رسد اما برخی شرکت‌های خریدار مواد اولیه به جای آنکه محصول تولیدی را در بورس عرضه کنند، عمده محصولات را در بازار آزاد با قیمت‌های بیشتر به مردم می‌فروشند و نظارتی هم وجود ندارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد گفت: اعمال نظارت تنها در صنایع بالادستی فولاد انجام می‌شود اما متاسفانه بسیاری تولیدکنندگان که از طریق سامانه بهین‌یاب وزارت صمت جهت خرید شمش یا ورق گرم به بورس معرفی می‌شوند، نه تنها به تعهدات عمل نمی‌کنند بلکه به خریدهای مجوزدار از بورس ادامه می‌دهند.

سلیمانی بیان کرد: قیمت شمش در بورس کالا ۸۰ درصد قیمت CIS است که همین مقدار هم برای قیمت ورق گرم تعیین می‌شود. یعنی شمش ۱۰ هزار تومان و ورق ۱۲ هزار تومان در بورس کالا به فروش می‌رسد. بر این اساس محصولات تولید شده حداکثر باید ۱۰ درصد بالای این ارقام در بازار فروخته شود اما ۳۵ تا ۴۰ درصد تفاوت قیمت بین بورس و بازار آزاد وجود دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: بورس کالا بازاری شفاف است که باید رقابت واقعی عرضه‌کنندگان، خریداران و قیمت‌ها را مشخص کند. طبق شیوه‌نامه، خریداران مواد اولیه از بورس باید ۹۰ تا ۹۳ درصد تولیدات را عرضه کنند اما با وجود تاکید مکرر و الزامات قانونی، این تعهدات انجام نمی‌شود و محصولات تولید شده در حوزه نورد، کمتر به بورس عرضه می‌شوند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.