دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
عدم وجود صنایع‌پایین‌دستی معضلی بزرگ برای خواف
15 آذر 1400 - 11:27
شناسه : 21397
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نبود صنایع تبدیلی و پایین‌دستی را از مشکلات مهم و حلقه مفقوده توسعه صنایع معدنی در مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف ذکر کرد و گفت: به دلیل این معضل بخش زیادی از سنگ‌آهن و مواد معدنی استخراجی به صورت خام به سایر نقاط ارسال کشور می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حجت‌الاسلام اکبر احمدپور نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌های بسیار مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف از نظر ذخایر و استخراج سنگ‌آهن و مواد معدنی در سطح منطقه، کشور و جهان، نبود صنایع پایین‌دستی و فراوری در منطقه به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی صنایع تبدیلی و پایین‌دستی معدنی را حلقه مفقوده رونق اقتصادی این منطقه برشمرد و افزود: اگر این معضل به همین منوال استمرار یابد در دهه‌های آینده به طور کلی معادن را به عنوان یک ظرفیت خوب اقتصادی کشور در منطقه خواف از دست می‌دهیم.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، گفت: تنها راه پیشرفت و آبادانی این منطقه ایجاد و توسعه کمی و کیفی صنایع فراوری، تبدیلی و پایین‌دستی معدنی است و دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حفظ این سرمایه‌های ملی و جهت‌دهی آن‌ها در مسیر توسعه منطقه‌ای بستر جذب سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را فراهم و از سرمایه‌گذاران متقاضی حمایت کنند.

احمدپوربا اشاره به اینکه تاکنون اقدام در خور توجهی برای جلب سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی و فراوری معدنی و ممانعت از خام فروشی در سنگان خواف انجام نشده است، بیان کرد: در جلسه‌های متعدد با مسئولان مربوطه این مساله به صورت خاص پیگیری شده است و امیدوارم دولت سیزدهم به این مطالبه مهم این منطقه عنایت خاص داشته باشد.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

گفتنی است، معادن سنگ‌آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان است که تامین‌کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۱۵ میلیون تن گندله سنگ‌آهن و پنج میلیون تن سنگ‌آهن است. مجموعه کانسارهای سنگ‌آهن سنگان خواف در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.