چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
عرضه در بورس کالا راهی برای ایجاد شفافیت قیمتی
06 تیر 1400 - 9:30
شناسه : 14343
نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در همایش تعامل سنگ‌آهن و فولاد که در تالار بورس برگزار شد، گفت: یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس کالای ایران، کشف عادلانه قیمت و ایجاد شفافیت در معاملات است. از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در این سازمان به شفافیت قیمتی این کالاها کمک می‌کند.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سجاد غرقی نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در این همایش، اظهار داشت: سه نکته اساسی در این خصوص حائز اهمیت است، نخست به دنبال توسعه پایدار زنجیره باید باشیم که آن هم رقابتی است. از سوی دیگر تعارض منافع در زنجیره همیشه وجود دارد که یکی از راه‌ها برای رفع این مشکل سعی در تامین ارزان نهاده‌ها است، اما زمانیکه صنعت توسعه پیدا کرده و ظرفیت تولید فولاد کشور جایگاه خوبی دارد، این روال جوابگو نخواهد بود لذا همچنان شاهد مقاومت در مقابل رقابتی شدن هستیم. در همین راستا باید بورس کالا به عنوان یک سازمان رقابتی تلاش کند این موضوع به بهترین شکل عملیاتی شود.

وی افزود: رویکرد عرضه در بورس کالای مناسب است. لذا در بورس کالا با ساختار بی‌طرف، نباید قیمت‌گذاری دستوری مطرح و عرضه‌کننده در بازار واقعی ورود کند. یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است و از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالاها کمک می‌کند.

نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، گفت: نباید فولاد را جهانی فروخت اما به سنگ‌آهنی‌ها برای ارزان فروشی فشار آورد. معادن سنگ‌آهن به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در گذشته با عدم‌النفع و تعطیلی مواجه شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه به شدت کاهش یافته بود. در شرایط فعلی بهتر است امتیاز صادرات علاوه بر فولاد به سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و آهن‌اسفنجی نیز داده شود تا تورم سود در برخی واحدها دیده نشود. درحالی که با این اقدام نه تنها فولاد امتیاز صادراتی خود را از دست نمی‌دهد؛ بلکه این امکان برای سایر حلقه‌ها نیز فراهم می‌شود تا درصورت نبود مشتری در بازار داخلی، امکان صادرات برای آن‌ها نیز وجود داشته باشد.

غرقی عنوان کرد: در شیوه سهمیه‌بندی، مشخص شده است که هر تولیدکننده سنگ‌آهن چه میزان از محصولات خود را به کدام کارخانه با قیمت‌گذاری دستوری به فروش برساند؛ این امر برخلاف قانون بوده اما به دلیل ابلاغ از سوی وزارتخانه مجبور به انجام هستیم. تا زمانی که معاملات سنگ‌آهن خارج از بورس کالا و به صورت دستوری با قیمت مشخص کم‌تر از قیمت‌های جهانی فروخته شود، دلیلی ندارد که مصرف‌کننده از این شیوه معامله دست کشیده و به بورس کالا برای تامین مواد اولیه رجوع کند.

وی در پایان با بیان اینکه مکانیزم عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا مثبت است، خاطرنشان کرد: این روند برای تاثیر بر بازار کافی نبوده و بهتر است ارتقا یابد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.