سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
عرضه کالا در بورس شفافیت ایجاد می‌کند
22 شهریور 1400 - 13:30
شناسه : 17689
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه در بورس کالای ایران موجب ایجاد شفافیت بین خریدار و فروشنده می‌شود.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صدا و سیما
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: برای آنکه از نظر اقتصادی شفافیت قیمت داشته باشیم و همه چیز در کنترل حاکمیت قرار گیرد، باید رصد مالی، کالایی و پیمانکاری را به خوبی انجام دهیم. در این راستا اگر سامانه تجارت، سامانه انبار‌ها و سامانه حمل‌ونقل نداشته باشیم، آن انتظاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از بورس کالا دارد، برآورده نمی‌شود. لذا مقرر شد بازار خرده فروشی برای معاملات برخی از کالاها، از جمله فولاد راه‌اندازی شود.

ضرورت توجه به توزیع و تولید

حمیدرضا رستگار رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با اشاره به عملکرد بورس کالا طی سال‌های گذشته و امسال، گفت: بورس می‌تواند نقش خوبی در توزیع، تولید و قیمت‌گذاری داشته باشد. علاوه بر این در موضوعات اقتصادی و تعادل بازار اگر به سه حوزه تولید، توزیع و مصرف اهمیت داده شود و بین آن‌ها توازن ایجاد کنیم، در بازار و اقتصاد کشور ثبات به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه در قیمت‌گذاری‌های بورس انجمن به عنوان تشکل توزیعی نماینده ندارد، افزود: متاسفانه با ورود بورس به نظام توزیعی، قیمت‌سازی انجام می‌شود. لذا خواستار شفافیت در بورس هستیم، اما این امر زمانی رخ می‌دهد که این سازمان بتواند آمار صحیح را ارائه کند.

شفافیت در بورس وجود دارد

علیرضا ناصرپور معاون اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به فرایند معاملات در بورس، بیان کرد: آنچه در بورس معامله می‌کنیم، دارای حد اعلای شفافیت نسبت به کالا‌هایی است که در خارج از بورس معامله می‌شود. لذا سازوکاری مبتنی بر حراج در بورس کالا ایجاد و مکانیسم انجام معاملات در تمام دستورالعمل‌های معاملاتی منعکس و منتشر می‌شود و کل بازار در جریان آن قرار می‌گیرند، همچنین هنگام معاملات افراد می‌توانند به صورت برخط (آنلاین) فرایند انجام معاملات در بورس را رصد کنند؛ بنابراین اینکه مطرح می‌شود «شفافیت در بورس وجود ندارد» این مطلب وارد نیست.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.