پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا میسر شد
17 فروردین 1401 - 13:32
شناسه : 26264
قائم مقام وزیر صمت اعلام کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: تمام محصولات زنجیره پتروشیمی در یک برنامه زمان‌بندی شده طی یک تا دو ماه آینده وارد بورس کالا خواهد شد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات محمدصادق مفتح وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، اظهار داشت: مطابق توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت نفت، همه محصولات زنجیره پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که در این میان محصولی دارای مازاد بود، اجازه صادرات پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه برخی شرکت‌ها صرفا بخش کوچکی از محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه می‌کنند و از این طریق به انحراف قیمت‌ها در بازار دست می‌زنند، افزود: این مسائه به معنای مدیریت کردن بازار از مسیر بورس است که به زودی این رویه اصلاح خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تاکید کرد: فقط تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می‌توانند کد بورسی دریافت کرده و در بورس کالا به خرید بپردازند. بنابراین رقابت تنها بین تولیدکنندگان خواهد بود و دلالان و واسطه‌ها فرصتی برای سوداگری را به دست نخواهند آورد.

گفتنی است، از سال‌ها پیش وجود معضل در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به عنوان مشکلی جدی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان قرار داشت و این امر منجر به ایجاد دست‌اندازهای جدی در انجام اقدامات مربوطه شد.

در این میان وزارت صمت از شروع فعالیت دولت سیزدهم و با توجه به اقدام‌های گذشته و نتایج آن‌ها، برنامه‌ای مدون در راستای حمایت اصولی از واحدهای تولیدی طراحی و اجرا کرد که محوریت این اقدامات را می‌توان در ورود زنجیره تولید محصولات مختلف به بورس کالا دنبال کرد.

تمام تلاش وزارت صمت این است که با عرضه کامل محصولات و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در بورس کالا، در مرحله نخست، نظام شفاف معاملاتی به همراه داده‌های آماری از میزان تولید، مصرف و صادرات را بر بازار کالاها حاکم کند و از این طریق، پس از عرضه‌های کامل در بورس و تامین نیاز واحدهای تولیدی، صادرات کالاهای مازاد نیاز داخل نیز به سرعت انجام شود.

همچنین در کنار زنجیره تولید محصولات فولادی، عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا انجام می‌شود و برای محصولاتی که دچار افت تولید شدند، وزارت صمت با همکاری وزارت نفت در تلاش است تا از طریق واردات اقلام دارای کمبود توسط واحدهای تولیدکننده اقدام کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.