چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
عزم جدی «فملی» برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی
05 تیر 1401 - 18:33
شناسه : 29511
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: حضور رییس‌جمهور در مجتمع مس سونگون، نقطه عطفی در تاریخ این مجتمع، صنعت مس کشور و همچنین نشانه اهتمام ایشان به توسعه این صنعت است.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، اظهار داشت: بازدید رییس‌جمهور از مجتمع مس سونگون، نشان از اهتمام ویژه و جدی وی، استاندار و مدیران آذربایجان شرقی به توسعه صنعت مس داشته و این امر در راستای منویات رهبری است.

وی، افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از ورزش نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و طی سال جاری، اعتبار این بخش را ۳۰ درصد افزایش خواهیم داد. همچنین در ارتباط با برنامه‌ریزی شرکت ملی مس ایران برای احداث یک نیروگاه خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی و راه‌اندازی خط تولید سلول‌های خورشیدی در استان، باید یادآور شد که صنعت مس جزو کم‌مصرف‌ترین صنایع برشمرده می‌شود و آلایندگی آن هم نسبت به صنایع دیگر بسیار کم است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، راجع به صنایع پایین‌دستی مس در استان، گفت: ایجاد این صنایع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت است و در کنار آن آمادگی داریم تا در هر پروژه پایین‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم.

رستمی در خصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان هم به سوابق این موضوع اشاره و بیان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت به شرکت ملی مس ایران تکلیف کرده است که این بحث که مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان است، به ‌طور جدی دنبال شود و در این راستا، کارگروهی متشکل از متخصصان برای بررسی ابعاد حقوقی موضوع تشکیل و نتایج آن ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ذخایر معدن مس سونگون، چهار میلیارد تن برآورد شده و با وضع کنونی، استخراج کل این ذخایر ۱۵۰ سال طول می‌کشد، ادامه داد: بنا داریم که طبق اقتضائات بخش معدن، این مدت را به ۵۰ سال کاهش دهیم، لذا باید ظرفیت استخراج را به سه برابر وضع فعلی یعنی ۹۰۰ هزار تن برسانیم و در کنار آن، اجرای پروژه ذوب و تولید کاتد مس هم جزو برنامه‌ها قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، تصریح کرد: شرکت ملی مس ایران آمادگی دارد بعد از اکتشاف ذخایر معدنی، طبق تجربه‌های مشابهی که در دنیا وجود دارد، جنگل‌ها را احیا کند و بنابراین در این فرصت تاریخی، نباید اجازه دهیم که توسعه صنعت مس با تعلل و وقفه مواجه شود.

بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران، در این جلسه گزارش توسعه پایدار صنعت مس ایران با محوریت انتخاب ظرفیت بهینه واحدهای فراوری و ذوب را ارائه کرد و گفت: شرکت ملی مس ایران در دوره جدید مدیریتی برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی عزم جدی دارد و همکاری مسئولان استان می‌تواند ظرفیت‌ها را در این حوزه شکوفا کرده و به فرصتی برای توسعه و پیشرفت استان تبدیل کند.

ظرفیت و پتانسیل‌های علمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دیدار با رییس دانشگاه تبریز، بر استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت‌های علمی مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در صنعت مس تاکید کرد و با اشاره به نام‌گذاری سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط رهبری، عنوان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران، در تلاش است تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی و مراکز دانشگاهی در اعتلای صنعت مس گام‌های اساسی را بردارد، چراکه خودکفایی در نیازهای فنی و مهندسی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی هدف اصلی این شرکت قلمداد شده است.

رستمی از به‌کارگیری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و نخبگان برای تهیه نقشه راه معدن، تصریح کرد: با تهیه این نقشه و مشخص شدن روش‌های استراتژیک حوزه معدن، کمک شایانی به صنایع معدنی خواهد شد و در این بین مراکز علمی و دانشگاهی باید نقش کلیدی ایفا کنند.

وی با اشاره به استقرار دفتر تحقیق و پژوهش (R&D) مجتمع مس سونگون در دانشگاه تبریز، تصریح کرد: بر این باور هستیم که نباید هیچ فاصله‌ای بین دانشگاه و معدن وجود داشته باشد و با تعامل بیشتر بکوشیم تا وارد انقلاب چهارم صنعتی در کشور شده و راهگشا و راهنمای ورود شرکت‌های دیگر به این عرصه باشیم؛ با بهره‌مندی از علوم روز دنیا همچون هوش مصنوعی و…، با ایفای نقش مشاوره‌ای و نظارتی مراکز علمی، در تمامی فعالیت‌های معدنی شاهد توسعه، افزایش بهره‌وری و اعتلای این صنعت باشیم.

در این جلسه راجع به تشکیل آزمایشگاه مرجع معدنی و پارک فناوری و نوآوری صنایع معدنی در صنعت مس و زمینه‌های همکاری آتی بحث و تبادل نظر شد.

روحیه جهادی مدیرعامل «فملی» برای پرداخت به موضوع‌های این صنعت

نصراله‌زاده رییس دانشگاه تبریز نیز در پایان خاطرنشان کرد: رستمی مدیر جهادی است و سفرهای مکرر وی به تبریز و پیگیری موضوع‌های و فصل‌های مشترک با دانشگاه تبریز در کنار نگاه توسعه‌محور، نشان از عزم راسخ برای پیشرفت صنعت مس با بهره‌گیری از متدهای علمی روز دنیا دارد و این امر مشوقی برای محققان و پژوهشگران برای پرداخت بیشتر به موضوع‌های مختلف این صنعت خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.