جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
عملیاتی‌سازی پروژه ژئوفیزیک هوابرد سازمان زمین‌شناسی ایران
20 بهمن 1399 - 13:38
شناسه : 6690
معاون وزیر صمت خبرداد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح آشیانه بالگردهای سازمان زمین‌شناسی و عملیاتی‌سازی پروژه ژئوفیزیک هوابرد با بیان اینکه نزدیک به 2 سال آشیانه این هلی‌کوپترها غیرعملیاتی بود و امروز به‌روزرسانی شد، گفت: مطالعات ژئوفیزیک هوایی در بخش تولید لایه‌های اطلاعات پایه بسیار مهم است و این اطلاعات به طور منحصربه‌فرد در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه می‌شود
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا شهیدی در حاشیه افتتاح آشیانه بالگردهای این سازمان و عملیاتی‌سازی پروژه ژئوفیزیک هوابرد با بیان اینکه نزدیک به ۲ سال آشیانه این هلی‌کوپترها غیرعملیاتی بود و امروز به‌روزرسانی شد، اظهار داشت: مطالعات ژئوفیزیک هوایی در بخش تولید لایه‌های اطلاعات پایه بسیار مهم است و این اطلاعات به طور منحصربه‌فرد در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور تهیه می‌شود.

وی افزود: کلیه مراحل ژئوفیزیک هوایی در کشور از زمان برداشت توسط هلیکوپتر تا پردازش، تفسیر، تعبیر و تلفیق و مدل‌سازی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و به همت کارشناسان این مجموعه تحقق می‌یابد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با بیان اینکه انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور طی چند سالی گذشته بومی‌سازی شده است، گفت: می‌توان گفت این مطالعات در منطقه خاورمیانه به صورت منحصربه‌فرد توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور انجام می‌شود.

شهیدی با اشاره به اینکه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در کشور بر اساس اولویت‌بندی‌های موجود ترسیم می‌شود، اضافه کرد: در مناطقی از کشور که امکان وجود ذخایر پنهان وجود داشته باشد، عملیات ژئوفیزیک هوایی به صورت ملی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در اولویت نخست، ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام خواهد شد که در حال حاضر به صورت ملی حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی معادل ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را برداشت کرده‌ و اطلاعات آن را در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار دادیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور درباره علت عدم وجود اطلاعات اکتشافی مناسب از ذخایر معدنی کشور، گفت: با توجه به کم بودن عمق اکتشافات در ایران، تاکنون توجه ما به اکتشافات سطحی بوده است که بر همین اساس این سازمان از سال ۱۳۸۱ با آغاز پروژه ژئوفیزیک هوایی به اکتشاف ذخایر معدنی عمیق و پنهان روی آورده است. شهیدی در پایان با بیان اینکه بسیاری از ذخایر، زیرزمینی هستند و هیچ اثری از آن‌ها بر روی زمین وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به کمک این روش، اکتشاف ذخایر پنهان انجام می‌شود و در حال حاضر کشورهای معدنی بزرگ دنیا مثل آمریکا، استرالیا و چین نیز از امکانات و منابع بسیار زیادی در این زمینه برخوردار هستند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.