سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور به شرکت معادن منگنز ایران رسید
14 فروردین 1401 - 12:55
شناسه : 26124
مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران گفت: در حال حاضر با تولید نزدیک به ۱۰۰ هزار تن منگنز در سال با عیار متوسط ۲۳، بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور هستیم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا راغبیان مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران طی جلسه‌ای که در سالن جلسات ساختمان اداری معدن منگنز وِنارچ با حضور محمدتقی شاهچراغی استاندار قم برگزار شد، اظهار داشت: چنانچه تولید کشور را نزدیک به ۱۸۰ هزار تن در سال در نظر بگیریم، از این منظر ما اندکی بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم که بنابراین بزرگ‌ترین جایگاه را در ایران داریم؛ به همین ترتیب بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان به منگنز هستیم.

وی افزود: منگنز، در حدود ۸۰ درصد در صنایع فولاد به کار می‌رود که خاصیت اکسیژن‌زدایی دارد و موجب خلوص و برخی از پارامترهای کیفی در آهن می‌شود.

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران، گفت: محصول این شرکت در دو قالب ریزدانه و درشت‌دانه در شرکت ذوب‌آهن اصفهان مصرف می‌شود. لذا یکی از علت‌های مهم کیفیت و مرغوبیت تیرآهن و میلگرد تولیدی در ذوب‌آهن اصفهان به جهت برخورداری از منگنزی است که از این مجموعه استفاده می‌کند.

راغبیان بیان کرد: معدن منگنز ونارچ با برخورداری از پنج میلیون تن ذخیره قطعی و ۳.۵ میلیون تن ذخیره احتمالی، بزرگ‌ترین معدن سنگ منگنز در خاورمیانه است. تولید شرکت در سال گذشته ۹۵ هزار تن بود که امسال نیز مقرر شد انشاالله بیش از سال گذشته تولید داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه استخراج زیرزمینی سختی‌ها و شرایط خاص خود را دارد و کار معدن در دنیا به عنوان یک کار سخت محسوب می شود، ادامه داد: بیشترین تمرکز استخراج شرکت هم‌اکنون در تراز ۲۹۰ و ۳۴۰ متری زیرِزمین است.

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران با اشاره به سابقه طولانی شرکت معادن منگنز ایران و اینکه یک شرکت سهامی عام است، اذعان داشت: نزدیک به ۲۹ هزار سهامدار در این مجموعه داریم. این شرکت در سال ۱۳۸۱ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. حدود ۳۳۰ نفر در این جا به صورت مستقیم ایجاد اشتغال داریم.

راغبیان همچنین پرهیز از خام فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر را، یکی از برنامه‌های این شرکت برشمرد و توجه به توسعه فضای سبز و ورزش را از دیگر برنامه‌های این شرکت اعلام کرد.

بازدید استاندار از محل استخراج معدن منگنز ونارچ  

محمدتقی شاهچراغی استاندار قم به همراه تعدادی از مسئولان استان از محل استخراج معدن منگنز ونارچ بازدید و با تعدادی از معدنکاران گفت وگو و نیز در جلسه‌ای با مدیران و کارشناسان این معدن شرکت کرد.

وی همچنین در گفت‌وگو با یکی از سرکارگران معدن منگنز ونارچ، درباره روند اجرایی فعالیت کارگران معدن و نحوه استخراج منگنز و انتقال آن به بخش سنگ‌شکن توضیحاتی را جویا شد.

استاندار قم در گفت‌وگو با مدیر معدن نیز، از لزوم توجه به روش‌های نوین و ایده‌های نو در استخراج منگنز و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای راه‌اندازی واحدهای فراوری و جلوگیری از خام فروشی تاکید کرد.

تاسیس شرکت معادن منگنز ایران و نیز اکتشاف و بهره‌برداری از معدن منگنز وِنارچ استان قم در نزدیکی روستایی به همین نام، از سال ۱۳۴۲ هجری خورشیدی شروع شده است. از جمله محصولات این شرکت؛ شن و ماسه کوهی، هماتیت و سنگ منگنز دانه‌بندی است.

گفتنی است، ۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی استخراج ‌شده است تا با فراوری آنان، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن ایجاد شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.