جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
عوارض صادراتی، دردسر جدید تاجران فولاد
11 اردیبهشت 1401 - 14:46
شناسه : 27220
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از ایمیدرو، میزان صادرات 11 میلیون و 687 هزار تن فولاد ایران در سال 1400 به ثبت رسید و این در حالی است که 59 کشور طی سال گذشته، مشتری فولاد کشور بودند پس به نظر می‌رسد محدودیت‌های دولتی،‌ صادرات فولاد را طی سال جاری با تنگنای جدی مواجه سازد.
ارسال توسط : منبع : گسترش‌ نیوز
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، آخرین آمار ایمیدرو نشان از افزایش حدود ۲۳ درصدی صادرات فولاد ایران در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته دارد. در پایان سال ۱۴۰۰، فولادگران ایران موفق شدند بالغ بر ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار تن محصولات زنجیره فولاد را به ۵۹ کشور جهان صادر کنند. ارزش این میزان صادرات رقمی فراتر از ۷.۴ میلیارد دلار است. بر اساس ارزیابی صورت‌ گرفته طی سال گذشته، کشورهای چین، عراق، اندونزی، تایلند و امارات پنج بازار کلیدی صادرات زنجیره فولاد ایران بودند که بیش از ۷۶ درصد کل صادرات کشور را شامل شدند.

رشد صادرات فولاد امسال هم تکرار می‌شود؟

آماری که اخیرا انجمن فولاد ایران منتشر کرد، تا حدودی با آمارهای دولتی متفاوت بود؛ بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این انجمن، مجموع صادرات فولاد ایران که شامل فولاد میانی و محصولات فولادی می‌شود، در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱ میلیون و ۸۴ هزار تن بود که این میزان، حدود ۶۰۰ هزار تن کم‌تر از عدد اعلام شده از جانب ایمیدرو است.

گرچه هر دو آمار نشان از رشد میزان صادرات فولاد ایران در آخرین سال قرن ۱۴ دارد، اما حفظ و حراست از ارزآوری فولاد نکته مهمی تلقی می‌شود که دولت باید طی سال جدید به آن اهتمام ورزد. در این بین با توجه به سرنوشتی که انتظار صنایع کشور، ازجمله فولادی‌ها را می‌کشد، بعید به نظر می‌رسد که این آمار برای سال جدید تکرار شود.

متاسفانه قطعی برق صنایع طی چند سال اخیر، برای دولت هشدار به حساب نیامد و در سال جاری نیز پس از پایان ماه رمضان، فولادی‌ها باید منتظر خاموشی‌ سراسری باشند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طبق اعلام خبرگزاری دولتی عراق، ایران با این کشور بر سر تامین گاز و برق نیروگاه‌های آن‌ها به توافق رسیده است.

انتقال فولاد ایران به سوریه، دیگر موضوعی است که نه‌ تنها صادرات فولاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند آن‌ها را تعطیلی بکشاند. به نظر می‌رسد این آخرین راهکار وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تداوم حیات فولادی‌ها باشد. گفتنی است، فعالان صنعتی این راهکار را چندان جدی نگرفته‌اند و بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

چینی‌ها فولاد ایران را در اختیار می‌گیرند؟

باید توجه داشت که  اگر این اتفاق هم رخ ندهد، موضوع مهم‌تر، حضور چینی‌ها در زنجیره تولید فولاد ایران است. چندی پیش شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران، اظهار داشت: معادن ایران بخشی از قراردادهای سرمایه‌گذاری چین و ایران طبق سند «۲۵ ساله همکاری» هستند؛ به این معنی که احتمالا بهره‌برداری از بخشی از معادن سنگ‌آهن ایران نیز در اختیار چینی‌ها قرار بگیرد، اما این صحبت‌ها را، اظهارات یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد تکمیل می‌کند.

رضا شهرستانی عضو هییت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، افزود: چینی‌ها در تولید فولاد و احداث معادن‌ ایران سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند که به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری مستقیم بوده و قرار نیست آن‌ها به کمک شرکت‌های فولادی و معدنی بیایند. سوالی که مطرح شده این است که با توجه به اظهارات شهرستانی، چینی‌ها عنان صنعت فولاد ایران در اختیار می‌گیرند و این روند تاثیر مستقیم روی افت صادرات فولاد ایران خواهد گذاشت یا خیر.

جدی‌ترین مانع صادرات فولاد ایران

بعد از موارد مطرح‌ شده که از سال گذشته هم وجود داشت، در سال جاری نیز فعالان صنعت فولاد با چالش جدید افزایش عوارض صادرات فولاد مواجه شدند. شاید چالش‌هایی که به آن اشاره شد، به شکل غیر مستقیم روی موضوع صادرات اثرگذار باشند، اما این اتفاق بر قلب صادرات می‌نشیند.

طی روزهای گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحیه‌ای مبنی بر عوارض صادراتی منتشر کرد که نشان می‌داد برخی محصولات از مشمول عوارض خارج شده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولاتی که جذابیت بیشتری برای صادرات دارند، همچنان دارای بیشترین عوارض هستند.

به‌ عنوان مثال، در آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد بیلت، بلوم و اسلب بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده‌اند؛ به طوری‌ که از کل صادرات ۱۱ میلیون تنی فولاد و محصولات آن، هفت میلیون و ۶۷۸ هزار تن به صادرات این محصولات میانی اختصاص دارد. حال با اصلاح تعرفه‌های صادراتی، باز هم صادرکنندگان اسلب و بیلت به ترتیب باید عوارض ۱۷ و ۱۱ درصدی بپردازند.

شایان ذکر است که این موضوع نشان می‌دهد، تنها کالاهایی از مشمول عوارض حذف شده‌اند که شاید صادرات چندانی هم نداشتند. بر این اساس، به نظر می‌رسد همین عوارض صادراتی نیز، بن‌بست جدی در مسیر صادرات فولاد ایران باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.