جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
فارس به جمع تولیدکنندگان فولاد پیوست
26 اسفند 1399 - 11:26
شناسه : 9153
سالی که گذشت با برداشتن گام‌های بلند استان فارس در پیوستن به باشگاه تولیدکنندگان فراورده‌های معدنی از جنس آهن و فولاد همراه بود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، طرح‌های توسعه مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد شهرستان کوار استان فارس شامل تولید آهن اسفنجی و گندله‌سازی تیرماه ۹۹ به شکل ویدیو کنفرانس با دستور رییس‌جمهوری افتتاح شد. عملیات اجرایی فاز چهارم طرح توسعه این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۲۱ هزار میلیارد ریالی مهر ماه سال ۱۳۹۹ در سفر وزیر صمت به فارس آغاز شد.

این مجتمع صنعتی شامل چهار مرحله توسعه است که ساخت آن از سال ۱۳۸۴ توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوزهای قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین واحد تولید فولاد این مجتمع با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، سال ۱۳۹۲ به ‌بهره برداری رسید.

برای اجرای گام نخست این طرح، ۶۹ میلیون یورو و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شد که زمینه اشتغال یک هزار و ۱۹۳ نفر به طور مستقیم و حدود ۱۲ هزار نفر را به شکل غیرمستقیم فراهم کرد. همچنین در سال ۱۳۹۸ واحد گاززدایی و کربن‌زدایی در خلأ این کارخانه به بهره‌برداری رسید. گام دوم این مجتمع در قالب تولید آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن که در تیرماه سال ۱۳۹۹ به دستور رییس جمهوری به شکل ویدیو کنفرانس افتتاح شد. این مرحله از توسعه مجتمع با سرمایه‌گذاری ۱۳۹ میلیون یورو و ۱۹۹ میلیارد تومان در مدت حدود سه سال به پایان رسید تا یک هزار و ۸۷۰ نیروی جدید در این بخش مجتمع مشغول به کار شوند و ۲۰ هزار نفر نیز به شکل غیرمستقیم از مواهب اشتغال این طرح بهره‌مند گردند.

مراحل بعدی توسعه این مجتمع نیز شامل بخش‌های گندله‌سازی و کنستانتره سنگ‌آهن است که بخش گندله‌سازی آن به بهره‌برداری رسید و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید بهره‌برداری از بخش کنستانتره سنگ‌آهن در صورت تامین منابع معدنی مورد نیاز را تا پایان امسال مطرح کرد. ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن این مجتمع که تیرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید، سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید سالانه بخش کنستانتره در زمان افتتاح  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. برای اجرای این مرحله از توسعه این مجتمع نیز ۱۴۱ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و تجهیزات توسط بخش خصوصی از خارج کشور تامین کرد.

بنا به اعلام مسئولان، بهره‌برداری از بخش کنستانتره سنگ‌آهن این مجتمع نیازمند تامین سنگ معدن است و فازهای بعدی این مجتمع شامل تولید فولاد آلیاژی و شهرک زیر دست صنعتی فولاد، در آینده راه‌اندازی خواهد شد.

فولاد صنعتی مادر و سرمایه‌بر

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس پیش از این فولاد را صنعتی مادر و سرمایه‌بر دانست و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس موظف شد که طرح شهرک صنعتی فولاد را تهیه و نسبت به صدور مجوز برای واحدهای وابسته به فولاد که هم ارزش‌افزوده بیشتر و هم بازار اشتغال برای ساکنان این منطقه و دانش آموختگان کشور ایجاد می‌کنند، اقدام کند.

وی افزود: هرچند که میزان صادرات شمش مجتمع ذوب‌آهن پاسارگاد کوار قابل توجه است اما سیاست ما صادرات شمش نیست بلکه می‌کوشیم که با تبدیل شمش به کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر، بهره‌وری بهتری داشته باشیم.

استاندار فارس گفت: با هدف تامین آب مورد نیاز کارخانه ذوب‌آهن پاسارگاد کوار، عملیات لوله‌گذاری به طول حدود ۴۵ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان، آب از تصفیه خانه شیراز به این کارخانه منتقل خواهد شد.

رحیمی با اشاره به ارزآوری و اشتغال‌زایی بالای صنعت فولاد تصریح کرد: با هدف توسعه این صنعت در استان، تسهیل در امور اجرایی و سرمایه‌گذاری در این حوزه در فارس در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: طرح تولید آهن‌اسفنجی و گندله‌سازی این مجتمع نیز زمینه ساز تحولات قابل توجهی در استان خواهد بود.

تکمیل زنجیره فولاد از برنامه‌های وزارت صمت

حمیدرضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، تکمیل چرخه زنجیره فولادی یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان برای واحدهای فولادی مستقر در استان است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که بتوانیم از معادن سنگ‌آهن استان بهره‌برداری کنیم تا واحد فولادی بتوانند با استفاده از این معادن نسبت به تولید کنسانتره سنگ‌آهن اقدام کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: فاز بعدی مجتمع فولاد ذوب‌آهن پاسارگاد در حوزه تولید کنسانتره فعالیت دارد یعنی سنگ‌آهن معادن را تبدیل به کنسانتره بعد به گندله و در نهایت به آهن اسفنجی و شمش فولادی تبدیل می‌شود. فاز نهایی این پروژه تولید محصولات فولادی و میلگرد آلیاژی از شمش فولادی است.

ایزدی بیان کرد: هم ‌اینک تنها زنجیره‌ای در حال ساخت مجتمع فولاد پاسارگاد، بخش کنسانتره سنگ‌آهن و بخش میلگرد آن است که این بخش با همت کارکنان متخصص در افق سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا می‌کند و زنجیره فولادی استان فارس تکمیل می‌شود.

وی اظهار داشت: تمام تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس این است که بتواند حداقل تا دو سال آینده زنجیره فولاد را در استان فارس تکمیل کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس یکی از اهداف مد نظر را ایجاد شهرک صنعتی تخصصی فولاد دانست و  تصریح کرد: با ایجاد این شهرک واحدهای پایین دستی تولیدکننده پیچ و مهره‌های آلیاژی و الکترودهای آلیاژی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع مهم استفاده می‌شوند در آنجا فعال خواهند شد.

ایزدی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم پروژه ذوب‌آهن پاسارگاد اشتغال غیرمستقیمی است که ایجاد می‌کند یعنی به ازای هر اشتغال مستقیم در طرح‌های فولادی ۱۰ تا ۱۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود که بیانگر ایجاد افزون بر ۲۷ هزار اشتغال غیرمستقیم در این مجتمع است. وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد این میزان فرصت شغلی در منطقه محروم کوار عدد بزرگی است که قطعا در آینده و با اجرای طرح‌های توسعه این واحد، باز هم  شاهد رونق هرچه بیشتر در این منطقه و افزایش فرصت‌های شغلی خواهیم بود.

لازم به توضیح است که ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس،  وزیر صمت مهرماه سال ۱۳۹۹ در جریان کلنگ‌زنی عملیات اجرایی آخرین فاز توسعه مجتمع ذوب‌آهن پاسارگاد کوار قول مساعد داد که در اسرع وقت مشکل واگذاری معدن سنگ‌آهن در یکی از مناطق کشور را پیگیری و حل کند.
بدین ترتیب، استان فارس در حالی سال ۱۴۰۰ را آغاز می‌کند که چشم انداز روشنی در تولید فرآورده‌های آهن و فولاد دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.